K čemu opravdu slouží rukojeť na straně řidiče. Tajemství pravého významu řada řidičů nezná

Střešní madlo na straně řidiče má spoustu funkcí, ale málokdo o nich skutečně ví. Jsou nainstalovány, aby pomohly cestujícím v autě, ale ne každý automobil je má.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Jaké funkce tato madla plní? Je vhodné, aby se ho člověk chytil, když auto najede na nerovnost na vozovce, nebo když prudce zatočí nebo zabrzdí. Pomůže minimalizovat zranění. Při jízdě je ale lepší (a zákonem dané) se připoutat, než spoléhat na madlo. To může poškodit klíční kost při nárazu. Někdy mají madla i háčky, na které si můžete zavěsit oblečení – obvykle však u těch v zadní části auta.

Skutečnou funkcí je snazší výstup a nástup do auta

Na straně řidiče má rukojeť jinou funkci než madla u zadních dveří. Střešní madlo plní odlišné funkce, protože řidič se především drží volantu během celé jízdy. Madlo slouží pro příjemnější vystupování a nastupování lidem, kteří mají potíže s chůzí, mají nadváhu nebo jsou starší a těžko se jim nastupuje do vozidla. U některých modelů automobilů může rukojeť usnadnit mechanické nastavení výšky sedadla.

iZdroj fotografie: Unsplash

Tuto funkci madlo plní například v automobilu Dacia Duster, která byla před faceliftovou verzí. Taková rukojeť na střeše auta se hodí pro ty, kteří mají problémy s nastupováním do auta, ale také pokud má vozidlo velkou světlou výšku nebo prahy. V těchto případech není madlo nainstalováno na strop, ale na vnější stranu těla auta.

V některých automobilech madlo nenajdete

Jedná se o vozidla, která mají pohyblivou panoramatickou střechu. Dotčené úchyty se neinstalují například z důvodů snížení nákladů. Pořídit si ale můžete univerzální madlo, které připevníte na okenní rám, nastavíte požadovanou délku držáku a okénko zavřete. Takové madlo je vyrobené z nylonu a je vhodné pro dlouhodobé použití. Madlo dobře padne do ruky každému.

i

Někteří milovníci aut považují taková madla za zbytečnost v autě, stejně jako další „vychytávky“, které by v něm být nemusely. Mezi ně patří například panoramatická střecha, automatická dálková světla nebo parkovací elektronická brzda. Ta funguje u většiny aut na všechna čtyři kola, což může některým řidičům znepříjemnit radost z jízdy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články