Hodnota těchto obyčejných ojetin roste v Česku rychleji než inflace. Tipnete si, o jakých autech je řeč?

Nová kabria se téměř nevyrábějí a ta ojetá rychle mizí z nabídky autobazarů. Přitom právě cena ojetých kabrioletů jasně stoupá. S jejich koupí ovšem nesmíte čekat dlouho.

i Zdroj fotografie: AAA Auto
                   

Letní sezóna je tradičně zaslíbená kabrioletům a nikdy se jich neprodává více než konkrétně o prázdninách. Důvod je přitom jasný. Jak říkají Britové, mít auto bez střechy se vyplatí, i kdyby slunce svítilo jen jediný den v roce. A letos slunečných dní není málo, své dělají i vysoké teploty, kdy se ani bázlivci nemusejí bát, že je na silnici „ofoukne“. Ale pozor, pokud po kabriu také toužíte, pak rozhodně neváhejte, protože nabídka těchto vozů se rok od roku snižuje.

Výrobci s kabriolety hromadně končí

Kabrioletů v Česku ubývá, a to jak nových, tak ojetých. „Automobilová kultura se mění, výrobci balancují na hraně rentability a na „lahůdkové“ modely jim nezbývají prostředky ani kapacity. Kabriolety se tak vyrábějí už jen minimálně. Za jejich zlatou éru bychom mohli označit dobu před 20, možná ještě 10 lety, kdy je měly v nabídce i mainstreamové značky jako třeba Opel, Ford, Fiat, Renault či Peugeot. To se výrazně změnilo, pokud kabria dnes někdo vyrábí, jsou to luxusní značky,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: AAA Auto

A dodává několik zajímavých čísel. „V roce 2005 bylo na tuzemském trhu s novými auty k mání 31 modelů kabrioletů, v roce 2015 už jen 22 a letos jich zbývá pouhých osm. Zajímavé je, že pouze dva jsou elektrické, což je v naprostém kontrastu s nárůstem počtu modelů nových elektromobilů. Dokazuje to, že auta pro radost se z trhu vytrácejí. Uvidíme, jestli se situace v příštích letech zlepší, zatím však musíme vybírat z nabídky ojetin,“ říká Vaněček. 

Téměř devět procent ročně

I ta se však pomalu, ale jistě zmenšuje. Loni v červenci bylo na celém sekundárním trhu nabízeno 2 506 kabrioletů, letos je to o sedm procent méně (2 331 vozů). Naopak jejich průměrná cena činí aktuálně 605 tisíc, zatímco ještě loni byla 557 tisíc. Nárůst 8,6 procenta je tedy výrazně vyšší než průměrná meziroční inflace v podobě hodnoty 2,9 %. „Svědčí to o tom, že auta pro volný čas jsou luxusnějším, zbytným zbožím a jako taková na ceně neztrácejí, ba právě naopak. Tento trend bude do budoucna posilovat s tím, jak z nabídky budou vypadávat hodně staré, a tudíž levné kabriolety,“ predikuje Petr Vaněček.

iZdroj fotografie: AAA Auto

Průměrné stáří ojetých kabrioletů je totiž nemalých 20 let a v kontrastu s tím mívají najeto pouze 136 tisíc kilometrů. „Tedy ani ne sedm tisíc ročně. Bývají to typicky sezónně využívaná auta, která většinu roku tráví v garáži. A to jsou ve statistikách zahrnuty i kupé kabriolety s pevnou střechou, s nimiž se dá jezdit celoročně,“ říká šéf „Áček“.

Fiat Spider je trefa do černého

Podle něj bývá v nabídce autocenter AAA AUTO běžně od 25 do 50 kabrioletů. „Aktuálně jsme dost vykoupení, máme 31 kousků. Ještě loni jsme s cenami začínali na 66 tisících korunách, letos je to 80 tisíc, což potvrzuje trend, o kterém už byla řeč,“ míní Vaněček.

iZdroj fotografie: AAA Auto

Nejlevnějším kabriem v nabídce největšího tuzemského prodejce ojetých vozů je Volkswagen Eos 2.0 FSI z roku 2007 s nájezdem 120 tisíc km, nejdražším pak roadster Mercedes-Benz AMG GT 4.0 Biturbo z roku 2019 za 2,5 milionu korun.

„Z naší nabídky bych vypíchl velmi atraktivní Fiat 124 Spider z roku 2018 za 530 tisíc korun s pouhými dvaceti tisíci na tachometru, u nějž je růst hodnoty zaručen. Vůz se vyráběl pouze tři roky a nevzniklo jich o moc víc než čtyřicet tisíc kusů. Stejně jako nový majitel bezpochyby udělal dobrou investici při koupi nádherného Lexusu LC 500 za 2,4 miliony korun, který jsme v Mototechně prodali před pár dny. Těch se v Česku za osm let, kdy se tento model dovážel, prodalo pouze pár desítek kusů,“ uzavírá Petr Vaněček.

Kdybyste si nyní měli vybrat kabriolet, které značce byste dali přednost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články