Při úpravě motoru si musíme ohlídat pět základních elementů, které musí být vždy vzájemně vyvážené. Upraví-li se jeden z nich, musí se upravit zbylé čtyři:

Palivo

Pro naprosté spalování paliva ve spalovacím motoru musí být na každý gram paliva přibližně 15 gramů vzduchu. Ke změření stechiometrického poměru vzduchu a paliva 15:1 vám poslouží A/F – fair/fuel budík, spojený s lambda senzorem výfuku.

Sání

Efektivita sání záleží na tom, jak moc je omezovaný průchod vzduchu do motoru. Sériově vyráběné vzduchové filtry jsou vyrobeny tak, aby vydržely za všech podmínek co nejdéle. Mimo jiné musí také tlumit zvuk sání. Filtr bohužel patří mezi nejneefektivnější prvky z hlediska výkonu. Pro zvýšení výkonu motoru se poohlédněte po sportovním vzduchovém filtru, který umožňuje větší průchod vzduchu. K efektivnějšímu výkonu můžete také vyleštit sací kanálky a jejich lícování s kanálky v hlavě motoru, vyměnit vačkové hřídele za ostřejší a spolu s nimi vyměnit pružiny za tvrdší nebo dvojité. Nakonec můžete nainstalovat seřizovací rozvodové kolo vačky nebo vaček.

Výfuk

Úprava výfuku, stejně jako u sání, vede ke zvýšení průchodnosti vzduchu. Zde neplatí pravidlo, že čím více je průchodný výfuk, tím je jeho efektivita větší. Odpor snížíte odstraněním tlumičů výfuku. Sníží se ale točivý moment, který má negativní vliv na pružnost motoru. Sportovní výfuky by měly mít dostatek zpětného tlaku a odporu. Tvar, konstrukce a délka výfukových svodů mají vliv na charakter motoru. Kompletní sestava pak sehrává velkou roli na emise a ovlivní i úroveň hluku. Při úpravě výfukových systému nezapomeňte na instalaci laděných výfukových svodů, výměnu tlumičů výfuku za sportovní provedení a instalaci sportovních katalyzátorů. Nezapomeňte ani na vyleštění výfukových kanálů. Design můžete upravit efektivním koncovkami výfuku.

Zapalování

Při úpravě zapalování si každý vybaví výměnu svíček. Existuje jich celá řada, které se liší rozhraním teplot, ve kterých pracují. Svíčky, které mají nižší rozsah, jsou vhodnější do teplotně méně namáhaných podmínek. Vybírejte svíčky, které mají vyšší teplotní rozsah.

Chiptuning

Chiptuning zvýší motor pomocí softwarové úpravy řídící jednotky motoru. Přeprogramování EPROM paměti dojde k přeprogramování elektronického paměťového bloku, vycházejícího ze sériově instalovaného programu řídící jednotky. Chiptuning upraví parametry vstřikování (poměr vzduchu a paliva), tlak turba, délku vstřiku, množství paliva a reakce na sešlápnutí plynu, včetně omezovače krouticího momentu.

Zdroj fotografií: flickr.com