Nemálo klasických cyklistů se na ty na elektrokolech dívá s jistým despektem. Přece jen, krom síly nohou mají ještě baterii a motor. Je ale takový despekt vůbec oprávněný?
Jestli mne někdy v poslední době nějaký vědecký či lékařský výzkum opravdu zaujal, pak to byl právě tento. Nešlo v něm přitom o nic menšího než o definitivní vyřešení otázky, jak to vlastně je s mírou nasazení (nebo dokonce rovnou sportovního nasazení) při pohybu na elektrokole. A tedy mj. i to, jestli ony ušklíbnutí a občas i pohrdavé pohledy „klasických“ cyklistů na „elektrokolaře“ mají své odůvodnění. Mají? Nebo nemají? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
Lidé stráví na elektrokolech minimálně 135 minut týdně
Přitom diskuse o tom, zda jízda na elektrokole přináší stejné zdravotní benefity jako jízda na klasickém kole, vznikla snad již s prvními modely elektrokol. Odpověď na ni přinesla nedávná a velmi rozsáhlá studie z Kliniky rehabilitace a sportovní medicíny na Lékařské fakultě v Hannoveru (MHH), jejíž výsledky byly publikovány v prestižním časopise BMJ Open Sport & Exercise Medicine. A výsledky jsou poměrně jednoznačné. A popravdě i mne, jako klasického cyklistu „bez baterky“, celkem překvapily.
Výzkum totiž jednoznačně prokázal, že elektrokola nejsou jen „líným“ způsobem dopravy, ale skutečně efektivním nástrojem pro zlepšení fyzické kondice a celkového zdravotního stavu. Wow. Podle ní uživatelé elektrokol tráví na kole 135 minut týdně a naplňují min. z 2/3 cíle WHO (Světové zdravotnické organizace), kterými je 150 minut moderované fyzické aktivity týdně. Což mohu v mém okolí potvrdit. Lidé na elektrokole nemají problém ujet 30 km do práce, což je pro mnohé na běžném kole nemyslitelné.
I s baterií a motorem snížení rizik o 40 %? Nevídáno
Nejpřekvapivějším zjištěním studie je však dramatické snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění. Pravidelná jízda na elektrokole snižuje riziko infarktu a dalších srdečních problémů o více než 40 procent. Což je srovnatelné s benefity, které přináší jízda na klasickém kole. A současně to vyvrací mýtus o tom, že elektrická asistence snižuje zdravotní přínosy cyklistiky. Popravdě, i já se většinou prvně podívám, jestli má kolo jedoucí proti mně motor. Možná od teď začnu více respektovat i jezdce „s motorem a baterií”.
Typ kola | Podíl na trhu v ČR za rok 2024 | Průměrná cena | Trend |
---|---|---|---|
Elektrokola | 30% | 40 000 Kč | Rostoucí |
Běžná kola | 70% | 15 000 Kč | Stabilní |
Lidé se na elektrokole nebojí selhání. To je extrémně důležité
A možná nejdůležitějším aspektem, alespoň dle mého pohledu, je vcelku nezanedbatelný psychologický efekt elektrokol. Jejich uživatelé totiž vědí, že mají „dobito“, a vidí dojezd na displeji. A vědí, že jim kolo pomůže, i když už nebudou moci. A tak se nebojí delších tras ani náročnějšího terénu. A častěji na EK sednou a jezdí na něm třeba do práce. Což zvyšuje celkovou (aktivně strávenou) dobu a pozitivně ovlivňuje nejen kardiovaskulární systém, ale také svalovou sílu, koordinaci a duševní pohodu.
A já? Zatím to bez elektrokola zvládám, ale již pokukuji po tzv. hybridních, lehkých modelech, kde je motor jen opravdu malou přípomocí. Ale je. A po zveřejnění této studie se navíc v duchu omlouvám všem „elektrojezdcům“. Měl jsem za to, že se opravdu jen „vezou“. Očividně tomu tak není. Mimochodem, jak to máte vy? Klasické kolo, nebo elektrokolo? Neboli e-bike? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!