Proč mají kamiony 16 rychlostí? Vysvětlí to i jejich předjíždění

                   

Jistě to znají mnozí řidiči …jedete po dálnici, a najednou se před vás začne cpát kamion, který se pouští do předjíždění druhého. Spousta ostatních nechápe, o co mu vlastně jde, a čeho docílí, když bude při své 90kilometrové rychlosti přejíždět kamion, který jede „jenom“ 89km/h. Nejspíš se budou předjíždět hodinu nebo dvě a vytvoří za sebou kilometrovou kolonu …pojďme se na to ale podívat i z pohledu kamioňáků, kteří řídí stroj s 16ti kvalty a výkonem mnohonásobně větším než má osobák.

Motor kamionu je několikrát větší než u osobáku

Nejen že kamióny mají proti osobním automobilům více řadících stupňů, ale mají i více válců, které zajišťují přeměnu paliva na energii. Vezměme si třeba Škodu Octávii s šesti převodovými stupni, která má čtyřválcový motor s objemem dvou litrů. Kamión typu MAN nebo SCANIA má oproti tomu až 16 převodových stupňů a dvojnásobný počet válců …to už je pořádná sála. Ale to není všechno, největší sranda spočívá v objemu jednoho válce, který je roven objemu celého motoru již zmíněné „oktávky“.

Do jednoho motoru takového MANU se tedy vejde hned osm Octávií …no umíte si to představit? A právě z důvodů vysokého výkonného potenciálu je větší počet převodových stupňů nezbytný. Ta nezkrotná síla se musí umět kontrolovat jemně a hladce. Je to jako zvedat těžkou činku nebo investovat velkou částku peněz …je nutné je mít perfektně pod kontrolu a investici diversifikovat, jinak může dojít ke zbytečným ztrátám – a totéž platí i v případě motoru tahače.

Časté řazení, řev motoru, ale rychlosti to nepřidá

U běžného osobního auta se normálně zařazuje vyšší stupeň až po dvou nebo třech tisících otáčkách, kdežto u kamiónu tomu bývá už okolo 350 otáček. Jde o to, že každým řazením ztrácí motor část svého aktuálního výkonu, takže je potřeba tyhle dopady u kamionu co nejvíce zmírnit. Poměr ztráty efektivity motoru, když se správně nepřeřazuje, je u kamionů mnohem znatelnější než u osobního auta. Sice můžete jet s kamionem ve vysokých otáčkách, ale místo rychlosti vzroste spíše jeho spotřeba.

Vícero převodových stupňů má tedy u tak silného motoru zásadní vliv na efektivitu spotřebovaného paliva. Zeptejte se jakéhokoliv řidiče kamionu, který už za sebou má nějaký ten rok, že dostává za vysokou spotřebu a neefektivní jízdu od zaměstnavatele vynadáno, a s odměnami se může rozloučit. Jen pří navýšení zbytečné spotřeby paliva o 1% se v případě kamionů jedná o tisíce až desetitisíce vyhozených korun na straně dopravce (nádrže tahače pojmou stovky litrů paliva, ty největší dokonce 1,5 tiíce), kdežto u osobního auta jde o několik korun.

Řidič kamionu to má těžší, než si myslíte

Řidič kamionu musí přeřazovat průměrně 8x častěji než vy v osobním autě, což není zrovna jednoduché. Zatímco vy máte zařazenou dvojku, kamioňák už dávno jede na čtyřku …přitom stejnou rychlostí. K častému řazení si připočítejte stres z odpovědnosti za cenu vozu i přepravovaného materiálu nebo z bezohlednosti některých řidičů. Kolikrát řidiči kamiónu musí přespávat v zahraničí, možnosti WC i stravy jsou omezené, a kvůli svátkům musí stát v půli cesty klidně i několik dní.

Jezdí v noci, a ještě nesmí moc často brzdit (dochází k tím ke ztrátě efektivity motoru a „zbytečné“ ztrátě výkonu), a musí mít co možná nejnižší možnou spotřebu. Započítejte si všechny tyto faktory dohromady a pochopíte, proč jeden šnek předjíždí druhého. Pokud má totiž jeden kamion na tachometru 88km/h, a za ním jedoucí se ho rozhodne se svými 92km/h předjet, je to otázka efektivity jízdy, peněz i času …málokdy to dělají, aby naštvali ostatní řidiče.

Kamioňák má totiž možnost dosáhnout nejlepší efektivity motoru při určité rychlosti a jistých podmínek, které mu pomaleji jedoucí znemožňuje. Kdyby ho tedy nepředjel, způsobil by tím sobě i zaměstnavateli podstatně větší trápení než okolním řidičům, kteří se musí tu minutu táhnout za ním. Někdy je to prostě jenom otázka výplaty a vyšší šance, že stihne být na Vánoce nebo víkend se svou rodinou. Zkuste si na to někdy vzpomenout, až se zase budete rozčilovat, že kamiony zabírají dva pruhy a brzdí tím plynulost provozu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nová turecká naváděná raketa pro dron zasáhne cíl nadzvukovou rychlostí do vzdálenosti až 150 km, zdolat může leckterou obranu
Události247.cz
Události247.cz
Lidé o víkendu vítali jaro, zima ale ještě neřekla poslední slovo
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Chytré hodinky a další zařízení mohou člověka zabít. Nový výzkum odhalil rizikovou skupinu těchto přístrojů
adbz.cz
adbz.cz
Kontejnerové domy: 10 výhod