Čeští odborníci popsali, jak prodloužit spolehlivost u jakéhokoli auta. Matematika je tady neúprosná

Pro spolehlivost automobilů je naprosto klíčová péče, jaká se jim dostane při servisu. Zanedbání oprav spolehlivost sníží, poctivý servis ji naopak může výrazně zvýšit.

i Zdroj fotografie: GalacticCuriosity / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Diskuse nad tím, které vozy jsou náročné (a tím pádem drahé) na servis a které se naopak do dílen podívají jen tehdy, když nastane čas na pravidelnou prohlídku zaměstnávají s železnou pravidelností prodejce, mechaniky i uživatele automobilů. Někdo je schopen odpřísáhnout, že právě „jeho“ značka produkuje „poctivě vyrobená auta“, která nepotřebují servis celé roky. Někdo naopak věří konkurenčnímu výrobci a nedá na něj dopustit. Jak je to ale ve skutečnosti?

Renomovaný servis pro renomované sportovní vozy

Nedalo nám to a zašli jsme za partou mechaniků do českého servisu Porška v Praze, kteří se, jak už je z názvu patrné, specializují na servis vozů Porsche. To však neznamená, že by neměli přehled i o jiných značkách, navíc Porsche je stále synonymem pro klasické sportovní vozy. Byť i u této „klasiky“ dochází postupně k elektrifikaci portfolia a kupříkladu nový Taycan sklízí jeden obchodní úspěch za druhým. A tak to, co platí pro Porsche lze obecně vztáhnout na automobilovou produkci jako takovou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zásadní pro spolehlivost jsou dvě věci

Co je tedy zásadním faktorem pro stanovení náročnosti na údržbu? Podle odborníků z Poršky je to jednoznačně věk v kombinaci s nájezdem, to jsou dvě kritéria, která nelze nijak obejít. Jejich kombinací se dostáváme buďto k servisně nenáročnému vozu, nebo naopak vozu, jehož servis může být dražší, než je jeho aktuální hodnota. U unikátních a vzácných aut to někdy tak zcela neplatí, u běžných „spotřebních“ vozů to však funguje naprosto spolehlivě. Jak to potom vypadá v číslech? Pro přehlednost jsme vytvořili několik kategorií:

1) Nová auta

Kategorie, u které se náklady na servis stanovují pochopitelně nejsnáze. Lze je poměrně jednoduše odvodit z předpokládané životnosti nových komponentů, stejně jako míry krytí jednotlivých oprav zárukou a předpokládaným nájezdem během záruky. Proto také některé značky udávají záruku buďto v časovém, nebo nájezdovém tvaru („1 rok nebo 15 000 kilometrů, podle toho, co nastane dříve“). Existují také programy, které vám garantují veškeré opravy i materiál například po dobu 5 let od nákupu vozidla, tam je pak pochopitelně veškerá kalkulace zbytečná.

iZdroj fotografie: BMW

2) Auta od 5 do 10 let

Období, ve kterém většina značek začne ukazovat svoje nedostatky. První problém se nejčastěji ukáží právě po skončení záruky, s přibývajícími lety pak přijdou i první závažné poruchy. Pokud odhlédneme od věku, a zaměříme se na kilometry, pak u naprosté většiny aut začínají první problémy u nájezdu 150-200 tisíc kilometrů. U komerčních a budgetových vozidel je tento interval nižší, u prémiových značek naopak vyšší. Nicméně po ujetí 200 – 250 tisíc kilometrů se začnou ozývat s nároky na výměnu dílů i třídní premianti.

3) Auta od 10 do 15 let

Doba, kdy se začínají lámat ledy. Většina aut má za sebou již celkem značné nájezdy, a pokud nebylo do jejich servisu investováno a nebyly měněny díly, stojí jejich majitelé před opravdu zásadní investicí. Která u budgetového segmentu může hravě překonat cenu daného vozu. Proto taky tolik starších aut v zásadě prožívá svoji „pomalou smrt“, kdy jenom jezdí a jejich majitelé čekají, až se jednou zastaví a už se nerozjedou. Nemají finanční prostředky na servis například sedmičkové řady BMW, kterou koupili za 100 tisíc. Zkrátka počkají, až se rozpadne.

iZdroj fotografie: Depositphotos

I drahá auta si pořizují stále chudší majitelé

To však neznamená, že například BMW řady 7 jsou nespolehlivá auta – jen se dožila doby, kdy si je pořizují stále chudší a chudší majitelé, a jejich osud je tak v zásadě zpečetěn. Jakmile dojde na generální opravy/výměny automatických převodovek, na nové komponenty palivového systému nebo výměnu kompletního podvozku s náročnými vzduchovými prvky, vychází servisní práce mimo reálné možnosti těchto majitelů. Přitom by stačilo, aby se kolem 200 – 250 tisíc kilometrů nezanedbal servis, a auto se mohlo relativně ve zdraví dožít i vyššího věku.

Jak to vidí AutoŽivě.cz

Problematika spolehlivosti je zejména u ojetých automobilů opravdu zásadně definována péčí, kterou se jim dostalo od minulých majitelů. Pokud někdo na servisu svého vozu opravdu nešetřil a třeba i preventivně vyměnil všechno, co mu jeho automechanik vyměnit doporučil, může si při dalším prodeji takového auta jedna říct o vyšší cenu, jednak jeho další majitel právě vyhrál malý jackpot – má poměrně velkou záruku, že se nebude muset potýkat s nečekanými (a finančně náročnými) výdaji.

I tak bychom doporučovali držet se osvědčené metody „halb zu halb“, neboli nechat si stranou alespoň polovinu ceny ojetého vozu, na nutné i nečekané výdaje. Kupovat ojeté auto „za poslední peníze“ může totiž někdy skončit opravdu velkým finančním rozčarováním.

Jak dlouho průměrně užíváte jedno auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články