Koupě elektromobilu v době překotného vývoje nových technologií je vždy tak trochu sázkou do loterie. V tomto případě se ale shodneme s experty: lepší je ještě počkat.
Nevím, jak to vnímáte vy, ale podle mého soudu prochází současný trh s elektromobily celkem paradoxní situací – zatímco jedna strana (výrobci & prodejci) celkem nekompromisně tlačí na zákazníky, aby nakupovali právě nyní a pokud možno co nejvíc, experti z oboru naopak varují před unáhleným nákupem. Důvod je prostý: nové baterie na obzoru. A pokud se aspoň zčásti vyplní předpovědi a plány výrobců, dá se očekávat, že nové elektromobily ty staré odsoudí (minimálně co se kapacity/délky dobíjení/dojezdu) k razantnímu poklesu zájmu.
Chystá se revoluce v bateriích, která zahýbe trhem
Posuďte sami: Čínský CATL chystá baterie M3P s dojezdem přes 1 000 km a dobíjením 10–80 % za 10 minut. BYD představí Blade Battery 2.0 s životností 1,5 milionu km a Toyota slibuje pevné baterie (solid-state) s trojnásobnou hustotou energie. Kdo si dnes koupí elektromobil za 45 000 eur, může do dvou let čelit propadu hodnoty až o 40 %. To není málo, že? A to není zdaleka všechno. Pojďme se na to každopádně s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Čísla totiž mluví jasně: současné Li-Ion baterie mají energetickou hustotu 260 Wh/kg, nová generace slibuje 500–600 Wh/kg. To znamená při stejné hmotnosti dvojnásobný dojezd nebo o polovinu lehčí baterii. CATL už testuje technologii Qilin s účinností 72 % oproti dnešním 55 %. Potud zdánlivě dobré zprávy. Jenže. Volkswagen má aktuálně na skladech 700 000 neprodaných elektromobilů v hodnotě 28 miliard eur – jasný signál přesyceného trhu. Průměrná cena elektromobilu v EU činí 47 300 eur, což je o 58 % více než u spalovacích verzí.
Nové modely do výroby, cena kolem půl milionu
Zásadní změnou bude příchod cenově dostupných modelů. Stellantis připravuje Citroën ë-C3 za 19 990 eur, Volkswagen ID.2 má startovat na 20 000 eurech a Renault 5 E-Tech pod 25 000 eur. BYD Seagull se v Číně prodává v přepočtu za 9 700 eur a do Evropy dorazí v upravené verzi s EU homologací za cca 18 000 eur. To je pokles o 60 % proti dnešnímu průměru. Navíc tyto vozy již budou vybaveny LFP bateriemi s životností 5 000 cyklů oproti 1 500 cyklům u současných NMC baterií.
Dobíjecí infrastruktura také dozná revoluce. Ultrarychlé nabíječky 350–500 kW se stanou standardem, přičemž nové baterie zvládnou takový příkon bez degradace. Čínská GAC už testuje baterie s dobíjením 0–80 % za 4 minuty. Současné elektromobily s maximem 150–250 kW budou technologicky zastaralé. Studie UBS předpovídá, že elektromobily zakoupené v roce 2024 ztratí do roku 2027 až 55 % hodnoty, zatímco ty s novými bateriemi si udrží 75 % ceny.
Experti z Automotive News radí jednoznačně: počkat
Klíčovým faktorem je také vývoj cen baterií. V roce 2024 stojí kWh průměrně 139 dolarů, CATL slibuje do roku 2027 cenu pod 50 dolarů/kWh. To sníží cenu 75kWh baterie z dnešních 10 425 na 3 750 dolarů – úspora 6 675 dolarů na vozidle. Proto i konzervativní analytici z Automotive News Europe radí: „Pokud váš současný vůz ještě slouží, počkejte do roku 2027. Ušetříte desítky tisíc eur a získáte nesrovnatelně lepší technologii.“
A popravdě, podepsal bych to. Počkejte, vyplatí se to. Abyste si za rok nemuseli trhat vlasy nad tím, jak váš „zánovní elektromobil“ ztratil masivně na ceně. Nebo zastáváte názor, že již není na co čekat?