Je lepší koupit ojetinu nebo nové auto? Upřímné pro a proti obou stran

Při koupi nového automobilu dostanete za více peněz zpravidla i lepší výbavu a vydrží déle, nicméně někdy není od věci ušetřit koupí ojetiny.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Pokud auto dosáhne jistého věku, stane se z něj buď vrak nebo veterán, dokud jsou však provozuschopná, je možné je za nízkou cenu koupit a ještě nějakou chvíli používat. Většinou se začínajícím řidičům doporučuje, aby si jako první pořídili vůz, který už má něco najeto. Důvodů pro volbu starého auta může být i více, než pořizovací cena.

Co všechno za své peníze dostanete?

Ojetá vozidla koupíte i několikanásobně levněji než jejich nové modely, občas stačí k poklesu o polovinu ceny i jen několik málo let v provozu. S nižší pořizovací částkou však můžete počítat se zvyšujícími se cenami za opravy, a to často ihned po koupi. U starších vozů je nejčastěji potřeba okamžitě vyměnit rozvody, koupit nová kola, popřípadě opravit jiné věci. Ale není to podmínkou, na trhu jsou i tzv. držáky, u nichž do servisu moc nedáte.

iZdroj fotografie: Unsplash
I se starými vozy je stále možné jezdit, i když u těch nejstarších se ne vždy dají sehnat náhradní díly.

Naproti tomu u nových aut vám tyto náklady a starosti odpadají, snad všechny automobilky vám navíc k novému vozu garantují záruku kvality na několik let. Pro její zachování může však v některých případech být vyžadováno, abyste pravidelně navštěvovali servis a nechávali si měnit oleje či provádět opravy jen v autorizované dílně, což může náklady paradoxně také zvýšit. A ne vždy je to zárukou, někdy se problémy objeví i dříve a musíte je platit ze svého.

Jak je to s údržbou a pojištěním?

Podle toho, jaké všechny procedury vašemu vozu dopřáváte se mohou různě lišit náklady vynaložené za údržbu. Někdo si koupí staré auto proto, aby jej „dojel“ při utracení nejnižší možné částky za opravy a péči. Pokud byste však chtěli starší vůz udržet ve skvělé formě, musíte počítat s tím, že u automechanika můžete nechat výrazně více peněz. To ale závisí na celkovém stavu auta a ceně náhradních dílů, třeba na Škodu Felicii je seženete skoro všude.

iZdroj fotografie: Unsplash
Velká část aut na českých silnicích je starší 10 let, průměrné stáří zdejších vozů je 15 let.

U nových aut tato povinnost zpravidla odpadá především proto, že nové díly se nějakou dobu pravděpodobně kazit nebudou, a pokud ano, je často možné o opravu zažádat v rámci záruky vozu. Větší částku však necháte za havarijní pojištění a povinné ručení, které se mimo jiné zvyšuje i tím, že se jedná o novější auto. Za tuto položku vám tak mohou několikanásobně stoupnout budoucí náklady.

Samozřejmě vždy záleží, k čemu auto slouží a jak často ho budete využívat, třeba rodina s dětmi by měla vždy preferovat bezpečnost a zřejmě také prostor. Takové auto obvykle slouží jako hlavní a je v provozu i několikrát za den, včetně víkendů. Kdo ale pouze dojíždí do 10 km vzdálené výroby, kde se věnuje manuální práci, postačí mu nejspíše i starší vůz, obvykle do rodiny kupovaný jako nový. Tuto „oběť“ podstupují mnohdy právě muži.

TIP: Výhodný dlouhodobý pronájem vozů na rok, na dva (i více či méně dle
vašich potřeb)

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články