Tajemství mechanika: Jak násobně prodloužit životnost autobaterie? Snáze, než tušíte

Životnost baterie do značné míry závisí na stavu vozu a chování jeho majitele. Jak tedy dosáhnout toho, aby nám baterie vydržela v autě sloužit co možná nejdéle?

i Zdroj: Depositphotos
                   

Koupě nové baterie není nic příjemného. Představuje nemalé náklady, ale také nepříjemnou manipulaci s těžkou „baterkou“. Původní baterii je třeba z motorového prostoru vyndat, což v případě některých vozů není až tak banální operace. A teprve potom následuje instalace baterie nové.

Výměny lze oddálit

Výměna baterie je doslova noční můrou některých majitelů vozů, a především majitelek. V zásadě není divu, že i tak triviální záležitost, jako je výměna baterie, si mnoho lidí nechá provádět v autoservisech. Nicméně s tím je samozřejmě spojený další náklad – tedy částka za práci.

Výměně baterie se alespoň jednou za čas nevyhneme. Tedy rozhodně za předpokladu, že si nepořizujeme každý rok nebo dva roky nový vůz s novou baterií. Což je v zásadě případ operativního leasingu. Nicméně máme možnost s baterií nakládat tak, abychom její životnost minimálně sami nezkracovali.  

Baterie musí vydržet nejméně dva roky

Maximální výdrž autobaterie v podobě olověného akumulátoru je 4–5 let, což je z technického hlediska poměrně dlouhá doba. Ovšem průměrná životnost baterie by měla být alespoň dva roky a při extrémně vysokém nájezdu vozu může být životnost autobaterky ještě podstatně kratší. Samozřejmě je možné se setkat s výjimečnými případy, kdy některému z majitelů aut vydrží baterie spolehlivě pracovat i 10 let, ale to opravdu není nic obvyklého. Spíše se setkáváme s negativními extrémy, kdy baterka nevydrží ani rok a je třeba ji vyměnit za novou.

iZdroj: Depositphotos

Rozhodně je však možné životnost autobaterie prodloužit. Tedy alespoň v rámci určitých mezí. A my se společně nyní zaměříme na několik tipů, jak dosáhnout výdrže autobaterie na co možná nejdelší dobu.

Vyhněte se lehkým bateriím

Na současném trhu je možné se setkat s novými autobateriemi, které jsou řekněme výrobně ošizené. Mohou vážit o tři, nebo dokonce i čtyři kilogramy méně než kvalitní autobaterie. Jak je to možné? Jednoduše. Jejich výrobce ušetřil v rámci takové baterie na klíčovém materiálu, a to na olovu. Tím však šidil své zákazníky.   

Jaký má olovo vliv na výdrž baterie? Čím větší je celková plocha olověných desek v autobaterii, tím silnější proud může baterie dodávat v režimu startovacího vybíjení a tím větší může být energetická rezerva. Použití akumulátoru s menším počtem desek, než je standardní, však vede ke zvýšení proudové hustoty na jejich povrchu. A právě to dramaticky snižuje životnost olověných článků.

Jak se lehkým, a tedy nekvalitním bateriím vyhnout? Jednoduše. Při výběru správné baterie do svého vozu se zaměřte výhradně na kvalitní značky autobaterií. Ty jsou sice dražší, ale budete mít jistotu, že vás nezklamou. Pokud se však z jakýchkoli důvodů rozhodnete pro nějakou lacinou variantu, pak se vyplatí si několik baterií u daného výrobce zvážit. Podezřele lehká baterie ve srovnání s ostatními jasně signalizuje, že je s ní něco v nepořádku, a je třeba se jí v rámci nákupu vyhnout.

iZdroj: Depositphotos

Pozor na zbytečné vybíjení autobaterky

V každodenním životě sami nevědomky přispíváme ke zkrácení životnosti autobaterií. A přitom si stačí uvědomit, co bychom se svým vozem neměli dělat. Jaké aktivity nejvíce devastují baterku? Pojďme si je představit, ať víte, čemu se vyvarovat.

Předně tu máme klasické zaparkování vozu, kdy jsme zapomněli vypnout světla vozu. Ráno pak přicházíte k autu a divíte se, že je baterie hluboce vybitá. Zní to jako nedůležitá chyba, že? Tak prostě baterii nabijeme a vše bude zase v pořádku, říkáte si. Omyl, ve skutečnosti stačí dva nebo tři takové případy a baterie se nemusí vrátit k životu už vůbec. A to kvůli sulfataci olověných desek. Na elektrodách se vytvoří krystaly síranu olověného a s baterií je definitivně amen.

Ale máme tu řádku dalších příkladů, které naše autobaterie likvidují. Jste milovníkem hlasité hudby z autorádia a se svým vozem často muzicírujete při vypnutém motoru? Vaše baterie vám za to určitě nepoděkuje.   

Patříte mezi turisty, kteří ve svém voze rádi přespávají a ždímou při vypnutém motoru energii z autobaterie? Na osvětlení ve voze, dobíjení elektroniky, nafukování člunu nebo třeba dobíjení moderních mobilních zařízení (elektrokoloběžka apod.)? Z dlouhodobého pohledu je to opět špatně.

iZdroj: Depositphotos

Jezdíte se svým vozem pouze na krátké vzdálenosti a povětšinou v rámci městského provozu, v zácpách apod.? Také špatně. Autobaterie se totiž v takovém případě nestačí správně dobíjet. A především v chladných měsících to může být pro životnost baterie zásadní problém.    

V mrazu se vám nepodaří nastartovat vůz, a tak raději jedete do práce jiným dopravním prostředkem a vůz necháte dlouho odstavený? To je doslova velmi špatně. V mrazu se vybitá baterie s nízkou hustotou elektrolytu může zjednodušeně řečeno roztrhat na kusy.

Je nabíjení přes kabely pro baterii škodlivé?

Startování motoru z externí baterie s dvojicí vodičů je samo o sobě pro baterii neškodné, ale jeho konečné důsledky mohou být smutné. Faktem je, že většina majitelů vozů, kteří motor nastartují pomocí kabelů, na tuto událost okamžitě zapomene a začne jezdit dál, jako by se nechumelilo. Pokud se jedná o dlouhou jízdu například po dálnici, pak v tom není problém. Baterie má šanci se dlouhou jízdou dobít.

Ale při krátkých ujetých trasách zůstane baterie vybitá. Její zbývající nabití bude stačit maximálně k tomu, aby se pomocí externího zdroje jednou roztočil startér, ale nic víc. Problém se projeví nejvíce v městských zácpách, a to zejména v mrazu. Při nízkých okolních teplotách akumulátor vůbec nepřijímá náboj a hustota elektrolytu zůstává nízká – téměř jako voda. A pak začíná zamrzání elektrolytu doprovázené deformací desek i pouzdra. Je to nejlepší cesta k totální devastaci baterie. Proto je třeba hned po prvním jednorázovém externím „nahození“ baterii při nejbližší příležitosti řádně nabít, než bude pozdě. Tím rozhodně prodloužíte její životnost. Ale pokud baterie nabíjení neakceptuje, budete bohužel muset vynaložit peníze na novou.

iZdroj: Depositphotos

Výrobci baterií varují před nedobíjením a přebíjením

Zajímavý je názor na problematiku z úst odborníků továrny na výrobu autobaterií. Podle nich závisí polovina úspěchu v rámci životnosti autobaterie vysloveně na dlouhodobém stylu jízdy majitele daného automobilu.

Ačkoli nedostatečné nabíjení vede k sulfataci desek baterie, stejně škodlivé je i přebíjení. To vede ke korozi olověných vodičů. Proto by v ideálním případě mělo nabíjecí napětí korespondovat se stylem jízdy majitele auta. Pro starého člověka, který jednou týdně vyjede z města, je žádoucí, aby měl generátor napětí 14,4 V. A pro taxikáře nebo dálkového řidiče dodávky s jejich šestimístným ročním nájezdem by měl mít generátor napětí optimálně 13,8 V.

V případě nových aut je situace podstatně jednodušší. Mnoho moderních automobilů má napětí dodávané do akumulátoru automaticky korigované v závislosti na teplotě, době uplynulé od nastartování motoru a také podle aktuálního stavu akumulátoru.

Jak často v průměru měníte autobaterii ve svém voze?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články