Jak probíhá silniční kontrola od nového roku? Jaké doklady musíte mít bezpodmínečně u sebe? Revoluční změna

Od nového roku můžeme mít občanský průkaz v mobilu, ale policie ho stejně nebude ještě uznávat. Navíc ten při kontrole není potřeba.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Je jen málo řidičů, kteří se ještě nesetkali s policejní hlídkou. Respektive s policejní kontrolou. Ta dříve či později potká zřejmě každého řidiče. Jedná se o kontrolní mechanismus, kterým si státní správa ověřuje stav vozidla, platnost řidičského oprávnění a to, zda řidiči nejezdí pod vlivem alkoholu. Je rozdíl mezi tím, zda je o preventivní kontrolu, anebo zastavení hlídkou při podezření ze spáchání přestupku. Tak nejprve kdo vůbec může kontrolu řidiče provádět.

Kontrolovat řidiče může policie a podle speciálních pravidel

Oprávnění zastavit vozidlo má příslušník Policie České republiky a Vojenské policie, přičemž Vojenská policie má stejné pravomoci jako Policie České republiky. V omezených případech může řidiče zastavit a kontrolovat i strážník městské policie. Ovšem pouze při podezření z přestupku týkajícího se bezpečnosti silničního provozu, tedy na porušení přestupkového zákona. Jakým způsobem probíhá silniční kontrola? Namátkovou kontrolu provádí pouze příslušník Policie České republiky, nikdo jiný. Po pozdravu obvykle následuje žádost o předložení dokladů.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jde o řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a zelenou kartu. Občanský průkaz řidič předkládat nemusí. Ne při namátkové kontrole, pouze při podezření ze spáchání přestupku nebo trestného činu. K tomu vyzve řidiče silniční kontrola a ani v takovém případě nemá řidič povinnost předložit občanský průkaz. Má ale povinnost prokázat svou totožnost. A to nutně nemusí být prostřednictvím občanského průkazu. Stejně tak funguje pas, totožnost si mohou policisté ověřit i pomocí řidičáků, jsou schopni ověřit totožnost i z evidence obyvatel.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Dokonce ani „běžného občana“ mimo auto nelze jen tak žádat o doložení totožnosti. To může Policie pouze v omezených případech. Typicky je-li kontrolovaný podezřelý ze spáchání trestného činu nebo správního deliktu. Letos má začít platit i elektronický občanský průkaz. Bude v mobilu, ale policie ho bude akceptovat až asi za půl roku. Zpět ale na silnici, během silniční kontroly policista může požádat o prohlídku auta. A zase jde pouze o specifikované situace, ne že „policista chce“.

Policie nemůže jen tak kontrolovat interiér nebo kufr auta

Jde o případy při pátrání po hledaných a pohřešovaných osobách, po zbraních, střelivu, výbušninách a dalších nebezpečných látkách či pátrání po věcech pocházejících z trestné činnosti. V takovém případě má řidič povinnost otevřít kufr a umožnit policistovi přístup do kabiny vozidla a prostoru pro posádku vozidla. Prohlídku vozidla nelze provést v případě namátkové kontroly! Při žádosti o test na alkohol a jiné návykové látky nemá řidič v podstatě jinou možnost, než že jej podstoupí.

Může teoreticky žádat o vyšetření u lékaře, ale to je časově náročné a invazivní. Při odmítnutí zkoušky hrozí řidiči nemalé postihy. Takže pokud motorista nepil alkohol před jízdou, nemá důvod zkoušku odmítnout. Jen by si tím přidělal starosti a komplikace. Jak se chovat během policejní kontroly? Jsme lidé a policisté do určité míry také. Jak nám bylo ale kdysi sděleno jedním policistou, tak „jak si obleču uniformu, už nejsem normální člověk, ale orgán“. Tím je asi řečeno vše.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Chápejte doslovně, ale čtěte také „mezi řádky“. Při silniční kontrole není důvod panikařit, tedy pokud nemá člověk na kufru kapky krve a ze zavazadelníku se neozývá bouchání a volání o pomoc. Chování řidiče může ovlivnit silniční kontrolu, a to v případě přestupku. Pokud má policista možnost dát nižší sazbu, bude to spíše korektnímu řidiči, a ne cholerickému vzteklounovi, který vyhrožuje kontrolou GIBS.

Jak jednáte s policií vy?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články