Je antiradar legální? A jak to vidí jednotlivé země EU?

i Zdroj fotografie: Genevo
                   

Pro klid na silnicích využívají někteří řidiči tzv. antiradary neboli radarové detektory, které zavčasu odhalí dopravní policii. Jsou ale opravdu legální, nebo za ně hrozí postih?

Hned na úvod zmiňme, že antiradar nemá napomáhat k porušování zákonů, ačkoliv v praxi nelze nikomu říkat, jak má nebo nemá jezdit. Důležité však je, že v České republice nejsou pasivní antiradary zakázány a lze je tedy využívat bez jakéhokoliv postihu. Totéž ovšem neplatí pro všechny státy EU, takže si dávejte pozor, kam s ním jezdíte …ať už máte přenosné nebo napevno.

Český zákon užívání antiradarů nezakazuje

Názory na užívání se liší, zákon o provozu na pozemních komunikacích číslo 361/2000 Sb přitom hovoří celkem jasně. Dle Hlavy II v části „Základní podmínky účasti na provozu na pozemních komunikacích“, odstavec 6 se udává, že: Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen „antiradar“).

Zakázány jsou tak pouze aktivní antiradary známé rovněž jako laserové rušičky. Ty už naopak zakázány jsou, a pokud je využijete, hrozí vám pokuta od 5 000 do 10 000 Kč. Samotný antiradar, neboli radarový detektor, však pouze upozorňuje na blížící se měření prováděné dopravní policií nebo pevnými radary, aniž by její signál nějak omezoval, přerušoval nebo zkresloval.

Antiradar může být instalován napevno nebo volně

Kdo se pro využívání antiradaru rozhodne, sáhne obvykle po přenosném řešení. Takový přístroj je potom možné použít ve více autech, a rovněž ho sundat, než vjedete do státu, kde ho legislativa netoleruje. Dávejte si však pozor, aby vám po upevnění na přední sklo nebránil ve výhledu, s tím by totiž policie mohla mít problém (ale to i v případě kamery nebo telefonu).

Méně rozšířeným řešením je pak antiradar montovaný napevno, takže na autě prakticky není vidět. Buďte však opatrní, pokud ho doplníte o laserový modul – v případě jeho odhalení byste nemuseli vyjít bez postihu, nejmodernější a správně nainstalované systémy je však velmi těžké odhalit. Pokud se rozhodnete pro napevno instalovaný antiradar, je dobré aby byl schválen atestem 8SD od Ministerstva dopravy ČR.

Ten je zárukou, že odpovídá příslušné homologaci a nebudou s ním problémy. Řešení však existuje i proti odhalování za pomoci policejních detektorů: a sice zabudovaný antiradar včetně RDD, který je neviditelný i pro pokročilou policejní techniku. Vůz by pak musel projít technickou inspekcí, aby došlo k jeho odhalení, což se ovšem v praxi prakticky nestává.

V jakých zemích EU lze antiradary použít

Jelikož tento přístroj může některé řidiče ochránit před rukou zákona, je užívání antiradaru ve většině zemí EU zakázáno. Česká republika je tak jednou z posledních, kde ho lze legálně do vozu namontovat. K dalším patří například sousední Maďarsko, zatímco na Slovensku už ho dle lokálního dopravního práva použít nesmíte, ovšem jeho prodej v zemi povolen je.

A stejně je na tom oblíbené Polsko nebo Německo, ale například Rakousko užívání pasivních antiradarů v autech od roku 2018 opět povolilo. Řidiči je mohou bez hrozícího postihu namontovat do vozu také na Islandu, ve Slovinsku a ve Velké Británii, kde už však připravují novou legislativu, která užívání antiradarů zřejmě znemožní.

Zhruba 2/3 zemí pak sice zakazují tyto přístroje užívat, ačkoliv je lze prodávat za podmínek RED (směrnice Radio Equipment Directive vydaná EU). Kupříkladu v Belgii, Francii, Itálii, Řecku nebo Švýcarsku pak antiradary nejenom, že nemohou být používány, ale ani prodávány. Tamní úřady to chápou jako způsob, jak by řidiči unikali trestům za překračování rychlosti.

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články