Kdy opravdu přezout na zimní gumy? Vždy platí pravidlo sedmi, před zimou je nutné ho znát

O tom, kdy je opravdu nutné přezout na zimní pneumatiky, nerozhoduje sněhová nadílka, Mikuláš, děd Mrazík, a dokonce ani zákon. Opravdu klíčový parametr je ukrytý v pravidle sedmi.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Ačkoli již více než polovinu měsíce platí v Čechách povinnost zimního obutí, s ohledem na doznívající „tereziánské léto“ v minulých týdnech si leckdo z nás tuto povinnost ještě odložil. A bude (stejně jako ostatně každý rok) mnoho takových, kdo si počkají na první sníh. Aby pak zavolali do svého oblíbeného pneuservisu, že by to „potřebovali zejtra přezout“. A uslyší to, co slýchávají již roky: zavolejte za dva týdny. Jak se něčemu podobnému vyhnout? Stačí znát pravidlo sedmi. Pojďme se na něj podívat společně.

Zimní obutí až tak nesouvisí se sněhem a ledem

Vrátím se ještě na okamžik k onomu sněhu, zmíněnému v předchozím odstavci. Je totiž zajímavé, kolik lidí si zimní pneumatiky automaticky spojuje se sněhem. Případně ledem. Což je sice rozšířený, ale o to větší nemysl. Zimní pneu jsou sice super, ale když už je na vozovce vrstva sněhu (o ledu nemluvě), je stejně jakákoli jiná než extrémně opatrná jízda nemožná, pokud se tedy náhodou nejmenujete Sebastien Loeb a nesedíte ve speciálu WRC. A nemáte hroty na pneumatikách. Nemáte, protože u nás nejsou povolené.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Nejhorší zimní pneumatiky 2024 v podrobném přehledu. Na tuto „stlačenou tmu“ rychle zapomeňte a znovu přezujte

To hlavní kriterium pro to, kdy už opravdu zvolit zimní pneumatiky, souvisí především s teplotou. Teplota vzduchu pochopitelně automaticky ovlivňuje teplotu asfaltu. To znamená, že potřebujeme úplně jiné pneumatiky než v létě. Stačí se inspirovat na příkladu rallye nebo jiných automobilových závodů. Zde rozdíl i pár stupňů Celsia ovlivňuje, jaké pneumatiky závodníci zvolí. Jinými slovy, hlavní kritérium je měkkost a přilnavost, která se s teplotou výrazně mění.

Pravidlo sedmi jako funkční a jednoduchý návod na to, kdy přezout

Základem pro výběr správných pneumatik je již zmíněné „pravidlo sedmi“. Obecně se doporučuje jako mezní teplota 7 stupňů Celsia, při které se „lámou ledy“. A mělo by se měnit obutí. Existují přitom dva způsoby, jak určit tuto teplotu. Jedním je vzít v úvahu průměrnou denní teplotu. Druhým je vzít průměr hodin, ve kterých nejčastěji cestujeme autem. A já osobně přistupuji k druhému způsobu. Teoreticky by nás nemuselo zajímat, jaká je teplota uprostřed noci, když jezdíme hlavně přes den, například mezi 8. a 16. hodinou.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Kolik letos zaplatíme za přezutí na zimní? Rekordní částku neuhodnete. Rozhodnutí EU návštěvu pneuservisu pěkně prodraží

Jenže nyní, když píšu tento článek, na mnoha místech v Čechách již průměrné denní teploty klesly pod 7 stupňů Celsia a tento stav je přítomen dlouhodobě. Navíc v ranních hodinách je rtuť často spíše blíž k nule než k sedmi. To je jasný signál, že je čas vyměnit pneumatiky. Letní pneumatiky budou mít každým dnem horší a horší výkon. Přilnavost se sníží a brzdná dráha se výrazně prodlouží. Zimní pneumatiky budou v tomto okamžiku fungovat mnohem lépe.

Řešením mohou být i celoroční pneumatiky

Anebo můžete vsadit na univerzální, celoroční pneumatiky, jež speciálně ve svých novějších a nejnovějších modelech dávají zapomenout na to, co se o nich tradovalo dříve: dělají všechno, ale nic z toho dobře. A co se mimochodem používá na mnoho dalších věcí, které nesou pojmenování „univerzální“. Nicméně já bych moderní celoroční pneu už spíše přirovnal k pravému švýcarskému nožíku od Victorinoxu: slona s ním sice nevykucháte, ale na 20 dalších účelů poslouží vcelku spolehlivě.

Pokud tedy samozřejmě víte, jak s ním zacházet. A co od něj očekávat. Podobně se to má i s celoročními pneumatikami. Prohánět se na nich po rozpáleném okruhu, když teploměr ukazuje 35 stupňů ve stínu, nebude asi to pravé ořechové. Stejně jako pokoušet štěstí v alpských průsmycích, následovaných pětikilometrovou cestou do lyžařského střediska. Ale „to všechno mezi tím“ je pro univerzální pneu schůdné. A teploty v teplých českých zimách, často bez sněhu, pak zcela stoprocentně. Jen nezapomeňte na pravidlo sedmi: vyplatí se to.

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články