Pokud takto sedíte v autě, vystavujete se velkému nebezpečí. Odborníci bijí na poplach, všichni by to měli vědět

I zdánlivě nevinná konverzace a uvolněná atmosféra v autě mohou ve finále vést k tragickým koncům. Zejména pokud si jeden z pasažérů neuvědomí, co všechno mu hrozí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Léto je sice zdá se nenávratně pryč, to však neznamená, že by odešel jeden z klasických letních nešvarů. Nedávný pohled na mladý pár, odjíždějící z parkoviště od supermarketu mne však přiměl k zopakování jednoho pravidla, které se pravděpodobně neučí v autoškolách. A mělo by. Stejně jako se nepíše na všech těch výstražných cedulkách, co jsou přilepené na slunečních clonách. Tady by ale možná pomohla spíše varovná cedule, zvící velikosti plachty na windsurfing. Pojďme se na ten nešvar podívat společně.

Dámy mívají vyšší sklony k riskantnímu jednání

Kdo jste někdy cestoval s někým, kdo si vpravo od vás rád „odpočine od denní námahy“, zřejmě mi potvrdíte, kolik spolujezdců má tu chvíli podobný nápad. Zkrátka si zuje boty, odsune sedačku do nejzazší polohy dozadu a dá si nohy na palubní desku. Zajímavé, že podle mé vlastní zkušenosti k tomu mají citelně větší sklony příslušnice něžného pohlaví. Ne že by to nám mužům nějak vadilo, zejména pokud má na sobě naše drahá polovička krátké šaty či sukni. Hned je v autě pozitivnější výhled.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Problém je však zřejmý a jasný. A pokud to vaši lepší půlku skutečně napadne a začne se chystat na tutu relaxační polohu, mělo by od nás mužů zaznít jediné: „Miláčku, udělám pro Tebe cokoli a máš opravdu nádherné nohy, o tom asi my dva nebudeme diskutovat. Ale já bych se na ně chtěl dívat pokud možno do konce života, tak si je prosím tě nech dole. Pod tou palubkou je totiž airbag a ten když vystřelí, tak o ty nohy přijdeš“. Možná drsně řečeno, ale někdy je potřeba věci pojmenovat správnými jmény.

Extrémně těžká poškození končetin, často smrt

Jak totiž uvádí odborníci na vyšetřování nehod ze společnosti DEKRA, v případě nehody je jistá jedna ze dvou věcí – buďto těžké postižení, nebo smrt. A pozor, vůbec to nemusí být klasická, těžká nehoda. Naopak. Stačí nedobrždění ve městě a „ťukanec“ do auta před námi, který aktivuje airbagy. Podobně jako v přiloženém videu. Nehoda, ze které bychom (pochopitelně připoutaní) v drtivé většině vyšli ven z auta a během několika minut jenom „rozchodili“ šok z airbagů, naše drahá polovička už opravdu nerozchodí. Pokud bude vůbec naživu.

Protože pokud dojde k aktivaci airbagu, její nohy budou ve zlomcích sekundy vrženy zpět. Ve stejném zlomku nohy rozbíjí čelní sklo a dochází k mnoha zlomeninám holenní kosti a stehenní kosti. V extrémních případech mohou kolena rozdrtit lebku a vysoce pravděpodobné je i vážné poškození pánevních kostí a páteře. Navíc, jak zdůrazňují odborníci z DEKRY, cestující mívají v této poloze častěji nezapnuté bezpečnostní pásy. Pokud v takové situaci dojde k opravdové nehodě, skončí to nejčastěji smrtí cestujícího.

Jinými slovy: Pokud se vaše drahá polovička chystá k podobnému „uvelebení se“, velmi důrazně jí v tom zabraňte. Pokud vás neposlechne, zastavte a odmítněte další jízdu, dokud si nohy „z palubky“ nesundá. Zachráníte jí zdraví, a možná i život. A o to by mělo jít především.

Tolerujete tento nebezpečný zlozvyk?

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články