Jak snadno předejít prasklinám na předním skle vozu a ušetřit tisíce korun za opravu

Prudké švihnutí větvičkou stromu, letící kamínky nebo jakékoli jiné drobné zásahy do čelní desky způsobují praskliny. Jak se jich zbavit?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Prasklinky v předním skle zná nejspíš každý motorista, který nesedl prvně za volant teprve včera. Jsou malé a mohou pocházet z nejrůznějších zdrojů. Jenže bez adekvátních opatření se mohou velmi svižně rozrůstat a nakonec pokrýt celou plochu předního skla vašeho vozu. Tím se samotná jízda stane nemožnou a bude potřeba vyměnit celé sklo. Protože je vždycky lepší odstranit zárodek takového problému, než se rozroste.

Jak je čelní sklo navrženo a sestaveno

Čelní sklo jakéhokoli vozu nesestává z jednoho kusu, ale z několika vrstev. Obvykle jde o dva panely, které jsou spojeny speciální posílenou vrstvou plastu mezi nimi. A protože se většina škodlivých zásahů odehrává zvenku, je poškozena právě vnější vrstva této soustavy. Pokud dojde k rozsáhlejším zásahům skla nebo jednomu silnému, jsou postiženy obě vrstvy, tudíž lze problém vyřešit jen kompletní výměnou čelního skla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Většinou jde ale jen o tu vnější a v takovém případě se dají malé „ranky“ zahojit celkem rychle i snadno. Pokud se na povrchu skla objeví škrábanec, dá se opískovat a vyleštit. Pokud to ovšem neuděláte včas a důkladně, hrozí právě přeměna tohoto zárodku v prasklinu, protože sklo reaguje na rozdíly teplot uvnitř a vně auta. Sklo je vlastně pouze tuhý roztok, a pokud jsou teplotní rozdíly výrazné, malá dutinka se rychle změní v prasklinu.

Běžné činnosti ovlivňující čelní sklo

Velmi často zhorší řidič vozu situaci puštěním klimatizace, aby očistil čelní sklo a škody napáchané právě mrazivým počasím. Opačná situace se odehrává při omytí skla studenou vodou za letního dne. Malá prasklinka bude reagovat buď na teplotu, nebo na pohyb po mizerném terénu. Ten totiž znamená vibrace a čelní sklo obsahuje uvnitř silné pnutí, takže je pevné, ale křehké. Vibrace pak jen přispívají k rozšíření původního poškození.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejdůležitější je tedy rychle najít každý takový „zárodek“ a vyplnit ho lepidlem. To situaci nezachrání, ale je to něco jak první pomoc. V rámci obecné ochrany čelního skla nejezděte s autem déle než jeden den v kuse. Obecně se snažte jezdit plynule, hladce, po nerovném terénu jeďte pomalu a poškozené sklo se snažte neotírat, aby v rankách nezůstaly kousky prachu nebo písku, které mohou mikroprasklinky dále rozšířit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články