Jak se připravit na STK?

Máte před sebou technickou kontrolu a chcete projít na první dobrou? Máme pro vás tipy ohledně toho, na co si dát pozor a na co všechno se připravit. S námi návštěvu STK zvládnete levou zadní.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jezdit na technickou kontrolu bez přípravy se nevyplácí. Snadno se vám může stát, že se přijde na nějaký zádrhel a problém je na světě. Jestli tedy máte podezření, že vám nějaký klíčový komponent odchází a je potřeba zařídit jeho výměnu, na nic nečekejte a sjednejte si návštěvu servisu s dostatečným předstihem.

Pozor na pneumatiky

Pneumatiky patří mezi nejčastější příčinu toho, proč nakonec technickou kontrolou neprojdete. Hlavním hříchem řidičů je sjetý vzorek pneumatik. Někteří se dokonce na STK vydávají s různým typem pneumatik na jedné nápravě či s jinými než povolenými rozměry z technického průkazu. Ty jsou totiž směrodatné.

Pokud potřebujete nové pneumatiky, srovnejte si ceny na Pricemania.cz. Často narazíte na příjemné slevy, a tak se dá celá sada koupit za celkem rozumnou částku. Potom už jen stačí zajistit jejich přezutí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A jak se při STK dívají na zimní pneumatiky v létě? Z hlediska zákona na nich jezdit můžete a nemusíte na léto přezouvat, pokud tedy mají hloubku dezénu minimálně 1,6 mm. Problém je v tom, že zimní pneu se do letních podmínek nehodí. Zvyšuje se brzdná dráha, navíc nemají tak dobrou přilnavost a rychleji se opotřebují. Nejlepší proto bude investovat do letních pneumatik. Ty jsou na horké i vlhké počasí jako dělané.

Zkompletujte povinnou výbavu

Máte v pořádku povinnou výbavu? Spousta řidičů vlastně ani pořádně neví, co do ní patří. Tedy až do té chvíle, kdy je na STK upozorní, že jim něco schází. Nechcete, aby vás kvůli takové „prkotině“ čekaly nepříjemnosti? Zkontrolujte si, že máte:

  • lékárničku,
  • výstražný trojúhelník a reflexní vestu,
  • rezervní pneumatiku nebo opravnou sadu pneumatik,
  • zvedák,
  • klíč na kola,
  • náhradní pojistky a žárovky.

Jak jsou na tom vaše brzdy, karoserie, podvozek a řízení?

Na STK se zkontroluje technický stav a účinnost brzd. Ověřte si, že vám fungují tak, jak by měly. To samé platí o geometrii a vůli ­– i řízení musí být v top stavu. A pozor na karoserii nebo podvozek. Rezavé auto kontrolou rozhodně neprojde.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Provozní kapaliny

Měníte olej pravidelně? A nejde jenom o něj. Vše, co se týká provozních kapalin, by mělo být v pořádku. Rozhodně by nikde neměly unikat. Obzvlášť pozor na brzdovou kapalinu.

Zkontrolujte funkčnost světel

Nezapomeňte před technickou kontrolou ověřit, že jsou v pořádku všechna vaše světla. To nakonec není nic těžkého. Nastartujte vůz, zapněte potkávací světlomety, výstražná světla i mlhovky. Vystupte a prohlédněte si, jestli je vše, jak má být. Omrkněte také osvětlení SPZ.

Měření emisí a výfuk

Většinou se emise provádí souběžně s technickou kontrolou, jelikož i jejich platnost končí po dvou letech.  Měření emisí ale můžete absolvovat i předtím, než se na STK vydáte. Kdybyste náhodou neprošli nebo se tam vůbec nevydali a červenou známku neobdrželi, máte smůlu a při kontrole pohoříte.

i

A když už jsme u těch emisí, podívejte se i na výfuk. Emise sice mohou být v pořádku, ale kdyby byl rozpojený výfuk, už máte problém. Na tento problém se při kontrole snadno přijde.

S úpravami opatrně

Patříte k příznivcům tuningu? Pak vás možná čekají problémy na STK. Upravená auta nemusí splňovat dané technické parametry. Technický průkaz je v tomto případě alfou a omegou. A co není v technickém průkazu, tak neprojde. Bez ohledu na to, že změny byly třeba i k lepšímu a autu prospěly.

Odborníci se na STK nejčastěji setkávají zejména se zatmavovacími fóliemi bez atestu, podložkami pod kolo bez homologace nebo spojlery přišroubovanými samořeznými šrouby. Jestli jste si v garáži udělali nějakou divokou úpravu, s vysokou pravděpodobností byste byli na STK neúspěšní.   

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články