Jaký význam mají barevné proužky na nových pneumatikách? Před letošním přezouváním je mazané ho znát

O významu barevných proužků na pneumatikách jsme už slyšeli několik teorií. Jako indikátor opotřebení nám nikdy moc nefungovaly, pátrali jsme tedy dál.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

S nadcházející výměnou zimních pneumatik za letní budou mnozí z nás kupovat pneumatiky nové, zkrátka proto, že ty starší už dosloužily. Při výběru a montáži nových pneumatik jste si jistě všimli tenkých barevných proužků, jež se vinou po celém obvodu pneumatiky. Bývá jich většinou několik, různých barev. Možná jste si již položili otázku, k čemu na pneumatice ty tenké proužky jsou. Zeptali jsme se za vás, a odpověď je překvapivá stejně jako jednoduchá.

Trocha černé magie nikoho nezabije

Každý z nás, kdo se třeba v pneuservisu na účel barevných proužků po obvodu pneumatik zeptal slyšel různé odpovědi. Tou nejčastější je informace o tom, že proužky slouží jako jednoduchý ukazatel míry sjetí a opotřebovaní pláště, a přispívají tedy k jeho včasné výměně. To zní zajímavě, nicméně jen do té doby, než si uvědomíme, že ony tak pěkně vypadající proužky se sjedou většinou výrazně dřív, než je potřeba měnit celou gumu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ukazatel sjetí tedy asi nebude tím pravým účelem. Stejně tak neplatí druhá častá odpovědi, a sice že barva proužků značí kvalitu/jakost jednotlivých pneumatik? A tedy? Červené jsou lepší než modré, protože mohou být instalovány na Ferrari místo na Ford? Zelené jsou ekologické a obsahují pažit ze sousedovic trávníku? Ne, ani tohle neplatí, kvalita nebude důvodem barevného zpestření jinak fádní černé pryže. Ten pravý důvod je jinde.

Barevná pomůcka při výrobě pneumatik

Skrývá se v technologii výroby pneumatik. Přířez běhounu se vyrábí v různých délkách/variantách podle velikosti výsledné pneumatiky, na kterou je ve finále nanesen. Protože na nich není žádné jiné značení (údaje o pneumatikách jsou na jejich bočnicích), označují si je výrobci různými barevnými proužky tak, aby při finální montáži mohli spasovat ty správné části běhounu k sobě. Jednoduché, funkční. A až budete zase v pneuservisu, můžete o tom poučit odborníky.

Měníte pravidelně letní pneu za zimní, nebo používáte celoroční?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články