Jak správně na střídavou jízdu a jízdu v zúžení. Většina řidičů se dopouští naprosto primitivních chyb

Jak jste na tom s pravidly v zúžení? Mnoho řidičů buď vůbec neví, nebo si není jistá, jak se chovat při jízdě střídané nebo v zúžení.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jízda v zúžení provozu a střídavá jízda jsou dvě formy omezení provozu při úpravách na silnících, nehodách a dalších nezvyklých situacích, které mohou nastat na každé silnici. Řidiči se ovšem často s nutností zpomalit nechtějí smířit a udržují téměř stejnou rychlost jako mimo omezený úsek. Kromě toho také za každou cenu předjíždí ostatní řidiče a ohrožují tak nejen svoji bezpečnost, ale celý úsek, na kterém omezení platí.

Snaha o rychlost naopak zpomaluje

Není pak paradoxem, že jízda jednoho takového „rychlíka“ zpomaluje celý omezený úsek, což se děje i v případech, kdy takové chování řidiče nevede přímo k dopravní nehodě. Při zúžení silnice se obvykle větší či širší auta nevejdou do levého pruhu, tedy kupříkladu dodávky, SUV, a samozřejmě nákladní vozy. Na maximální šířku vozu vždy upozorní příslušná značka na začátku zúžení a velký vůz zkrátka nemůže předjíždět, protože se nevejde do meziprostoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve výsledku tak dojde akorát ke zpomalení těch aut, která předjíždět mohou. Šířku zjistíte ze svého technického průkazu a měli byste ji znát (ne až v momentě, kdy někam vjedete), abyste nevjeli tam, kam se nevejdete. Značka to zakazuje, tudíž nebudete omezovat ostatní a vyhnete se pokutě. Omezení rychlosti se v takovém úseku může zdát jako zbytečnost, jde ale o prevenci krizových situací, ke kterým zkrátka dochází, ať se snaží člověk sebevíc.

Výmoly a brzdění v různých rychlostech

Příkladem budiž výmol na silnici, kterému se řidič musí náhle vyhnout a bez blinkru tak vjede na pár vteřin do vedlejšího pruhu. V 80 km/h se tohle dá ještě ubrzdit, ale ve 130 km/h už je to dost problém. V případě skutečně masivního zúžení je vozidlům nařízena střídavá jízda, tedy jízda cik cak za sebou v jednom i druhém pruhu a předjíždění je zakázáno. Buďme k sobě tedy navzájem ohleduplní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při dodržování elementárních pravidel jak silničního provozu, tak i vzájemného respektu a ohleduplnosti, lze dosáhnout mnohem větší plynulosti provozu, než když se snažíte za každou cenu dostat všude co nejdříve. Právě tyto snahy jednotlivců totiž ve výsledku blokují a „utahují“ plynulost všech dopravních situací, takže jsou ve výsledku sami proti sobě, a navíc komplikují život a řízení i ostatním.

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Video: ruský dron Lancet umí „uzemnit“ americkou 155mm samohybnou houfnici M109 jediným zásahem
Události247.cz
Události247.cz
Podvodníci mají novou fintu, jak okrádají začínající živnostníky. Založili web, který se tváří jako oficiální stránka státu
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství
adbz.cz
adbz.cz
Dům z 19. století chtěli rozšířit bez většího zásahu. Architekti úkol splnili, aniž by narušili původní atmosféru