Italové postavili dokonalé SUV. Nabízí ho za čínské peníze, bude dostupné po celé Evropě a zašlape Dacii definitivně do hrobu

Úspěch Dacie a její modelová i obchodní politika nedá pořád spát konkurenci. Ta z Itálie nabízí solidně postavený crossover s úsporným pohonem, navíc za výbornou cenu.

i Zdroj fotografie: DR Automobiles
i Zdroj fotografie: DR Automobiles
i Zdroj fotografie: DR Automobiles
i Zdroj fotografie: DR Automobiles
i Zdroj fotografie: DR Automobiles
i Zdroj fotografie: DR Automobiles
i Zdroj fotografie: DR Automobiles
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Že jsou čínské automobilky před branami Evropy, dnes už asi nikoho nepřekvapí. Je to od nich celkem logický krok, domácí (a asijský obecně) trh mají v zásadě rozparcelovaný, Evropa je pak se svou pověstí bohatých států s ještě bohatšími obyvateli lákadlem, jemuž nelze odolat. První „průkopník“ MG na invazi do Evropy šel přes britskou značku a zázemí, další zvolili zaběhlou distributorskou síť. A DR Automobiles svoje vozy v Evropě přímo vyrábí. Pokud tedy zůstaneme u původní věty, Hannibal už není „ante portas“, tedy před branami, ale za nimi. A to přímo v Itálii. To se na to pojďme podívat.

Dacia přesně pochopila, jak na to

Při pohledu na nabídku a modely, s kterými se míní ucházet o evropské zákazníky je vcelku zřejmé, odkud přišla prvotní inspirace. A kdo je, mimo jiné, „hlavním cílem útoku“. Je to Dacia a potažmo Renault, pochopitelně. Úspěch low-budgetové značky, kdysi vysmívané a ignorované nedává spát nejen kapitánům evropských automobilek, ale evidentně i těm mimoevropským. Jak s málem modelů oslovit co nejvíc zákazníků a vydělat co nejvíc peněz – to zní skoro jako z učebnice kapitalismu. Karel Marx by měl radost.

iZdroj fotografie: DR Automobiles

A radost má určitě i Renault, protože celý projekt Dacia se dá považovat za majstrštyk. Vystavět v extra nejisté době, kdy pomalu ani nevíme, čím budeme pohánět naše automobily modelovou řadu, která má úspěch jako celek a ve které má úspěch i každý jednotlivý model nelze ani jinak nazvat. S jednoduchým receptem: budeme vyrábět modely, které nebudou nabízet nic nepotřebného, několik málo motorů použijeme pro všechny a budeme se snažit, abychom měli poměr výkon/cena tak dobrý, aby to zkrátka fungovalo.

Čínská automobilka s domicilem v Itálii

Jak řekli, tak i udělali. Problém je, že s tímhle uvažováním už nejsou sami. Nejnověji se do Evropy podíval i výrobce s poněkud nefantazijním jménem DR Automobiles, pro něhož se „evropskou domovinou“ stala Itálie. A to už poměrně dlouho, neb již v roce 2006 představil na autosalonu v Bologni model DR 5, nyní již v Itálii přímo vyrábí nástupce DR 5.0. Opět vynecháme poznámky o kreativitě marketingářů automobilky, zajímavější může být jiný údaj: s 1540 prodanými kusy šlo v srpnu 2022 o nejprodávanější crossover s pohonem na LPG v Itálii. Zajímavé číslo. Není to Fiatu líto?

iZdroj fotografie: DR Automobiles

A protože LPG je v Itálii poměrně hodně rozšířeným palivem (ostatně Dacií, která s LPG též úspěšně koketuje jezdí po Itálii spousty), vsadil čínský výrobce u svého modelu mimo jiné i na kombinaci propanu-butanu. S motorem o objemu 1,5 litru nabízí výkon 114 koní a maximální kroutící moment 136 Nm. To nejsou nijak ohromující čísla, ale to ani u Dacie, nezapomeňte. Možná to totiž „běžným motoristům“ nakonec dostačuje. Výkon je na přední kola přenášen přes pětistupňovou manuální převodovku, kombinace 55 litrové nádrže na LPG a 51 litrové nádrže na benzín zajistí více než dostatečný dojezd. Spotřeba při režimu na plyn činí 9,8l/100km.

Plně vybavený model konkurencí nejen Dusteru

V Itálii vyráběný crossover má dále 18palcová kola, LED světlomety stejně jako multimediální systém s 12,3 palcovým displejem a kompatibilitou s Android Auto/Apple Car Play. Maximální bezpečnost cestujících zaručuje speciálně navržený rám s klecí z vysokopevnostní oceli. Za plně vybavený model (byť se domníváme, že speciálně interiéry zvládá třeba už zmiňované MG podstatně lépe) a s motorem na LPG si výrobce řekne v přepočtu kolem 550 tisíc korun. A není asi pochyb o tom, že s podobnou cenou by měl úspěch nejen v Itálii, ale třeba i u nás. Co myslíte? Tip: Autopůjčovna SUV?

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Dali byste šanci pohlednému crossoveru z Itálie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články