Důležitá kontrola před zimou, kdy musím vyměnit kotoučové brzdy a kdy stačí destičky?

                   

Brzdy tvoří jednu z nejdůležitějších součástí vozu, a pokud mají fungovat správně, je potřeba o ně pečovat. Ty kotoučové jsou zpravidla efektivnější než bubnové, ale při špatné údržbě nebo důsledkem času může docházet ke zhoršování jejich vlastností. To mnozí řidiči často ignorují a prostě si zvyknou, že je potřeba brzdit dříve a na brzdu více šlapat; jenomže o dobrzdění často rozhodují minuty, a i když dáváte na cestu pozor, nikdy nevíte, jestli vám pod auto nevběhne dítě. Kontrolujte proto svoje brzdy pravidelně, u kotoučových není vždy potřeba měnit celé brzdy, někdy postačí nahradit destičky.

Při koupi vozu často ignorujeme, v jakém stavu brzdy jsou; v zápalu jsou tak trochu mimo naše zorné pole, přitom stačí tak málo. Někteří prodejci navíc jejich stav úmyslně tají, a neopatrný kupec může klidně za pár měsíců sahat hluboko do kapsy kvůli novým brzdám. Ale ne vždy je třeba měnit celé kotouče, někdy postačí samotné destičky, které se opotřebovávají mnohem rychleji. A abyste nemuseli tápat, kdy je potřeba vyměnit destičky, a kdy je s nimi třeba vyměnit i kotouče, přinášíme vám několik tipů.

Jak poznat, že destičky nebo i kotouče potřebují výměnu?

Vodítkem, že je třeba zasáhnout, může být kromě fyzické kontroly brzd také kontrolka systému ABS nebo symbol opotřebení brzdových destiček svítící na palubové desce. Poměrně krizovým příznakem jsou vibrace volantu při brždění, jindy se může auto po sešlápnutí brzdového pedálu stáčet do strany (nejčastěji se tak děje na kluzkém povrchu). Signálem jsou i nezvyklé zvuky, často je to rytmické bouchání, které se ozývá během brždění.

Kotouče i destičky měníme pokaždé, když se jejich tloušťka dostane pod minimální přípustnou hodnotu, ale k tomu se ještě dostaneme. Obecně lze říci, že brzdové destičky měníme 3x častěji než kotouče. Jistě, najdou se automechanici, a dokonce i výrobci automobilů, kteří vám doporučí vyměnit vždy obojí, protože si celý systém lépe sedne a vy nemusíte destičky zajíždět na staré kotouče. Ale to ve většině případů opravdu není nutné, šetřete! Pokud si ponecháte původní (a samozřejmě použitelné) kotoučové brzdy, ušetříte přinejmenším několik tiscí.

Někteří automechanici podkládají svá tvrzení tím, že oba komponenty pracují společně. Jenže!, zapomínají, že se každý opotřebovává různou měrou. Měkčí destičky ubývají mnohem rychleji než tvrdý materiál kotoučů, a to přibližne 3x rychleji. Na rozdíl od koutočů se u brzdových destiček řídí tloušťka předpisem výrobce. Platí pro ně jednoduché pravidlo: jakmile jejich tloušťka klesne na 3mm a níže, musíte je vyměnit. Naše doporučení je, kontrolovat při každé výměně destiček stav kotoučů, a pro výměnu se rozhodnout teprve v případě, že jsou opotřebované.

A kdy je potřeba vyměnit samotné kotouče brzd?

Kotouče mají od výrobce deklarovanou minimální tloušťku, při níž jsou ještě pro brždění spolehlivé – ta bývá obvykle označena ryskou. Jakmile zjistíte, že je určená minimální tloušťka podkročena, kotouče vyměňte. Sjetý nebo zkorodovaný brzdový kotouč může při prudkém zabrzdění prasknout, a nehoda je na světě …takže je dobré s jeho výměnou neotálet.

A nestačilo by koutouče jen opravit?

Někdy se stane, že koutouč není sjetý, ale jen zkroucený, pak je možné jej prohodit z levého kola na pravé a naopak. Spolehlivým ukazatelem zkrouceného kotouče jsou typické vibrace přenášené do volantu při prudkém brždění. Ale v tomhle případě doporučejeme požádat o pomoc specialisty, kteří skutečný stav kotoučů kvalifikovaně posoudí.

Jsou-li kotouče třeba jen orezlé nebo vykazují slabé povrchové poškození, je možné nechat tuto povrchovou vadu ofrézovat, tzv. stočit. Tato oprava je (zcela logicky) možná jen tehdy, pokud i po stočení zbyde na kotouči alespoň minimální požadovaná tloušťka materiálu. Najdou se však odborníci, kteří jakékoliv zásahy do kotoučů nedoporučují, a dokonce i při lehkém poškození trvají na výměně kotouče. Je pravdou, že nikdy nemáte jistotu, co vše povrchové stočení napáchá uvnitř materiálu, zda třeba nedošlo v průběhu stáčení k prasknutí (byť vlásečnicovému), ale to by měl správně posoudit kvalifikovaný technik.

Na závěr bychom doplnili jednu radu: Pokud měníte kotouče i s destičkami, vždy je lepší použít oba komponenty od jednoho výrobce, obvykle si lépe rozumějí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články