Moderní skútr vyvedený ve stylovém „retro kabátu“ boduje směšnými provozními náklady, moderní konstrukcí, a navíc velmi přijatelnou cenou.
Zatímco elektromobily bojují s nezájmem kupujících, vysokou cenou a malým dojezdem, jejich mladší sourozenci – elektroskútry – si tiše získávají srdce městských řidičů. Nejnovější model, který se objevil v nabídce německého řetězce ALDI, dokazuje, že e-mobilita nemusí stát „balík“. Za necelých 50 000 Kč dostanete dopravní prostředek s dojezdem až 70 kilometrů, což pro městský provoz bohatě stačí. Vyjímatelná baterie o kapacitě 1,44 kWh váží pouhých 10 kg a nabijete ji za 4–6 hodin v obyčejné zásuvce. Pojďme se na něj s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Elektroskútr dává ve městě opravdu smysl
Pravdou je, že i zapřisáhlí odpůrci elektromobility, kteří pohrdají malými elektrokoloběžkami a na elektrokolo by je také nikdo nikdy nedostal, musí uznat, že elektroskútr (nejen) ve městě dává smysl opravdu měrou vrchovatou. Speciálně modely s vyjímatelnou baterií: po odstavení baterii i s madlem vyjmete, přes noc dobijete doma a ráno se jede „nanovo“. Náklady? Opravdu „nula nula nic”, resp. směšné. Počítejte s námi, jako roční nájezd bereme hodnotu 5 000 kilometrů:
Elektroskútr:
- Spotřeba: cca 1,5–2 kWh/100 km
- Cena elektřiny: 5 Kč/kWh
- 100 km = 7,5–10 Kč
- 5 000 km ročně = 375–500 Kč
Benzínový skútr 125 ccm:
- Spotřeba: 3 l/100 km
- Cena benzínu: 33 Kč/l
- 100 km = zhruba 100 Kč
- 5 000 km ročně = 5 000 Kč
Při průměrném nájezdu 5 000 km ročně tedy ušetříte oproti benzínovému skútru minimálně 4 500 Kč jen na palivu. Do toho žádné výměny oleje, filtrů, svíček, údržba se omezuje na kontrolu brzd a pneumatik. Parkování zdarma, vjezd do center měst bez omezení, nulová silniční daň. V kolonách se protáhnete, na semaforech vystartujete jako první díky okamžitému přísunu točivému momentu. Dle průzkumů až 85 % majitelů e-skútrů uvádí, že by zpět na benzín už nikdy nešli.
Kategorie vozidel, které patří budocnost osobní mobility
Není divu, že tato kategorie zažívá boom. Jen v EU rostou prodeje o 40 % ročně, v Asii tvoří e-skútry už 60 % trhu. Do roku 2030 mají e-skútry podle prognóz tvořit 80 % městské mikromobility. Mezi záplavou čínských modelů v moderním designu, podobných si navzájem v zásadě jako vejce vejci, nás zaujal model německého výrobce Rolektro, jenž si inspiraci pro svůj vzhled bere naopak z klasických italských skútrů, jakými jsou například Vespa nebo Piaggio.
A možná ještě zajímavější je fakt, že v nabídce hlavního německého konkurenta skupiny Schwarz (kam patří supermarkety Lidl a Kaufland), jímž je německé ALDI, byl tento skútr v nabídce za velmi sympatických 1 999 euro, což je v přepočtu zhruba 50 000 korun. Z doporučené ceny výrobcem (2 499 euro) tedy ještě 500 euro zlevnil. Není divu, že se o něj na webu ALDI strhla malá „bitka“ a byl záhy vyprodán. Objednat se však u výrobce pochopitelně stále ještě dá. Tak trochu retro se slušnou baterií a praktickým provozem za 50 tisíc? Popravdě by to oslovilo i mne. Jak to vidíte vy?