Když v srpnu v Berlíně způsobil řidič velkého SUV Porsche nehodu, při které zemřeli čtyři lidé, rozhořela se diskuze o tom, zda jsou tyto vozy bezpečné pro okolí. Tedy především pro cyklisty a také pro chodce. V tu chvíli se objevila řada iniciativ, které chtěli zákaz těchto velkých vozidel v centrech. Do hry se vložilo i několik politiků, kteří velká SUV označili jako tanky, a nikoliv klasická auta. Cíl těchto lidí byl jasný – vytlačit SUV z center měst a tím zvýšit bezpečnost chodců.

Jsou daná auta skutečně nebezpečná? Odpoví testy Euro NCAP

Většina lidí si neuvědomila, že se svým požadavkem spíše jenom ztrapňují jelikož když je něco velké tak to nutně neznamená, že to musí být i nebezpečné. Jejich přesvědčení dávají poměrně na frak testy Euro NCAP. Ty se už nějakou dobu zaměřují na různá kritéria, mezi které patří i bezpečnost chodců. V průběhu let se dá pozorovat, že rozdíl mezi vozy SUV a klasickými hatchbacky a sedany není až tak markantní. Roli vždy hraje konkrétní značka a model. Někteří chrání více, jiní méně.

Dále nelze opomenout ani to, že testy Euro NCAP hodnotí i bezpečnostní systémy, které mají nehodám předcházet. Sem patří třeba i detekce chodců, nebo různá nouzová brzdění. I tady získává mnoho vozů SUV poměrně vysoký počet bodů. Že by byly až tak nebezpečné, jak se tvrdí je velká mýlka. Mnohdy jsou bezpečnější než řada menších vozidel.

Vývoj jde neustále kupředu




Neopomínejme také to, že vývoj vozidel jde neustále kupředu, a tak se testují stále nové prvky aktivní i pasivní ochrany. A to nejenom pasažérů v autě, ale i ostatních účastníků silničního provozu. A co je výsledkem? Jejich větší ochrana. Jednou z posledních novinek je třeba airbag pro chodce. A v jakých vozech bude instalován jako první? Ve velkých a drahých SUV, nebo v malých městských vozech za pár korun?