Francouzský inspektor práce (Direccte), regionální ředitelství pro dopravu a životní prostředí (DREAL), policie, četnictvo a celní úředníci dostali pokyny, jak kontrolovat pracovní dobu řidičů. Na základě pozměněného nařízení ze dne 20. července 1998 o pracovní době a individuální knize inspekcí v silniční dopravě zboží už zmíněné orgány zahájily inspekce podle nových pokynů.
Až donedávna ke kontrolám pracovní doby řidičů nedocházelo ve Francii moc často. Francouzi však oznamují, že budou prováděny systematicky během běžných činností.
Jaké dokumenty jsou ve Francii požadovány?
Podle francouzských předpisů by řidiči vozidel do 3,5 tuny měli zaznamenávat svůj čas práce a odpočinku ve Francii od okamžiku vstupu na území až do jeho opuštění. Záznamy by měly být v individuální kontrolní knize speciálně navržené pro tento účel (Livret individual de contrôle, zkráceně LIC). LIC je dokument, který zaznamenává pracovní dobu a dobu odpočinku řidiče vozidla do 3,5 t. Řidič musí systematicky zaznamenávat údaje, uchovávat je ve vozidle a během prohlídky je předávat k nahlédnutí.
Nicméně, jak zdůrazňuje zpráva z dubna 2018, francouzský poslanec Damien Pichereau pro přípravu legislativních návrhů na přepravu vozidel do 3,5 tuny na francouzském území, mohou řidiči ze zahraničí mít jiný dokument, který potvrzuje pracovní dobu.
Podle generálního ředitelství práce se LIC se formálně nevztahuje na cizince řídící lehká nákladní vozidla do 3,5 tuny. Jsou však povinni evidovat svůj čas řízení v dokumentu ve volné formě s podobným obsahem, tj. s počtem pracovních hodin „.
Dokument v souladu se změněným nařízením ze dne 20. července 1998 by měl obsahovat harmonogram přepravních služeb, včetně pracovní doby a trvání přestávek, a musí být podepsán vedoucím podniku. Je také nutné provádět denní a měsíční shrnutí. Podnikatel musí také uložit všechny knihy po dobu nejméně pěti let.
Důležité je, že řidiči ze zahraničí by s sebou měli mít potvrzení o vyslání na cestu, výjimkou je pouze tranzit.
Ve světle obecně přijímaného systému uplatňování zákona se ustanovení týkající se silniční dopravy uplatňují obdobně na všechny subjekty, které jsou jeho součástí, a to i v případě, že nejsou výslovně uvedeny v zákoně – stejně jako v případě dodávek „- říká Małgorzata Kamińska z právnické agentury Translawyers.
Zvýšená kontrola dodávek
V posledních letech byly stále častěji pozorovány zvýšené kontroly vozidel do 3,5 t v zemích EU. Je to výsledkem práce, kterou Evropská komise oznámila koncem loňského roku o právních předpisech týkajících se silniční dopravy prováděné s vozidly s maximální přípustnou hmotností 3,5 t „- dodává Kaminska.
Právnička také varuje, že inspekce mohou být stále častějším jevem nejen ve Francii.
To je důvod, proč stojí za to mít všechny požadované dokumenty a věnovat velkou pozornost záznamům doby řízení, protože není pravda, že se nevztahuje na lehká užitková vozidla „- zdůrazňuje.
Pokuty za chybějící LIC
Sankce za absenci kontrolní knihy nebo jiného dokladu potvrzujícího pracovní dobu řidiče do 3,5 t ve Francii činí 135 EUR. Může se však snížit na 90 eur, maximální částka pak činí 750 eur.
Příklad jak dobu strávenou za volantem zaznamenávat naleznete na webových stránkách francouzského ministerstva dopravy.