Přezouvání pneumatik je již tradičním problémem, který řeší drtivá většina řidičů dvakrát ročně. Mnozí si lámou hlavu s otázkou, zda se vůbec vyplatí přezouvat letní a zimní pneumatiky, nebo jestli je výhodnější zvolit pneumatiky celoroční. Každý typ pneumatik má zajisté svá pro a proti, a je pravdou, že ne každému se přezouvat vyplatí. Vždy je třeba přemýšlet nad konkrétní situací, konkrétním automobilem i finančními možnostmi. Celoroční pneumatiky mohou být vhodnou volbou …ale pro koho? Pomůžeme vám s rozhodnutím.

Dvě sady pneumatik mohou být finančně náročné

Každý, kdo vlastní automobil zajisté dobře ví, že pořízení kvalitních pneumatik není zrovna nejlevnější záležitostí. Kalkulačka v hlavě vyskočí především ve chvíli, kdy je nutné pneumatiky vyměnit (ať už kvůli sezóně nebo jejich stavu). Pokud si všechno spočítáme, vyjde nám, že sezónní pneumatiky vydrží déle v lepším stavu než jedna sada celoročních. Jsou totiž stavěny pro určité podmínky, v nichž fungují lépe než v opačném období. Celoroční jsou pak přizpůsobeny obojímu, dochází ovšem k rychlejšímu opotřebení, než když volíme pneumatiky dle období.

Co kdybychom jezdili v létě na zimních?

Zimní pneumatiky mají oproti letním větší přilnavost, takže se zbytečně rychle opotřebovávají. Jízdní vlastnosti jsou navíc zhoršeny, auto žere více, protože musí čelit většímu odporu, a celková ovladatelnost není úplně dokonalá. Letní pneumatiky jsou oproti těm zimní tvrdší, a mají mnohem méně drážek. Jsou vyráběny tak, aby byly odolné při vyšších teplotách, které s sebou letní období přináší. Zajišťují lepší jízdní vlastnosti na rozpálených silnicích, nedochází k jejich „lepení“ při jízdě po rozpáleném asfaltu, a zvládají lépe jízdu v dešti.

A nejdou použít letní pneumatiky v zimě?

Někteří si dávají s přezutím na čas, jiní prostě nepřezují, dokud nenapadne sníh. Pro všechny případy je dobré být připraven, protože teplota v zimě klesá pod nulu, a v těch největších mrazech může dojít u letních pneumatik k postupnému zpuchření a ztrátě vlastností. Brzdná dráha na sněhu nebo náledí je navíc až o třetinu delší, ke všemu jinak reagují brzdy, a celková ovladatelnost vozidla je o poznání horší.

Zimní pneumatiky jsou obecně měkčí, a pokud výrazně klesne teplota (třeba na -20°C), dokáží lépe přilnout k vozovce. To zaručuje bezpečnou jízdu, lepší ovladatelnost vozidla i kratší brzdnou dráhu. Kvůli své měkkosti se zimní pneumatiky rychleji opotřebovávají, a to především ve chvíli, kdy jsou používány v letních měsících, nebo když zima jednoduše ustoupí a nějakou dobu o sobě nedá vědět.

Na zimní pneumatiky musíte přezout, pokud:

  • Je mezi 1. listopadem a 31. březnem

… a zároveň …

  • Na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky mají jednu zásadní výhodu, a sice že jsou konstruovány tak, aby splňovaly podmínky pro užití v letním i zimním období. Můžete je tak používat jak za chladného, tak i za horkého počasí, musíte ovšem počítat, že vlastnosti nemusí být prvotřídní. Přeci jen se jedná o jakési skloubení dvou odlišných typů pneumatik, a je poměrně obtížné udělat měkkou pro zimu, a tvrdou na léto.

Výhodou je, že celoroční pneumatiky netrpí na nadměrné opotřebovávání během výkyvů počasí. Oproti zimním pneumatikám však mohou mít ty celoroční delší brzdou dráhu, což může být v provozu poměrně nevýhodné, a musíte tak předpokládat více než ostatní.

Kdy mám tedy přezouvat, a kdy volit celoroční?

Celoroční pneumatiky se rychleji opotřebovávají, pokud jezdíte s vozidlem denně. Prvotní investice může být sice nižší než v případě pořízení sady pro každé období, ale je potřeba uvážit i dlouhodobé hledisko. Z tohoto důvodu jsou celoroční pneumatiky vhodnější spíše pro příležitostné řidiče, kteří v průběhu roku nenajedou moc kilometrů. Celoroční pneumatiky se také řidičům vyplatí v lokalitách, kde jsou výkyvy počasí spíše vzácné a sníh se v takových místech vyskytuje jen zřídkakdy.

Samozřejmě se nabízí také varianta, že pneumatiky na každé období přezujete, a jednoduše je budete skladovat a používat klidně dva tři roky. Že je to přeci logické? Ano, ale ne každý má možnost skladování něčeho tak objemného, zejména lidé v bytech, k nimž pokaždé sklep nenáleží. Možností je i odprodej použitých pneumatik do bazaru, kde za ně dostanete alespoň pár stovek …škoda se ale zbavovat sotva z 30% opotřebených pneu.

Pravidelným řidičům, kteří využívají vůz denně na dojezd alespoň 10km, se z ekonomického i bezpečnostního hlediska vyplatí využívat pneumatiky dle aktuální sezóny. V případě užívání celoročních byste museli měnit cca jednou za ¾ měsíce, protože by došlo k jejich nadměrnému opotřebení.