Kdy je dobré brzdit motorem, a kdy to raději nedělat

Ke snižování rychlosti vozidla neslouží pouze brzdový pedál, ale také motor. Jenže mnoho řidičů si neuvědomuje jeho benefity a někdy dokonce brzdí při neutrálu.

i Zdroj fotografie: Unsplash.com
                   

Jedná se o oblíbenou praktiku zejména starších řidičů, kteří nedají dopustit na poctivé stroje. Ti mladší se naopak často dopouští zbytečných chyb, jako je třeba vypínání motoru na červené, nebo přidržování spojky se zařazeným kvaltem. Brzdění motorem je přitom pro auto zcela přirozené, stačí sundat nohu z plynu a auto začne postupně ztrácet rychlost. Využít se toho dá jak na rovině, tak při jízdě z kopce.

Co udělá samovolné brzdění z motorem

Hnací jednotka potřebujete ke své funkci palivo a vzduch, resp. jejich směs. Jakmile sundáte nohu z plynu, dojde k uzavření škrtící klapky a vytvoření podtlaku ve válcích, který budou muset překonávat písty. Hnací ústrojí je nicméně rozsáhlejší a pochopitelně k němu náleží i kola propojená přes spojku a převodovku. Odpor se tedy přenáší až na ně a dochází k jejich pozvolnému zpomalování.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
V kopcích a horách je brzdění motorem nezbytné

Stejně je tomu u motorů s turbodmychadlem, kde může být navíc účinek o něco větší. Obecně přitom platí, že čím více válců motor má, tím rychlejší zpomalování bude vyvoláno – u dnešních downsizingových agregátů však bývá pozvolnější. A podobná situace je také u dieselů, kde sice není škrtící klapka, ale dostatečný odpor vytvoří turbodmychadlo, EGR ventil a filtr pevných částic.

Brzdit motorem neškodí, ale někdy se mu vyhněte

Stejně jako při rozjezdu motoru otáčky stoupají, tak při zpomalování klesají. Jde o zcela přirozené reakce, které agregát nikterak nepoškozují. Mnoho řidičů navíc využívá brzdění motorem v průběhu celé jízdy, neboť tím snižují mechanické tření např. brzdového ústrojí a zároveň snižují spotřebu paliva, i když to neudělá výrazný rozdíl.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Pozvolné brzdění motorem přispívá k plynulosti jízdy

Vůbec nejdůležitější je přitom umět brzdit motorem při klesání z prudkého kopce, typicky v horách, kde auto nelze jen tak „pustit“, a současně není dobré permanentně držet brzdový pedál částečně sešlápnutý. Podřazení na nižší rychlostní stupeň je tak lepším řešením, ač se může v některých případech pochopitelně hodit i klasická brzda.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Sjíždění mírných kopců ani nevyžaduje sešlapávání pedálu

Ta bude pochopitelně vždy účinnější a řidič by tak měl odhadnout situaci, kdy který způsob použít. Případů, kdy se brzdění motorem raději zcela vyhnout, není mnoho. Zpravidla se mu vyvarujte u starých vozů s dvoutaktním motorem, neboť u nich je palivo smícháno s olejem, který zajišťuje promazávání třecích částí. Vozidla navíc mají tzv. volnoběžku, takže motor zabírá, aniž by byl sešlápnutý plyn.

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články