Znáte to, když v zimě spěcháte do práce, sednete do vymrzlého auta, strčíte klíček do zapalování a slyšíte jenom to nepříjemné „vrčení“? Noční můra nejednoho řidiče, když se autobaterie rozhodne, že nebude spolupracovat. Občas se stane, že ji dokážete oživit – třeba pomocí jiného auta – někdy to ale může skončit fatálně; baterie prostě doslouží. Je to problém zejména starších aut a šetřivých řidičů, kteří akumulátor opakovaně dobíjí a oživují. Ale pokud už nefunguje ani to, nelze jinak než pořídit baterii novou. Na co je důležité při jejím výběru pamatovat?

Zjistěte si parametry vaší autobaterie

Abyste mohli novou autobaterii vybrat správně, potřebujete znát její parametry. Obecně vzato, čím více toho o ní víte, tím spíše vyberete správnou. Raději pro ni nechoďte do obchoďáku, kde se objeví jednou dvakrát do roka za podezřele dobrou cenu. Pár stovek raději připlaťte a zajděte do specializovaného obchodu – nebo si ji nejdříve vyberte doma, aniž byste museli v obchodě trávit více času, než je nutné.

Důležité jsou její rozměry

Každé auto má specifický prostor pro usazení své baterie, tudíž musíte přesně vědět, jaké rozměry má zrovna ta vaše. Nemusíte proto hledat příručky ani informace na webu – stačí vzít metr a baterii i prostor pro její usazení přeměřit. Vyhnete se tak přešlapům, kdy bude parametry baterie vhodné, ačkoliv její rozměry budou velké (nebo naopak malé, tak by „létala“ ze strany na stranu).

Napětí, téměř všechny ho mají stejné

Autobaterie má jisté napětí, v případě osobních automobilů je to prakticky vždy 12V, přičemž by její hodnota při měření měla dosahovat 12,2 až 12,8V (Voltů). Výjimku tvoří někteří veteráni jako je trabant nebo Velorex, u nichž bude pravděpodobně napětí poloviční. S tím se ale setkáte jen výjimečně, i staré „stodvacítky“ používají 12voltové akumulátory.

Zvolte dostatečnou kapacitu

Pojem kapacita u autobaterie udává, kolik ampérů je vaše autobaterie schopna vozidlu dodat za jednotku času. Zjednodušeně řečeno, čím větší baterku koupíte, tím déle vám bude šlapat a napájet elektroniku v autě. Pokud jezdíte v dieselu, měli byste vsadit na kapacitu alespoň 70Ah, benzinové motory již tak náročné nejsou, a postačí kapacita okolo 60Ah.

Startovací proud

Aby nebylo těch pojmů málo, mrkněme se ještě na startovací proud. Pokaždé, když „nahazujete motor“, dodává baterie autu startovací udávaný v ampérech. Stejně jako u zmíněné kapacity, jsou dieselové motory o něco náročnější než ty benzínové. Autobaterie má přitom na starosti nejenom startování motoru, ale musí napájet i veškeré spotřebiče na palubě.

Rádio toho moc nevezme, a postačí autobaterie se startovacím proudem 400A. Když ale připočteme ještě centrál, alarm, imobilizér a další vymoženosti, dochází ke zvýšení startovacího proudu – v tomto případě potřebujete minimálně 640A, lépe pořídit o trochu silnější.

Zkontrolujte umístění pólů

Pořádně se podívejte, kde je umístěn kladný pól v prostoru pro baterii. Většinou to bývá napravo, ale věřte, že zrovna vy budete mít tu smůlu, takže najdete kladný pól vlevo. Je to docela důležitá informace, kterou byste neměli podcenit, jelikož přívodní kabely opravdu nejsou natahovací, a pokud byste póly zaměnili, jednoduše by k pólům nedosáhly.

Na velikosti záleží: Standardně se v evropských autech využívají póly velikosti číslo 1, což ovšem neplatí pro auta z Asie, kde jsou póly o něco menší, takže jsou značeny číslem 3.

A teď pojďme pro baterii…

Pokud máte všechny informace zjištěné, můžete se vydat do obchodu pro novou baterii. Vybírání by nemělo zabrat moc času, spousta baterií se rozměrově shodná, takže budete dávat největší pozor při volbě ampérů a voltů. Pokud jste majitelem moderních aut se start-stop systémem, je potřeba zvolit i správnou technologii. Pokud si ale nejste výběrem jisti, požádejte o pomoc automechanika nebo obsluhu specializované prodejny.

Pamatujte na to, že autobaterie nežije věčně, a v otázce životnosti by si mohla „podat ruce“ s křečkem (vydrží cca 4 – 6 let). Víte, jak stará je autobaterie u vašeho auta? Raději překontrolujte její štítek, abyste nadcházející zimu neřešili nepříjemné překvapení.

V případě, že si nejste svou baterií jisti (třeba když jste kupovali ojeté auto), změřte její napětí pomocí voltmetru. To by se mělo pohybovat v rozmezí 12,2 V – 12,8 V, nižší i vyšší hodnoty jsou špatně! Zároveň je potřeba zkontrolovat elektrolyt, který musí být čistý.

Teď už zbývá baterii „nahodit“ do auta

Při výměně baterie musí být motor pochopitelně vypnutý, a stejně tak všechny spotřebiče v autě. Následně přejděte k odpojení a vyjmutí stávající baterie. Držte ji vodorovně, při nevhodné manipulaci nebo naklánění by z ní mohla vytéct nebezpečná tekutina. Potom stačí vložit baterii novou, připojit svorky a zakrýt je …tím práce končí.