Jak vznikne a proč

Černý led vznikne důsledkem tvorby tenké vrstvy vody, která následně zmrzne. Typický vznik černého ledu je tehdy, pokud se během dne pohybuje teplota nad bodem mrazu a se soumrakem spadne pod nulu. V případě, že je na silnici voda z deště, roztátého sněhu nebo z mlhy, vytvoří se na vozovce zrcadlově hladká ledovka, která klouže neskutečným způsobem.

Černý led se ovšem nemusí vytvořit pouze za soumraku. Vzniknout může například v údolí během dne, kam celý den nezasvitne slunce, které by led rozehřálo. Riziková místa pro vznik černého ledu jsou také mosty i nadjezdy, odkud vozovka promrzá zespoda.

Naučte se předvídat

Ačkoli se černý asfalt může jevit jako mokrý, pokud teploměr ukazuje teplotu pod bodem mrazu, může se jednat dost dobře o ledovku. Přes den se vozovka s černým ledem může více lesknout, za tmy ale řidiči nemají téměř žádnou možnost rozeznání od pouhé mokré silnice. Zbystřete v případě, že asfalt bude tmavý, vzhledově vlhký.

Dobře se černý led pozná podle stříkající vody od pneumatik z vozů před vámi. Když jede vůz po ledu, žádnou vodu na svém předním okně nenajdete. Pak už stačí situaci zhodnotit pomocí zkušebního zabrzdění, při němž vyzkoušíte, po jakém povrchu právě jedete.

Zvládnutí krizové situace

Nejbezpečnější je, se samozřejmě do krizové situace vůbec nedostat. Pokud máte podezření na kluzkou vozovku, jednoduše uberte plyn a vyhýbejte se prudšího brzdění. Jezděte plynule a při přidání plynu postupně regulujte otáčky tak, aby byly co nejnižší.

Při ztrátě kontroly nad svým vozem je důležité, dodržet pravidla pro zvládnutí smyku. Pro méně zkušené řidiče se doporučuje sešlápnutí spojkového pedálu, pro zneutralizování přenosu hmotnosti a rozhodně nešlapat na brzdu. V případě potřeby točte volantem proti smyku, ale opatrně s prudkými manévry volantu! Pokud jsou kola vytočená do strany a dojde k jejich chycení, může se vůz stát zcela neovladatelný.

Zdroj fotografií: vezess.hu