Jak pomocí mince poznat, jestli je potřeba vyměnit staré pneumatiky za nové. Funguje na letní i zimní obutí

Každý pečlivý motorista si nejspíš každý rok klade otázku, jestli jsou jeho pneumatiky stále k použití, nebo už je čas na jejich obnovu. Jak to tedy spolehlivě poznat?
i Zdroj fotografie: Depositphotos

Obvykle řidiči řeší záležitost dezénu dvakrát během roku, když mění letní a zimní pneumatiky. Pokud neinvestujete do nové sady, je práv hloubka vzorku klíčovým faktorem spolehlivosti kola. Kontrola stavu pneumatiky je nutností, protože právě vzorek rozhoduje o defektech a aquaplantingu, nemluvě o zhoršených možnostech brzdění a obecně přilnavosti pneumatiky k vozovce. Od toho se pak už jen odvíjí riziko pokuty nebo dokonce vážné dopravní nehody.

Minimální dezén v létě a v zimě

Obecně platí, že minimální hloubka dezénu pro letní pneumatiky je 1,6 milimetru, pro zimní pneumatiky pak platí jako minimum hodnota 4 milimetry. Samotné měření vyžaduje auto zastavené na rovině a vytočení předních kol v co největším úhlu kvůli pohodlnému přístupu. Je jasné, že na změření je potřeba vhodný nástroj, v tomto případě hloubkoměr. Ten je přiložen k podélné drážce ve vzdálenosti asi čtyř cm od bočního pláště.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Použití hloubkoměru je velice snadné

Hloubkoměr je malý a dostupný nástroj a lze ho zakoupit v každém autoservisu nebo dobrém hobby marketu, obvykle i u benzinové pumpy. V případě, že takovou výbavou nedisponujete, existuje ještě několik dalších řešení. Drážky běhounu mají často gumové destičky rozmístěné ve středu pneumatiky. Jakmile je tato drážka v jedné úrovni se zbytkem celé pneumatiky, je to jasný signál nutnosti výměny pneumatiky za novou.




Nápověda na samotné pneumatice

Místo takové destičky je označeno značkou na boku pneumatiky, obvykle logo s písmeny TWI, což znamená Tread Wear Indicator, tedy signalizace opotřebení. Ukazuje minimální hloubku dezénu u dané pneumatiky. Je umístěn v dezénu pneumatik a bývá hlouběji než je povrch pneumatiky. Pokud indikátor splyne s povrchem pneumatiky, tak již pneumatika neplní zákonný limit a je nutné ji vyměnit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tread Wear Indicator ukazuje minimální hloubku dezénu u dané pneumatiky

V případě zimních pneumatik má tento indikátor velmi často symbol vločky. Ve zvláštních případech lze najít také přímo číselný údaj opotřebení, tedy sjetí. Do běhounu je v takové situaci vyražena stupnice čísel, které postupujícím opotřebením mizí. Tento způsob je obvyklý u dražších značek, například Matador nebo Nokian.

Poslední vychytávkou je měření pomocí mince. Není sice příliš doporučeno odborníky, ale jako rychlý způsob při absenci jiných měřítek se hodí. Minci zkrátka zasunete do drážky a podle hloubky vnoření lze určit míru. Na letní kola je ideální pětikoruna, kterou zasuňte tak, aby bylo číslo převrácené. Pokud vidíte celou pětikorunu, pneumatiku vyměňte. Pro zimní použijte padesátikorunu (5 mm) nebo dvoueurovku (4 mm) a pokud vidíte vnější okraj, kolo je sjeté. Jedná se ovšem jen o orientační měření.

133 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (79%) 606 hlasů
Nahlásit chybu
ArmádníZpravodaj.cz
Bývalý ruský kapitán ukradl lodní šrouby svého torpédoborce
Události247.cz
Za návštěvu hospody zaplatíte až 6 000 Kč měsíčně. „Popíjet“ budou moci pouze testovaní, jenže antigenní test nestačí
VědaŽivě.cz
Prodloužit životnost baterie telefonu není složité. Rozhodující je způsob nabíjení
adbz.cz
Neobvyklé zalévání orchidejí zajistí, aby vždy krásně kvetly a měly násobně více pupenů