Je lepší při krátkém zastavení dát páku automatické převodovky do polohy P nebo N?

Velká spousta majitelů vozidel s automatickou převodovkou diskutuje o tom, jestli je lepší při čekání na semaforu nebo jiné podobné situaci posunout páku do polohy P, nebo N.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

V dnešní době je stále více automobilů vybaveno automatickými převodovkami. Lidé si tuto variantu volí zejména díky větší pohodlnosti a plynulejší jízdě. Řidiči však často vedou velmi zajímavé debaty o tom, jak se má správně vozidlo s tímto typem převodovky ovládat. Jedním z nejčastějších témat těchto diskuzí je, jestli při krátkodobém čekání například na semaforu nebo v dopravní zácpě posunout páku do polohy P, nebo N.

Rozhodnutí závisí na konkrétní situaci

Správná volba zařazení páky vozidla s automatickou převodovkou do určité polohy závisí především na konkrétní situaci, ve které se řidič v tu chvíli nachází. Obecně se všechny pokyny pro použití a správné ovládání řidič dozví v manuálu svého auta, protože jednotlivé typy mohou mít drobné rozdíly. Důležité je však říct, že každý řidič má už nějaké své návyky, které považuje za správné a prosazuje si je.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každý si jízdu volí podle sebe

V praxi každý řidič využívá jiný způsob. Někteří na semaforu nechávají zařazenou páku v poloze D, tedy v normálním jízdním režimu, a u toho pouze stojí na brzdě a čekají na zelenou. Po naskočení povelu pro jízdu jen posunou nohu z brzdy na plyn a jedou bez dalšího posunování páky. Jiní si potrpí na vyřazení na neutrál, tedy do bodu N. Najdou se i ti, kteří si v dopravní zácpě nebo jiné situaci, kdy musí na chvíli zastavit, posunou páku do polohy P. To působí vyřazení a zabrzdění automobilu.

Režim drive pouze pro velmi krátké zastavení

Co se týče první zmiňované možnosti s vyšlápnutou brzdou a ponecháním páky v režimu jízdy, tato možnost se doporučuje pouze v případě, že se jedná o velmi krátké zastavení na pár vteřin. Dochází totiž k většímu opotřebení spojky a převodovky, než je tomu u ostatních dvou režimů. Není tedy příliš vhodné takto čekat delší dobu. Zbylé dva způsoby čekání v různých dopravních situacích jsou si celkem podobné. Při obou z nich dochází k výrazně menšímu opotřebení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Polohy N a P mají při použití jeden zásadní rozdíl

Zásadní rozdíl je však v tom, že pokud řidič zvolí na semaforu polohu páky na N, automobil vyřadí, ale vůz se může pohybovat, pokud není na rovném terénu. Bude tedy dále nutné ještě sešlápnout brzdu, nebo v tom lepším případě, použít parkovací brzdu. Jiná situace nastává ve chvíli, kdy si řidič při krátkém zastavení dá páku do polohy P. V tu chvíli automobil vyřadí rychlost a zároveň i zabrzdí vozidlo, aby neodjelo. Je tedy na každém z řidičů, aby si v konkrétní situaci zvolil tu správnou možnost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud tedy řidič zastaví a ví, že se ihned bude rozjíždět, s klidným svědomím může nechat páku v jízdním režimu. Jestliže však počítá s tím, že bude stát na semaforu chvilku, je lepší zvolit jednu z možností režimů P a N. Záleží však na daném člověku, na co je zvyklý a jak se mu lépe postupuje. Při čekání by se měla páka ocitnout v poloze P jen tehdy, pokud řidič předpokládá, že bude čekat alespoň minutu.  V opačném případě je lepší vsadit na zařazení polohy N. A jaký způsob používáte vy?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články