Roční STK pro auta starší 10 let od 2026? Jak to vlastně vidí v Bruselu a co na to říkají naše zákony? Jaká pravidla opravdu platí, co EU zatím jen navrhuje a kde se to ještě může zlomit?
Začnu netradičně tím, čeho se nemusíte obávat. A co jsou pouhé „mediální fámy“, jakkoli vypadaly místy velmi věrohodně. A ano, i já jsem se při pročítání některých textů kolegů ze zahraničí neubránil dojmu, že tomu tak skutečně bude. Nicméně: od začátku roku 2026 nevzniká žádná nová povinnost jezdit se starším autem na technickou kontrolu každý rok. Přesto to podle mnoha titulků vypadalo skoro opačně.
Co od 1. 1. 2026 opravdu neplatí
Pro běžné osobní vozy totiž dál platí jednoduché schéma: první pravidelná technická prohlídka po čtyřech letech od první registrace, potom každé dva roky. A to bez jakékoli zvláštní hranice deseti let.
Stejný minimální cyklus 4-2-2 platí v celé EU podle stávající směrnice a český zákon ho přebírá beze změny. Žádná nová povinnost kvůli věku auta se tedy k 1. 1. 2026 nezavádí.
Odkud se tedy vzala panika kolem každoročních STK pro starší auta? Z návrhu Evropské komise, který počítá s tím, že vozy starší deseti let by měly jezdit na STK každý rok. Ten návrh však zůstává jen na papíře. Rada EU ve své prosincové pozici tento přechod z dvouletých na roční kontroly výslovně odmítla.
V roce 2025 se přesto v médiích objevily velmi vyhrocené formulace o „šikaně“ a „buzeraci“ majitelů starších aut, které reagovaly právě na návrh Komise, nikoli na něco, co by už platilo. Ministerstvo dopravy i Senát zároveň opakovaně říkaly, že Česko s ročními kontrolami nesouhlasí a hledá spojence pro zachování dvouletého cyklu.
Klíčová lekce pro řidiče je proto jednoduchá: vždy si všímat, jestli jde o platné pravidlo, nebo jen návrh v legislativním procesu. A přesně tady začíná to podstatné, co se českých řidičů opravdu týká.
Jaká pravidla STK v Česku platí a co se mění v roce 2025
Provozovatelé osobních aut mohou i po roce 2025 počítat s tím, že základní rytmus technických prohlídek zůstává stejný: první STK po čtyřech letech od první registrace, potom každé dva roky.
Nezáleží na tom, jestli je vašemu vozu osm, dvanáct nebo dvacet let. Speciální roční režim pro starší auta se do českého práva nezavádí a vázat termín příští prohlídky jen na hranici deseti let tedy nemusíte.
V roce 2025 se sice změnila prováděcí vyhláška k technickým prohlídkám, ale jen v detailech. Nezasahuje do samotných lhůt, upravuje například:
- rozsah úkonů při kontrole,
- práci s informačním systémem stanic technické kontroly,
- propojení pravidelných STK s evidenčními kontrolami.
Současně se prodlužuje platnost evidenčních kontrol a lépe se provazují s termíny pravidelné STK, takže některé administrativní kroky se pro řidiče naopak mírně zjednodušují.
V praxi tedy řešíte hlavně to, abyste technickou vůbec „neprošvihli“. Základní přehled poskytne červená nálepka na zadní registrační značce, přesný údaj pak najdete v elektronických záznamech vedených státem. Přístup k nim je možný přes oficiální portály i služby, které využívají veřejné rozhraní ministerstva.
Co ale mohu doporučit: opravdu se to vyplatí hlídat. Za jízdu s propadlou technickou hrozí pokuta až do výše několika tisíc korun, u vozidla v evidentně špatném stavu ještě vyšší sankce, body a zákaz pokračovat v jízdě. Pokud by navíc došlo k nehodě, může pojišťovna část vyplacené škody po majiteli auta zpětně vymáhat.
Není tedy potřeba se bát ročního intervalu kvůli EU, ale ohlídat si včasnou návštěvu STK kvůli českým pravidlům. I proto debata kolem častějších kontrol vyvolává dva rozdílné postoje, které se naplno promítly i do evropské diskuse.
Jak EU mění názor a co může přijít dál
Současná evropská pravidla vycházejí ze směrnice z roku 2014, která pro osobní auta a lehké dodávky zavedla minimální cyklus 4-2-2. Na tom je postavené i české právo.
V dubnu 2025 ale Evropská komise představila nový balíček, který počítá mimo jiné s tím, že:
- vozidla starší deseti let by měla podstoupit technickou prohlídku každý rok,
- měly by být zavedeny modernější emisní testy,
- mělo by být povinné zaznamenávání stavu tachometru a digitalizace potvrzení o technické způsobilosti.
V doprovodných materiálech Komise odhaduje, že by takové zpřísnění mohlo v letech 2026 až 2050 zachránit tisíce životů a zabránit desítkám tisíc vážných zranění. Proti této představě se však postavila řada členských států včetně Česka a Litvy s argumentem, že finanční zátěž pro majitele starších aut by byla nepřiměřená k očekávanému přínosu pro bezpečnost.
K prosinci 2025 jsou proto právně závazná jen stávající pravidla podle staré směrnice a českého zákona, tedy režim 4 roky a pak každé 2 roky. Nový návrh je stále teprve v legislativním procesu. A můžeme spolu jen čekat, jak to celé dopadne. Mimochodem, byli byste případně pro zavedení povinné STK pro vozidla starší 10 let v režimu jednou za rok?
