Zdravější je elektrokolo nebo klasické kolo? Konec debat. Lékaři odhalili, co skutečně pomáhá tělu

Nemálo klasických cyklistů se na ty na elektrokolech dívá s jistým despektem. Přece jen, krom síly nohou mají ještě baterii a motor. Je ale takový despekt vůbec oprávněný?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jestli mne někdy v poslední době nějaký vědecký či lékařský výzkum opravdu zaujal, pak to byl právě tento. Nešlo v něm přitom o nic menšího než o definitivní vyřešení otázky, jak to vlastně je s mírou nasazení (nebo dokonce rovnou sportovního nasazení) při pohybu na elektrokole. A tedy mj. i to, jestli ony ušklíbnutí a občas i pohrdavé pohledy „klasických“ cyklistů na „elektrokolaře“ mají své odůvodnění. Mají? Nebo nemají? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.

Lidé stráví na elektrokolech minimálně 135 minut týdně

Přitom diskuse o tom, zda jízda na elektrokole přináší stejné zdravotní benefity jako jízda na klasickém kole, vznikla snad již s prvními modely elektrokol. Odpověď na ni přinesla nedávná a velmi rozsáhlá studie z Kliniky rehabilitace a sportovní medicíny na Lékařské fakultě v Hannoveru (MHH), jejíž výsledky byly publikovány v prestižním časopise BMJ Open Sport & Exercise Medicine. A výsledky jsou poměrně jednoznačné. A popravdě i mne, jako klasického cyklistu „bez baterky“, celkem překvapily.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Výzkum totiž jednoznačně prokázal, že elektrokola nejsou jen „líným“ způsobem dopravy, ale skutečně efektivním nástrojem pro zlepšení fyzické kondice a celkového zdravotního stavu. Wow. Podle ní uživatelé elektrokol tráví na kole 135 minut týdně a naplňují min. z 2/3 cíle WHO (Světové zdravotnické organizace), kterými je 150 minut moderované fyzické aktivity týdně. Což mohu v mém okolí potvrdit. Lidé na elektrokole nemají problém ujet 30 km do práce, což je pro mnohé na běžném kole nemyslitelné.

I s baterií a motorem snížení rizik o 40 %? Nevídáno

Nejpřekvapivějším zjištěním studie je však dramatické snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění. Pravidelná jízda na elektrokole snižuje riziko infarktu a dalších srdečních problémů o více než 40 procent. Což je srovnatelné s benefity, které přináší jízda na klasickém kole. A současně to vyvrací mýtus o tom, že elektrická asistence snižuje zdravotní přínosy cyklistiky. Popravdě, i já se většinou prvně podívám, jestli má kolo jedoucí proti mně motor. Možná od teď začnu více respektovat i jezdce „s motorem a baterií”.

Typ kolaPodíl na trhu v ČR za rok 2024Průměrná cenaTrend
Elektrokola 30%40 000 KčRostoucí
Běžná kola 70%15 000 KčStabilní
Zdroj: výzkum redakce AutoŽivě.cz

Lidé se na elektrokole nebojí selhání. To je extrémně důležité

A možná nejdůležitějším aspektem, alespoň dle mého pohledu, je vcelku nezanedbatelný psychologický efekt elektrokol. Jejich uživatelé totiž vědí, že mají „dobito“, a vidí dojezd na displeji. A vědí, že jim kolo pomůže, i když už nebudou moci. A tak se nebojí delších tras ani náročnějšího terénu. A častěji na EK sednou a jezdí na něm třeba do práce. Což zvyšuje celkovou (aktivně strávenou) dobu a pozitivně ovlivňuje nejen kardiovaskulární systém, ale také svalovou sílu, koordinaci a duševní pohodu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A já? Zatím to bez elektrokola zvládám, ale již pokukuji po tzv. hybridních, lehkých modelech, kde je motor jen opravdu malou přípomocí. Ale je. A po zveřejnění této studie se navíc v duchu omlouvám všem „elektrojezdcům“. Měl jsem za to, že se opravdu jen „vezou“. Očividně tomu tak není. Mimochodem, jak to máte vy? Klasické kolo, nebo elektrokolo? Neboli e-bike? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články