Zvláště v zimních měsících a extrémních mrazech dostává motor zabrat. Nižší okolní teplota má přímý vliv na zhoršené vlastnosti maziva a použitého paliva. V krutých mrazech jsou na tom lépe majitelé benzinových vozů. Běžný automobilový benzin si uchovává vlastnosti do teploty -40 stupňů, zatímco dieselové agregáty začínají mít problémy už při teplotách lehce pod bodem mrazu.

Začněte použitím kvalitních motorových olejů

Při výměně oleje si spočítejte další nutnou výměnu. Pokud už vám zasahuje do dnů, kdy hrozí spadnutí rtuti teploměru pod bod mrazu, použijte takový olej, který zvládá teploty kolem -20°C. Takový typ oleje vám zaručuje správnou viskozitu i při vysokých mrazech, které nejsou v našich klimatických podmínkách žádnou raritou. Viskozita oleje se pozná pod označením číslice s písmenem W. Olej pod označením 0W-30 garantuje svou funkci mnohem lépe, než olej 15W-40. Čím nižší je číslo, tím lepší je jeho schopnost mazání a tekutost i při nízkých teplotách. Do českých klimatických podmínek používají servisy hojně olej s označením třídy 10W, které zaručuje dobré mazání i za studena. Studený start u dieselového agregátu je nejchoulostivější. Nekvalitní olej pak dává příčinu běhu motoru po dobu několika sekund takřka nasucho.

Tankujte „zimní“ naftu

Čerpací stanice během ročního období mění typy nafty. Každý typ má jiné vlastnosti v obsahu petrolejové frakce a parafinů v naftě, které mají přímý vliv na chování paliva za nízkých teplot. Od poloviny dubna zhruba do konce září se prodává nafta s označením třídy B, uchovávající si své vlastnosti do 0°C. Přechodová nafta s označením D je odolnější do teplot asi k -10°C, prodává se od října do začátku listopadu. Označení nafty písmenem F vydrží do -20°C. Aditivovaná nafta pak zvládne teploty přes -25°C.

Pozor na studené rozjezdy

Při studeném rozjezdu se při prvních 10 kilometrech vyhněte vytáčení motoru, ani motor nepodtáčejte. Držte si hranici otáčkoměru v první polovině a postupně při zahřívání zvyšujte jeho zatížení. V chladných dnech trpí také diferenciály a převodovka, které se zahřejí až při několika desítkách ujetých kilometrů.

Co značí černý kouř

Pokud se objeví černý kouř u motoru s filtrem pevných částic, tedy u dieselů, může se jednat o nějakou závadu. Pokud se objeví při zahřátém motoru při agresivním sešlápnutí plynu, zajeďte si do nejbližšího servisu, zřejmě se jedná o poruchu vstřikovacích čerpadel a turbodmychadla. Tato oprava je finančně náročná, proto s opravou neotálejte.

K čemu slouží filtry pevných částic

Filtry pevných částic mají za úkol zachytávat nečistoty z výfukových plynů naftových agregátů. Kvalitní filtry pevných částic se objevují u vozů spadajících do emisních norem Euro 4 a výše. S narůstajícím počtem kilometrů se objevuje problém s těmito filtry, proto myslete na jejich výměnu včas. Cena filtrů pevných částic je velmi odlišná, nejčastěji cena začíná na hranici 20 – 30 tisíci korun. Životnost je asi 100 000 kilometrů, která je vysokou měrou ovlivňována stylem jízdy, postupy při výrobě a použitými materiály. Také studené starty produkují vysoké množství pevných částic.

Nejčastější opotřebení motoru

Mezi nejčastější opotřebení motoru je snížení kompresních tlaků ve válcích. Podle nich spolehlivě poznáte počet najetých kilometrů. Pokud přemýšlíte o koupi nového vozu a nejste si jisti stavem tachometru, v servisu vám tyto hodnoty naměří během několika minut. Další opotřebení ukazuje barva kouře z výfuku. Modrý kouř naznačuje pronikání oleje do motoru nebo poukazuje na poškození vstřikovacích trysek.

Zajeďte své auto tak, aby vám co nejdéle vydrželo

Stali jste se hrdými majiteli nového vozu? Pak dbejte na jeho správné zajetí. Nový typ motoru by neměl delší dobu běžet na volnoběh, raději jej zahřívejte jízdou, kdy otáčky motoru udržujete v první polovině otáčkoměru.

Prvních tisíc kilometrů nevytáčejte ani nový benzinový agregát. Otáčky nad 3 500/min jsou už příliš. Diesel šetřete při otáčkách do 2 500/min.

Pak už to s nízkými otáčkami nepřehánějte a udržujte motor ve zlatém středním pásmu. Podtáčení škodí novým i zaběhlým motorům a zvyšuje spotřebu.

Při koupi nového vozu se nebojte svézt. Měňte různá tempa, abyste zaběhli všechny součásti v nejrůznějších podmínkách a teplotách. Prudká akcelerace se však nedoporučuje.

Po rychlejší jízdě nechte motor chvilku běžet na volnoběh nebo dojeďte posledních pár kilometrů volnější jízdou. Budete tak pečovat o turbo.

Zajetí motoru se počítá od dvou tisíc kilometrů. Tady už se nebojte šlapat na plyn a i motor protáčejte do vyšších otáček, abyste vypálili nejrůznější usazeniny.