Co indikuje barva motorového oleje? Odkryje reálný stav motoru a můžete se díky ní o svém autě hodně dozvědět

Kontrola stavu hladiny je běžnou součástí servisních úkonů. Není dobré čekat na chvíli, kdy se objeví kontrolka hladiny oleje. Jenomže je třeba dávat i pozor i na zbarvení oleje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Motorový olej je základní náplní. Bez ní, nám motor nepojede, respektive auto se spalovacím motorem. Kontrolovat hladinu může každý řidič sám, nemusí čekat, až se rožne kontrolka hladiny oleje ani na termín servisní prohlídky. Proč by řidiči měli kontrolovat tuto kapalinu? A co nám může napovědět o stavu barva motorového oleje?

Zjistěte správnou hladinu oleje v motoru

Tento úkol je značně jednoduchý u většiny vozidel. Je zapotřebí otevřít kapotu a v motorovém prostoru nalézt měrku motorového oleje. Většinou bývá s nějakým výrazným barevným okem, tak aby nešla přehlédnout. Za oko je tedy třeba ji celou vytáhnout a utřít do savé utěrky, která nepouští chlupy, tkaninu ani další nečistoty. Po setření měrku opět vrátíme zpět do místa, odkud jsme ji vytáhli, přiložíme ji k utěrce a zjistíme, kde se zastavila hladina oleje na měrce. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na měrce jsou pak vyznačená místa v její spodní části. Nižší místo, tedy ryska, zářez nebo vybrání nám určuje spodní míru hladiny oleje. Výše umístěná ryska, vybrání, značka nebo zářez, nám zase říká, maximální množství hladiny oleje. Mezi ryskami je míra dolití 1 l motorového oleje. Doléváme ideálně s trychtýřem do místa určeného pro dolévání oleje. Snažíme se nepřelít, tedy nepřesáhnout horní rysku. Doléváme po částech a pravidelně kontrolujeme. Stečení oleje do olejové vany chvíli trvá, nespěchejte tedy s doléváním.

Zkouška oleje kapénkovou metodou

Tento test oleje je vcelku jednoduchý. Budete na něj potřebovat filtrační nebo chromatografický papír. Výhodou je, že tento test můžete provést sami a nepotřebujete k němu žádné nářadí. Další velká výhoda tohoto testu spočívá v tom, že pomocí něj, lze diagnostikovat stav motoru (tedy i stav oleje), aniž bychom jej museli rozebírat. Prohlídka je tím pádem rychlejší a levnější. 

Test tedy spočívá v tom, že na filtrační nebo chromatografický papír naneste kapku oleje a následně čekáte, než se kapka dostatečně vpije a utvoří se obrazec pro vyhodnocení testu. Přesný postup a způsob vyhodnocení je uveden u každého testu. Z testu pak lze určit v jakém stavu je motorový olej, jestli se blíží nějaký problém, případně jestli již nastal problém v motoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dále můžeme vyčíst, zda-li je v oleji palivo nebo chladicí kapalina. Podle rychlosti, jak se olej vpíjí do filtračního papíru, lze pak i určit jestli jsou v oleji ještě dostatečné volné mazací prostředky. Barva nám pak sdělí, jestli je stav oleje nový, dobrý, případně je čas jej vyměnit. 

Když se pak podíváte na test (doporučuje se, nechat kapku vsáknout alespoň 3 hodiny do filtračního papíru), barva nového oleje bude na filtračním papíru velmi světlá. Nebude obsahovat žádné stopy usazenin. U dobrého oleje, bude barva do tmavě hněda u benzínových motorů, u naftových motorů pak od světle šedé po černou. Další barevné škály a vyhodnocení stavu oleje najdete pak v příloze u testů. Testy je pak možné zakoupit v obchodech, zabývající se prodejem automobilových dílů, případně pomůže vyhledávač.

Zdroj: CarMechanics, Engineer

Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články