Defekt pneumatiky je pro některé řidiče noční můrou, kvůli času strávenému výměnou můžete přijet pozdě do práce, na schůzku …ba co hůř, poškodit si auto. Naštěstí ale nemusíte k situaci přivolávat asistenční službu – způsobů, jak píchlou pneumatiku opravit, existuje hned několik. Některé jsou jednoduché a zvládne je každý, jiné vyžadují trochu píle a zručnosti.

Dříve nesměla chybět v základní výbavě automobilu rezerva, kterou mělo auto schovanou v kufru „pod kobercem“. Dnes se ale snaží nejenom výrobci aut hledat skladnější a jednodušší řešení, díky němuž by nebylo nutné kolo měnit. Velmi oblíbené jsou speciální spreje nebo lepící sady, s nimiž opravíte defekt v pneumatice i na tisíce dalších kilometrů.

Na malé vpichy stačí sprej na opravu pneumatik

Asi nejjednodušším způsobem je použití spreje, aniž byste museli kolo demontovat (to jistě ocení nejenom dámy). Aplikace je jednoduchá, stačí popojet autem tak, aby byl defekt otočen směrem dolů a vyčistit trhlinu od písku, kamínků nebo jiných nečistot. Následně stačí protřepat sprej a připevnit ho na ventilek kola, do něhož vženete pomocí stlačeného vzduchu speciální tekutinu. Ta nateče do praskliny a utěsní ji, je potřeba ji nechat na cca 20 – 30 minut zaschnout, a teprve poté můžete kolo dofouknout.

Velmi jednoduché, že ano? A kolo přitom mohlo zůstat na svém místě. Podle výrobců lze tímto způsobem opravit defekty maximálně do 2 – 3mm; z praxe ale víme, že drobné vpichy (třeba od hřebíků) dokáže sprej zacelit na poměrně dlouhou dobu bez nutnosti jakékoliv výměny kola. Každý výrobce by měl potom udávat, jakou maximální rychlostí může auto se zalepeným kolem jet, obvykle bývá omezena na 50km/h (v případě drobných vpichů ale můžete jezdit bez omezení).

Větší defekty v kole opravíte lepící sadou

Další variantou, jak spravit menší defekty v pneumatice, jsou lepící sady. Nejedná se o žádnou „záplatu“, kterou na pneumatiku nalepíte – pro takové řešení není vhledem k drážkám / dezénu prostor. Zakoupit se dají speciální spreje obsahující lepidlo i množství natlakovaného vzduchu, které postačí k nafouknutí pneumatiky. Stačí odstranit předmět z pneu, sprej protřepat a přišroubovat na ventilek, kam vženete jeho obsah.

Výsledkem je zalepené kolo s tlakem 2,3 baru – průběžně sice vzduch z kola uniká, ale na dojetí do servisu bohatě vystačí. Kolo lze opětovně dohušťovat, z dlouhodobého hlediska to ale není ideální řešení, a měli byste nechat pneumatiku opravit.

Nechcete pneumatiku měnit? Použijte opravnou sadu

Máte-li v pneumatice větší trhlinu, bude sprej pravděpodobně nedostatečným řešením, a musíte sáhnout po speciální sadě na lepení. Lze s ní opravit defekty až do velikosti 6mm, které „udrží“ minimálně na dojezdovou vzdálenost – s menšími zalepenými defekty je přitom často možné najet ještě stovky až tisíce kilometrů. Jedná se v podstatě o nejúčinnější způsob rychlé opravy – zároveň ale o nejsložitější, protože je potřeba kolo demontovat.

V takovém případě může být oprava na krajnici poměrně nebezpečná, a lépe ji provádět před domem nebo v garáži. Nejdříve je samozřejmě potřeba lokalizovat trhlinu, jíž bude vzduchu po nafouknutí kola unikat, nebo postříkáním vody s rozmíchaným saponátem, který bude v místě defektu pěnit. Záplatování pneumatiky je bohužel neúčinné v případě, kdy je defekt na bočnici nebo u ventilku pneumatiky, a bude potřeba ji celou vyměnit.

V pneumatice je potřeba nejdříve najít píchnuté místo a odstranit z něj zabodnutý předmět (hřebík, šroub aj.). Následně otvor v kole vyčistíte speciálním pilníkem, abyste odstranili nečistoty a lepidlo správně přilnulo. Se zasunutým nástrojem vyplníte defekt slušnou dávkou lepidla tak, aby se dostalo ve velké míře i dovnitř (netřeba s ním šetřit). Po částečném zaschnutí si připravíte knot (vyroben ze speciální hmoty), vytáhnete první nástroj a vsunete knot.

Jakmile lepidlo i s knotem pořádně zaschnou, můžete nástroj rychlým škubnutím vytáhnout. Samotný knot přitom musí zůstat v defektu bez jediného posunu – v případě, že vám zůstane v ruce i s nástrojem, bylo použito málo lepidlo nebo netěsnilo všude. Vyčnívající konce následně odštípněte kleštičkami nebo seřízněte žiletkou / nožem, aby bylo místo ve stejné rovině s pneumatikou. Nakonec nechcete záplatu ještě nějakou chvíli schnout a dohustěte kolo na udávaný tlak.