Jaké jsou opravdové rozdíly mezi pohotovostní a celkovou hmotností auta?

Jedno vozidlo může mít několik různých údajů, co se týče jeho váhy. Ta se dělí nejen na pohotovostní a celkovou. Není ale těžké se v nich zorientovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jsou to výrazy, které najdete v uživatelské příručce vozidla. Ale co vlastně tyto pojmy znamenají? Jedná se o hmotnost automobilu, ale za různých podmínek. Pohotovostní hmotnost se počítá včetně veškerého vybavení, které je instalováno ve výrobě. Patří sem základní spotřební materiál pro provoz, jako je chladicí a motorový olej, převodový olej nebo chladivo do klimatizace. Je to skutečná hmotnost vozidla, která byla přiřazena jeho výrobcem.

Provozní hmotnost má po celém světě různou definici

Jestliže už víme pohotovostní hmotnost, musíme zjistit ještě provozní. Pro homologaci do EU se uvádí pohotovostní hmotnost plus 68 kilogramů řidiče a 7 kg na zavazadla. Občas se používá anglický pojem „Mass In Running Order“. Ve Spojených státech je to hrubá hmotnost. Mnoho organizací definuje pohotovostní hmotnost s jinými proměnnými a pevnými hladinami motorového oleje a paliva, aby se vyrovnala hodnota pro srovnání různých vozidel.

iZdroj fotografie: Pexels

V závislosti na výrobci tak může být pohotovostní hmotnost stejná jako provozní. Nezatížená hmotnost je definována jako celková hmotnost vozidla bez pohonu, přídavného zařízení nebo motorového oleje a kapaliny. Skutečnou hmotností se označuje jeho celková hmotnost. Odkazuje na aktuální váhu vozidla a všech jeho částí, včetně nákladu a cestujících.

Celková hmotnost vozidla je daná výrobcem a nejde ji změnit

Zahrnuje hmotnost všech součástí auta, řidiče, cestujících, nákladu, paliva a dalších věcí. Znát přesnou váhu vozidla je důležité, hlavně pro řidiče, kteří přepravují těžký náklad a jezdí v oblastech, kde je hmotnost omezena. Při přepravě většího nákladu může dojít k poškození motoru a jiného fyzickému poškození na vozidle. Ohledně hmotnosti možná ještě uslyšíte pojem suchá hmotnost.

iZdroj fotografie: Pixabay

Je to hmotnost bez veškerých náplní a vybavení, bez benzínu, motorového oleje, chladicí kapaliny nebo brzdové kapaliny. Suchá hmotnost je spíše jen teoretický pojem, protože s takovým autem na silnici nevyjedete. Je velmi důležité pochopit rozdíly mezi jednotlivými hmotnostmi. Vždy si zjistěte, jakou hmotnost můžete do automobilu naložit, a to nejen co se týče zavazadel, ale i dalších cestujících.

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou