Jak by dnes vypadala Škoda, kdyby byla jako Dacia: Přenechali jsme lidově dostupná auta definitivně Rumunům?

Škoda Auto udělala ohromný kus práce na cestě od AZNP ke světovému brandu. Přesto se nelze zbavit dojmu, že po cestě také něco ztratila a tím vyklidila pozice jiným.

i Zdroj fotografie: Škoda, Dacia
                   

Pokud někdo sleduje porevoluční vývoj naší největší automobilky, nemůže si nevšimnout jakési změny kursu, který Škoda v rámci koncernu původně zaujímala a který navíc tak bytostně vyhovoval její věrné, domácí klientele. Nelze se neupamatovat na dokonale sestavenou modelovou nabídku i bezchybný marketing, který Škodě zcela spolehlivě zajišťoval přední příčky v prodejích v ČR, a to s takovým odstupem, že jakékoli snahy o narušení této hegemonie konkurence v podstatě rovnou vzdala. Vždy maximálně druzí, na Škodu nemáme. Jaká je dnešní pozice Škody a kde zůstaly původní plány? Pojďme se podívat, co se vlastně stalo.

Fabia se prodá vždy, Octavia také

Aktuální prodeje nejsou, co bývaly, ale to se dá vysvětlit mnoha důvody, situace v oboru je opravdu složitá. Češi budou navíc duo Octavia&Fabia kupovat vždy, často ze zvyku, kdy se zkrátka vymění starší za novější. Ne každému se chce běhat po showroomech, ne každý je technicky nadán, aby si něco zjišťoval na internetu a porovnával, ne každý chce nutně změnu. Mnozí zkrátka berou jejich „Fabku“ (často už v pořadí druhou – třetí) jako dopravní prostředek a až doslouží, koupí se nová „Fabka“, často u stejného prodejce. I to je marketing, tradice zavazuje.

iZdroj fotografie: Škoda

Co se tedy stalo, že „národ věrných“ (a v jádru silně konzervativních Čechů) se přesto poměrně citelně odklonil a v mnoha případech na „svoji“ Škodu zanevřel a opravdu do těch „cizích“ showroomů zavítal? Aby pak zjistil, že i jinde staví auta, která dokáží uspokojit jeho potřeby a často naplní původní myšlenku Škody lépe, než to dokáže ona sama? Pojďme si na objasněnou připomenout tři hlavní pilíře, na kterých Škoda dlouhé roky stavěla a které tak dokonale fungovaly v symbióze:

1) Škoda jako značka pro rodinu

  • Škoda byla od samého počátku definována mateřským koncernem jako značka pro rodinu, s výhodným poměrem výkon/cena. Tedy přesně to, co dnes Dacia je a Škoda není, při vší úctě k pokroku, jaký modely Škody udělaly. Kam se poděla praktičnost a střídmost modelů za rozumnou cenu, jenž tak vyhovovala rodinám po praktické i finanční stránce? Z čeho může rodina vybírat dnes? Kamiq je opravdu malý (a pro rodinu zbytečný coby SUV) a Karoq už nedostupný, Fabia Combi skončila a Octavia se zabydlela v jiných cenových patrech. Dacia naopak kontruje Dusterem i Joggerem, a daří se jí to. Za rozumné peníze adekvátní hodnota. Není to Škoda? Je i není.

2) Škoda dokázala umístit modely vždy mezi třídy

  • Škoda vždy stavěla modely „mezi třídy“, beroucí si z té nižší výhodnou cenu a z té vyšší kousek přidané hodnoty. Octavia byla typickým příkladem, rozvorem nižší střední třída, celkovými rozměry „téměř střední“. Zavazadlovým prostorem pak více než to. Současné portfolio modelů Škody to zcela popřelo a „rozplizlo“ se do neurčitého tvaru i podoby. Opravdu potřebujeme tři SUV, které jakoby si navíc z oka vypadly? Menší, větší, velký? A jedno malé auto plus jednu donedávna jistotu, která už dnes jistotou opravdu není? Kde je praktičnost Octavie v poměru k její ceně?
  • Jediné auto, kde se tento „třídní mix“ podle mého soudu dokonale povedl, je skvělý Superb. Auto, které umí odlákat někoho, kdo původně uvažoval o Passatu nebo dokonce o Audi A6. Bravo. Těch „přebrání“ už muselo být tolik, až to VW musí netěšit. Tipuji, že na Passatu (o Audi nemluvě) budou zajímavější marže, než na Superbu. To auto se zkrátka povedlo, je schopno uspokojit někoho, kdo chce „pouze“ velké, prostorné kombi stejně jako někoho, kdo zaškrtá všechno v příplatkové výbavě, aby se cítil jako v tom Passatu. Respektive aby se cítil lépe.

3) Škoda uměla auta pro masy i pro individualisty

  • Krom zavedených řad Fabia/Octavia bylo v nabídce vždy něco zcela jiného, co uspokojilo individualisty. Zkrátka poberme ten trh pokud možno komplet. Byl tu praktický Roomster nebo nečekaně schopný Yeti, nabízející skvělý poměr výkon/cena pro ty, jenž potřebují vyšší podvozek a 4×4. Kde jsou dnes? U Dacie. Jenže Yeti se jmenuje Duster a Roomster se jmenuje Jogger (donedávna Logan). Navíc je o notný kus větší. K nim Sandero coby volba pro nenáročné, zkrátka levnější Fabie. Pro mnohé ale zcela vyhovující, ve své poslední inkarnaci už konečně i důstojně vypadající zvenku i zevnitř. Auto pro malou rodinu? Bez zaváhání.
iZdroj fotografie: Škoda

Portfolio Dacie má blízko k (ekonomické) dokonalosti

Dacia má jednoduché portfolio, přesně zamířené a také přesně fungující. Navíc s bonusem LPG. Při dnešních cenách benzínu/nafty dvojnásobným bonusem. A jsem si navíc zcela jist, že Dacii (Renaultu) takováto chytře sestavená skladba modelů znamenitě vydělává. Proč to nejde i u nás? Kde se ztratila praktičnost a sympatická chytrost Škody? Kde je simply clever? Opravdu jen v plastové škrabce ve víčku nádrže? 3 modely podobných SUV nebudou nikdy tak ziskové, jako jeden Duster, plnící 90% toho, co od auta podobné kategorie můžete kdy potřebovat. A je navíc pořád lepší a lepší.

iZdroj fotografie: Dacia

Byla by Škoda lepší Dacia?

Těžko říct. Možná. A možná víc než všechny marketingové rozbory všech uhlazených, dobře situovaných pánů v kravatách z příslušných oddělení jedné nebo druhé automobilky doporučujeme shlédnout mimořádně vtipně udělané video našeho kolegy Matta Watsona z britského magazínu CarWow. Prošel v něm Jogger doslova od podlahy až ke stropu, komentuje v něm každý detail. A nedokáže pochopit, jak takové auto (kam se mj. sám pohodlně usadí do třetí řady sedadel) může stát tak směšné peníze. Rodinné auto par excellence. Dokázala by takové video udělat dnes Škoda?

Závěrem jedna historická zajímavost. O Škodu Auto se totiž ve finále „utkaly“ Renault s VW. Jak to dopadlo, víme. A od té doby se všichni ujišťujeme, jaká to byla ta nejlepší volba. A v podstatě nelze než souhlasit, bez německých miliard by Škoda nikdy nebyla tam, kde je. Přesto se vkrádá otázka, jestli by Škoda v rukách Renaultu nebyla náhodou tím, čím je dnes Dacia. Respektive výrazně lepší Dacia. Praktická, rodinná, se skvělým poměrem výkon/cena. Tedy všechno to, co Dacia dnes je a Škoda žel (už) není. Ale třeba to ještě přijde. Co myslíte?

Co myslíte, bude Škoda ještě někdy „rodinnou značkou“?

Zdroj: CarWow
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články