Jistě to znají mnozí řidiči …jedete po dálnici, a najednou se před vás začne cpát kamion, který se pouští do předjíždění druhého. Spousta ostatních nechápe, o co mu vlastně jde, a čeho docílí, když bude při své 90kilometrové rychlosti přejíždět kamion, který jede „jenom“ 89km/h. Nejspíš se budou předjíždět hodinu nebo dvě a vytvoří za sebou kilometrovou kolonu …pojďme se na to ale podívat i z pohledu kamioňáků, kteří řídí stroj s 16ti kvalty a výkonem mnohonásobně větším než má osobák.

Motor kamionu je několikrát větší než u osobáku

Nejen že kamióny mají proti osobním automobilům více řadících stupňů, ale mají i více válců, které zajišťují přeměnu paliva na energii. Vezměme si třeba Škodu Octávii s šesti převodovými stupni, která má čtyřválcový motor s objemem dvou litrů. Kamión typu MAN nebo SCANIA má oproti tomu až 16 převodových stupňů a dvojnásobný počet válců …to už je pořádná sála. Ale to není všechno, největší sranda spočívá v objemu jednoho válce, který je roven objemu celého motoru již zmíněné „oktávky“.

Do jednoho motoru takového MANU se tedy vejde hned osm Octávií …no umíte si to představit? A právě z důvodů vysokého výkonného potenciálu je větší počet převodových stupňů nezbytný. Ta nezkrotná síla se musí umět kontrolovat jemně a hladce. Je to jako zvedat těžkou činku nebo investovat velkou částku peněz …je nutné je mít perfektně pod kontrolu a investici diversifikovat, jinak může dojít ke zbytečným ztrátám – a totéž platí i v případě motoru tahače.

Časté řazení, řev motoru, ale rychlosti to nepřidá

U běžného osobního auta se normálně zařazuje vyšší stupeň až po dvou nebo třech tisících otáčkách, kdežto u kamiónu tomu bývá už okolo 350 otáček. Jde o to, že každým řazením ztrácí motor část svého aktuálního výkonu, takže je potřeba tyhle dopady u kamionu co nejvíce zmírnit. Poměr ztráty efektivity motoru, když se správně nepřeřazuje, je u kamionů mnohem znatelnější než u osobního auta. Sice můžete jet s kamionem ve vysokých otáčkách, ale místo rychlosti vzroste spíše jeho spotřeba.

Vícero převodových stupňů má tedy u tak silného motoru zásadní vliv na efektivitu spotřebovaného paliva. Zeptejte se jakéhokoliv řidiče kamionu, který už za sebou má nějaký ten rok, že dostává za vysokou spotřebu a neefektivní jízdu od zaměstnavatele vynadáno, a s odměnami se může rozloučit. Jen pří navýšení zbytečné spotřeby paliva o 1% se v případě kamionů jedná o tisíce až desetitisíce vyhozených korun na straně dopravce (nádrže tahače pojmou stovky litrů paliva, ty největší dokonce 1,5 tiíce), kdežto u osobního auta jde o několik korun.

Řidič kamionu to má těžší, než si myslíte

Řidič kamionu musí přeřazovat průměrně 8x častěji než vy v osobním autě, což není zrovna jednoduché. Zatímco vy máte zařazenou dvojku, kamioňák už dávno jede na čtyřku …přitom stejnou rychlostí. K častému řazení si připočítejte stres z odpovědnosti za cenu vozu i přepravovaného materiálu nebo z bezohlednosti některých řidičů. Kolikrát řidiči kamiónu musí přespávat v zahraničí, možnosti WC i stravy jsou omezené, a kvůli svátkům musí stát v půli cesty klidně i několik dní.

Jezdí v noci, a ještě nesmí moc často brzdit (dochází k tím ke ztrátě efektivity motoru a „zbytečné“ ztrátě výkonu), a musí mít co možná nejnižší možnou spotřebu. Započítejte si všechny tyto faktory dohromady a pochopíte, proč jeden šnek předjíždí druhého. Pokud má totiž jeden kamion na tachometru 88km/h, a za ním jedoucí se ho rozhodne se svými 92km/h předjet, je to otázka efektivity jízdy, peněz i času …málokdy to dělají, aby naštvali ostatní řidiče.

Kamioňák má totiž možnost dosáhnout nejlepší efektivity motoru při určité rychlosti a jistých podmínek, které mu pomaleji jedoucí znemožňuje. Kdyby ho tedy nepředjel, způsobil by tím sobě i zaměstnavateli podstatně větší trápení než okolním řidičům, kteří se musí tu minutu táhnout za ním. Někdy je to prostě jenom otázka výplaty a vyšší šance, že stihne být na Vánoce nebo víkend se svou rodinou. Zkuste si na to někdy vzpomenout, až se zase budete rozčilovat, že kamiony zabírají dva pruhy a brzdí tím plynulost provozu.