Funkce spojky a její umístění

Spojka se nachází mezi výstupem motoru, klikovou hřídelí a převodovkou. Otáčky motoru jsou omezené, proto se jejich správné regulaci používají vhodné stupně převodů. Úkolem spojky je tyto regulace umožnit. Funguje na základě krátkodobého rozpojení hnacího řetězce, tím umožní plynulý rozjezd auta a přeřadí na jiný rychlostní stupeň.

Konstrukce je tvořena talíři s třecími plochami, které jsou pružinou stlačovány nebo roztlačovány. Na střed talířové pružiny se zatlačí ve chvíli, kdy dojde ke stisknutí spojkového pedálu, a to prostřednictvím hydraulického systému. V tomto momentu mizí tlak a dochází k prokluzu spojky.

Kdy dochází k ničení spojky

Spojka funguje v případě prokluzu. Tento proces může být použitý pouze krátkodobě. Pokud na spojkovém pedálu stojíte delší dobu, například při stání v koloně, na křižovatce nebo třeba při hledání místa na parkovišti. V případě stání na spojce dochází k pálení spojkovému obložení.

Další velmi častý zlozvyk řidičů je opření nohy o spojkový pedál pro odpočinek. Ačkoli je v autech prostor vedle spojky zvaný pod pojmem „Rauno Aaltonen platte“ – místo pro opření levé nohy, řidiči často nechávají nohu na spojkovém pedálu. Ženy mají nohu na spojce ve většině případů tehdy, pokud jsou v „krizové situaci.“

K opotřebení spojky dochází i v případě, že se noha položí na pedál pouze lehce. V té chvíli už vzniká silový impuls, který ovládá samotnou spojku. Ta je v tomto případě trvale mírně rozpojena. Citlivější jsou o to více hydraulicky ovládané systémy, než dříve hojně používané lanovody. V případě soustavného mírného sešlápnutí pedálu, byť jen v případě opřené nohy, dochází k zahřívání disků a jejich rychlejšímu vyhlazení a tím pádem předčasné výměny.

Kdy je třeba výměny spojky

Spojku otestuje zastudena. Pokud začíná klepat na volnoběh a zvuk mizí při sešlápnutí spojkového pedálu, je něco v nepořádku. Při větším opotřebení je klepání hlasité a neutichá ani při sešlápnutí spojkového pedálu. Opotřebené obložení poznáte tak, že jemně sešlápnete plyn a zvýší se otáčky motoru, ovšem auto nezrychluje. Špatné funkční spojkové ložisko se projeví chrastivým zvukem při sešlápnutí spojky.

Zdroj fotografií: dieselcar.com