Kde byste měli optimálně zaparkovat auto, v obchodním centru, podle matematiky

                   

Vánoce, nejobávanější nákupní období roku, jsou doslova za dveřmi, takže nalezení místa na parkování je samo o sobě dárkem. Matematika odhalila některé z největších záhad života, jako je gravitace, rychlost světla a či existence černých děr. Ale co kdyby mohla posloužit k nalezení optimálního místa na zaparkování v nákupním centru.

Jedná se o klasický hlavolam na parkovišti, vydáte se do nejbližšího prostoru, ale možná budete muset počkat, rychle zaparkovat dále a kousek popojít, abyste se dostali dovnitř, nebo se spokojit s něčím mezi tím. Fyzici Paul Krapivskij z Bostonské univerzity a Sidney Redner z institutu v Santa Fe zkoumali, jak volíme místo pro parkování, a zveřejnili své poznatky v časopise Journal of Statistical Mechanics, který odhaluje nejúčinnější způsob, jak získat dokonalé parkovací místo.

iZdroj fotografie: PxHere.com

Karpilovskij a Redner si všimli, že řidiči mají při parkování u obchodů a nákupních center tři klíčové strategie, a zmapovali je na idealizovaném scénáři parkování v jedné řadě.

Pokorná strategie

Pokud jste typem člověka, který popadne první dostupné místo, nazývá se to pokorná strategie. Neztrácíte čas hledáním parkovacího místa, protože je pro vás důležitější dostat se do obchodů co nejdříve, abyste maximalizovali čas nakupování.

Optimistická strategie

Pokud jste typ řidiče, který hazarduje s hledáním místa přímo před vchodem, řídíte se optimistickou strategií. Přijedete co nejblíže vchodu, abyste našli místo, ale pak se vracíte zpět k nejbližší volné pozici.

iZdroj fotografie: PxHere.com

Racionální  strategie

Ti, kdo používají racionální strategii, se vydali zlatou střední cestou. Mají tendenci projet kolem prvního dostupného místa, které vidí, a sázet na existenci ještě alespoň jednoho dalšího místa blíže ke vchodu. Když najdete nejbližší prostor mezi zaparkovanými auty, využijete ho. Pokud mezi nejvzdálenějším zaparkovaným autem a vchodem nejsou žádné mezery, rozvážní řidiči ustoupí zpět do prostoru, který by bral pokorný řidič jako první.

Jaká je nejlepší parkovací strategie?

Jak název napovídá, palec nahoru  dostává od studie racionální strategie. V ideálním modelu zabere nejméně času, těsně za ní následuje optimistická strategie. Pokorná strategie se ukázala jako „neuvěřitelně neefektivní“, skutečnost, že mnoho míst pro automobily zůstalo prázdné, což znamenalo zbytečnou procházku ke vchodu do obchodu.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

Redner uznává, že výše uvedené strategie a testovací přístup nebere v úvahu určité situace na parkovištích nákupních center, jako je konkurence mezi automobily, nebo situaci, kdy každý řidič sleduje stejnou strategii. To jsou prvky, které, jak doufají, budou řešit v budoucnu.

„Žijeme v přeplněné společnosti a vždy se setkáváme se specifickými jevy na parkovištích, určitými dopravními vzory,“ říká Redner. „Pokud se na ně dokážeme dívat správnýma očima, můžeme leccos vysvětlit.“

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články