Řidič prokázal policii, že jízda na oranžovou je povolena, avšak pod jednou podmínkou

Žluté, nebo někdy také oranžové světlo na semaforu znamená, že má řidič vozidlo zastavit, nebo se naopak připravit k jízdě. Ale jen někdy lze na žlutou beztrestně projet.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Názory řidičů se tradičně liší, ovšem zákon mluví jasně. Frekvence změny barev na semaforu jsou navíc obvykle nastaveny tak, aby auta v určitých směrech stihla zastavit, případně opustit křižovatku, zatímco z jiných směrů bezpečně vyjedou. Pokud by ovšem řidič úmyslně vyjel už na žlutou, mohlo by to pro něj znamenat střet se strážci zákona. V některých případech přitom na „oranžovou“ projet smíte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co říká zákon, a jak je to v praxi

Problematice se věnuje zákon č. 361/2000 Sb. Zákon o provozu na pozemních komunikacích, a to konkrétně část „Řízení provozu světelnými signály“. Ten jasně říká, že červená znamená Stůj, zatímco zelená Volno, tedy možnost pokračovat v jízdě. Ve hře jsou samozřejmě i vyklizovací, resp. směrové šipky, které slouží se nejčastěji používají k „puštění“ aut, co odbočují vpravo, ačkoliv v ostatních směrech mají ještě červenou. Konkrétně u žlutého světla pak zákon říká:

  • b) signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem „Pozor!“ povinnost připravit se k jízdě,
  • d) signál se žlutým světlem „Pozor!“ povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Svítí-li světlo tohoto signálu přerušovaně, nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály,

Z tohoto jasně vyplývá, že řidič může na oranžovou, respektive žlutou barvu na semaforu projet za předpokladu, že by nedokázal vozidlo bezpečně zastavit. Třeba když jste ve městě rozjetí na 50 km/h, a pár metrů před semaforem přeskočí zelená na žlutou. Dobrzdění by mohlo způsobit spíše kolizi, případně zranění posádky auta, a je tedy bezpečnější nezpomalovat a projet dále. Vozidla v ostatních směrech by navíc neměla být puštěna tak rychle, ale až po nějaké prodlevě.

Na žlutou po červené byste jezdit neměli

A teď z druhé strany, kdy stojíte na červené a současně s ní se rozsvítí žluté světlo. Podle zákona to znamená „Připrav se k jízdě“, což znamená zařazení jedničky a následný rozjezd. Kdo by byl opravdu rychlý a podařilo se mu vjet do křižovatky dříve, než kombinace červené a oranžové přeskočí na čistou zelenou, mohl by se střetnout s policí, neboť by to mohlo být bráno jako jízda na červenou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Většina řidičů je však zodpovědných a ani nezvládne auto tak rychle uvést do pohybu. Dle předpisu by přitom měly být prodlevy při změnách barev stejné po celé ČR, a sice 2 vteřiny při přechodu z červené na zelenou (s mezikrokem žluté), a 3 vteřiny při přechodu ze zelené na červenou (opět s mezikrokem žluté).

Pokud by vás tedy zastavil policista s tím, že jste projeli na oranžovou, můžete se hájit, že nebylo možné auto včas zastavit, neboť přeblikla v době, kdy jste byli těsně u semaforu. Někteří řidiči toho však zneužívají a naopak při bliknutí žluté ještě více zrychlí, aby stihli křižovatkou projet 80 km/h při povolené padesátce, a de facto tak ohrožují bezpečnost provozu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články