Kdy je nejlepší čas na přezutí z letních pneumatik na zimní? Letos je správné načasování obzvlášť důležité

S blížící se zimou přichází pro motoristy povinnost výměny letního obutí za zimní. Podle čeho se přitom řídit a čeho se určitě vyvarovat?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jak poznat, že je čas přezout na zimní obutí? Léto už se nenávratně rozloučilo, spadané listí zdobí nejen silnice a řidiči si tak kladou logickou otázku. Je už čas na přezutí? Na to vám dnes odpovíme. Pokud patříte mezi řidiče, kteří rádi nechávají starosti spojené s autem až na poslední chvíli, zrovna u tohoto problému se to nevyplatí. Česko sice není zrovna známé brzkým příchodem sněhu, pokud se ale nadílka dostaví nečekaně, podle zákona s autem nesmíte vyjet. Kdy přesně se tedy gumy mají měnit?

Pro výměnu je vodítkem aktuální počasí i datum v kalendáři

Ideální čas na výměnu poznáte tak, že průměrná teplota několik dní po sobě klesne pod 7° Celsia. To je bezpečnostní limit. Některé letní pneumatiky totiž při nižších teplotách začínají tvrdnout. To způsobuje ztrátu přilnavosti a s ní související riziko smyku, také to ale snižuje životnost pneumatik pro další letní sezónu. Zimní pneumatiky si přitom zachovávají plnou elasticitu a vlastnosti i při nízkých teplotách. Vyšší teploty u zimních pneumatik naopak zase způsobí, že jejich měkká směs se rychleji opotřebuje a bude méně stabilní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Rozhodně tedy není doporučeno spoléhat na náhodu. Nejen že se může stát, že nebudete moci ve sněhu nebo na ledu s autem vůbec vyjet, ale i kdyby jste přeci jen nakonec vyjeli, hrozí vám v případě kontroly ze strany policie vysoká pokuta stran nezpůsobilosti technického stavu vozidla. A pokud takovým vozidlem zaviníte dopravní nehodu, postihy jsou pochopitelně ještě přísnější. Zákonem stanovené období je mezi 1. listopadem a 31. březnem. Má však svá specifika a povinnost zimního obutí platí v těchto případech:

  1. Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  2. Řidič má povinnost použít zimní pneumatiky i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze předpokládat sníh, led nebo námrazu na vozovce.
  3. Zimní pneumatiky musí být vždy na všech čtyřech kolech vozidla.
  4. Povinné zimní obutí v období od začátku listopadu do konce března na některých komunikacích přikazuje dopravní značka „Zimní výbava“. Jedná se o problematické úseky se zvýšeným rizikem výskytu sněhu, ledu nebo námrazy.

Čtyři pravidla zimního obutí, aneb „4×4“

Jednomu z nejlepších pravidel pro zimní obutí se celkem trefně říká „4×4“ – a jeho dodržením snížíte zimní rizika na minimum.

  • Hloubka dezénu jsou minimálně 4 milimetry. Pochopitelně ale platí, že vyšší hloubka vzorku zajišťuje lepší vlastnosti pneumatik.
  • Vždy přezouváme všechna 4 kola. „Úsporné“ řešení ve stylu obutí pouze hnané nápravy vede k nepředvídatelnému chování vozidla na silnici!
  • Pneumatiky používáme nejdéle 4 sezony. Moderní pneu sice snesou i více než 4 roky, každopádně bychom po této době měli počítat s tím, že vlastnosti gumárenské směsi se začnou pomalu měnit k horšímu.
  • Zimní pneumatiky necháme obuté minimálně 4 měsíce, tedy v období listopadu až března, kdy teplota klesá pod 7 stupňů a může nás překvapit sněhová nadílka nebo námraza.

Přezouváte vždy před zákonným termínem, nebo čekáte na první sníh?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články