Organizace Euro NCAP poskytuje zákazníkům při výběru nového vozu důležité informace o jeho bezpečnosti. Od roku 1997 se otestovalo přes osmnáct set vozů, a tyto testy zachránily více jak osmasedmdesát tisíc životů. Bylo vyhodnoceno na šest set třicet publikovaných posudků a utratilo se přes čtyři miliardy korun za vývoj bezpečnostních prvků. Euro NCAP se klíčovou součástí dnešního automobilového průmyslu, kterou považují sami automobilky za velmi důležitou, při prodeji svých jednotlivých modelů.

Vývoj bezpečnosti jde stále kupředu

Před dvaceti lety téměř žádná automobilka nevěnovala pozornost bezpečnosti svých vozů tak, jako je tomu v současnosti. Jediný bezpečnostní prvek, který byl tehdy přísně sledován, bylo měření deformace a posunutí volantu směrem k řidiči, při čelním nárazu vozu proti betonovému ohradníku v rychlosti 48 km/h. Řídící tyč se směla posunout nárazem jen o určitou povolenou vzdálenost, a pokud ta byla vyhovující, auto prošlo testem a mohlo jít do sériové výroby. Takový test navíc nebyl veřejně publikovaný, a proto se zákazník o bezpečnosti jednotlivých modelů mohl dozvědět pouze z reklamy v televizi nebo tisku.

S počtem prodaných „nebezpečných“ vozů stoupaly i čísla smrtelných dopravních nehod. V roce 1996 konečně vznikla nezávislá organizace Euro NCAP – European New Car Assessment Programme, která zajišťovala hodnocení nových vozů, nejdříve za podpory ministerstva dopravy Velké Británie, Mezinárodní automobilové federace – FIA a správy silničního provozu Švédska. Později začaly podporovat nezávislé testy bezpečnosti vozů i další vlády evropských zemí a následně i Evropská unie.

První testy šokovaly veřejnost i samotné konstruktéry

První testy doslova ohromily svými výsledky. Bohužel negativně. Pro test byly vybrány oblíbené městské hatchbacky, které simulovaly pravděpodobnost úmrtí člověka za volantem v 75%, a to u klasického čelního nárazu, kde se vozy potkají v 40% své šířky v rychlosti 64 km/h. Dále se udělal test na ochranu chodců i náraz do boku.

Žádné z testovaných vozů nedosáhlo plného počtu hvězdiček. O několik měsíců později nechalo testovat Volvo svůj model S40, který tehdy získal plný počet, tedy čtyři hvězdičky bezpečnosti. To probudilo ostatní automobilky, které také chtěly se svými vozy v testu bezpečnosti obstát na výbornou.

Ze začátku se vozy do crasch testů dostávaly i neoficiální cestou, a to v případě, kdy automobilka nechtěla auto do zkoušky poslat. Od té doby automobilky bez ohledu na testy zvyšovaly bezpečnost jednotlivých modelů a začaly mezi sebou soupeřit o nejlepší výsledky. Euro NCAP později rozšířilo hodnocení na dnešních pět hvězdiček s ohledem na stále se navyšující standard bezpečnosti. První vůz, který získal pět hvězdiček, byl Renault Laguna v roce 2001.

Zdroj fotografií: bmwblog.com