Známý moderátor svými názory rozděluje motoristy na dva tábory. Elektromobilitu zavrhuje a Teslu haní, jak může.
Proslulý britský moderátor Jeremy Clarkson, jehož jméno je spojeno hlavně s legendárním pořadem Top Gear a později s The Grand Tour, se opět postaral o pořádný rozruch v médiích. Vyvolal totiž vášnivou debatu se svými nevybíravými komentáři na adresu elektromobilů, a to především v podobě Tesly. Redakce Autoživě se hned rozhodla, že vám jeho postoje přiblíží.
Právě Tesla podle Clarksona absolutně ztratila svoje původní kouzlo, a dokonce i iluze o dokonale ekologickém voze už dávno vzaly za své. Jeremy v rozhovoru řekl se svým typickým nadhledem, že Teslu by si nekoupil ani omylem, a tím opět rozdělil automobilový svět na dva neslučitelné tábory, tedy na obdivovatele a naopak kritiky elektromobility.
Elektromobily jsou nedokonalým řešením
Jeremy Clarkson nikdy nepatřil mezi příznivce elektrických aut a ani se tím příliš netajil. Navzdory tomu, že v minulosti ocenil výkon Tesly Roadster, kdy její rychlost tehdy dokonce přirovnal k raketě na kolech a uznal, že jde o technologický zlom, po čase se vrátil ke svému tradičnímu skeptickému postoji. Nyní tvrdí, že jsou elektromobily absolutně nedokonalým řešením, kdy jsou drahé, nepraktické a k tomu se navíc na míle vzdalují původní myšlence požitku z řízení.
„Možná jsou elektromobily rychlé, možná vypadají i futuristicky, ale po pěti minutách za volantem už se v nich absolutně nudím. Auto bez zvuku a charakteru, to není auto,“ uvedl Clarkson ve svém článku v britském deníku The Times. K tomu dodal, že majitelé Tesel v těchto vozech často objevují „skryté servisní peklo“ od vysokých nákladů na opravy až po dlouhé čekání na software či náhradní díly.
Podle názoru Clarksona se elektromobily lidem prodávají na emoce a ne z důvodu racionality. „Elektromobily jsou jako veganský steak. Sníte to, ale víte, že to prostě není ono,“ žertoval Jeremy s pro něj typickou dávkou sarkasmu.
Přehnaný marketing a symbol snobismu
Clarkson dále zastává názor, že navzdory bezkonkurenční akceleraci či technologické vybavenosti představují konkrétně vozy značky Tesla symbol přemrštěného marketingu. „Z celé té značky mám pocit, že mě nutí se přizpůsobit jejich systému – od aplikací přes předplatné a připojení až po neustálé aktualizace. Ale já chci řídit auto a ne telefon na kolech,“ napsal s narážkou na komplexní propojení Tesel s cloudovým řízením. Také připomněl, že řada slibů Elona Muska, jako například plně autonomní řízení, zůstaly dodnes jen na papíře.
V článku navíc neopomněl dodat, že se Tesly stávají také stále více politickým symbolem. „Kdysi znamenala Tesla odvahu a inovaci, ale dnes je symbolem snobismu a morálního předstírání,“ tvrdí Clarkson, který dávno upřednostňuje tradiční spalovací motory nebo hybridy. Ironicky přiznal, že by se raději vydal napříč Evropou v šestiválcovém Jaguaru než v tichém elektrovoze, který by mu „po 300 kilometrech vyčítal, co měl k obědu“.
Elektromobilita klidně, ale jinak
Přestože se Clarkson prezentuje jako ostrý kritik elektromobilů, nezavrhuje technologii jako takovou. Elektromobily podle jeho názoru mají své místo, a to například ve městech nebo v rámci firemních flotil. V budoucnosti však spíše sází na syntetická paliva nebo vodíkový pohon, který by zachoval původní charakter klasických aut, ale k tomu přinesl ekologickou vyváženost.
V rozhovoru pro britský deník uvedl, že: „Elektromobilita diktovaná shora nikdy neuspěje. Lidé si musí mít možnost změnu sami zvolit, ne být nuceni ji přijmout.“ Právě tato věta vystihuje Clarksonův dlouhodobý postoj, kdy se nestaví proti vývoji, ale proti vnucované jednotnosti, která ubíjí rozmanitost automobilového světa.
Dva protichůdné názory? Žádný div
Jak se k názorům slavného Clarksona staví běžní motoristé? Tady vám redakce AutoŽivě přináší jejich vzorek. Pan Josef M. z Trutnova nám v anketě sdělil: „Clarksona sleduju už roky a v mnohém má pravdu. Stejně jako on vnímám oproti spalovacím motorům elektromobilitu jako sterilní vnucovanou záležitost, která je alespoň zatím vysloveně nepraktická. I já bych si klidně pořídil hybridní vůz, ale čistě elektrický ani náhodou.“
Jan Michálek z Hradce Králové ovšem zastává zcela opačný postoj: „Miluju Clarksonův humor, ale tady dost přehání. Sám mám Teslu už čtyři roky a žádné problémy jsem s ní nikdy neměl. Nabíjím doma u domu, líbí se mi klid při jízdě i parádní akcelerace. Clarkson zamrzl v minulosti, ale má můj respekt, že si stojí za svými názory a že je říká na plnou pusu.“
Více takových Clarksonů, kteří hovoří pro skutečný motorismus
Jeremy Clarkson zůstává nadále jedním z nejhlasitějších kritiků elektromobility. Tesla podle něj naprosto ztratila duši a z automobilového světa dělá pouhou technologickou laboratoř. Přesto uznává, že elektrická budoucnost má svoje výhody, ovšem nikoliv jako zhmotnění snu o vozech s opravdovým řízením. Někdo může Clarksona vnímat jako archetyp řidiče, který se s rozvojem elektromobility nechce smířit, ale on tím paradoxně udržuje živou debatu o tom, co to vlastně znamená být skutečným motoristou a co je to požitek z jízdy autem.
