Kdy zařadit jedničku či zpátečku při parkování a v jakém případě zatáhnout ruční brzdu

Vypnutí motoru, zařazení rychlosti, ruční brzda, odchod. Tento rituál dělá během parkování hodně z nás podvědomě.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zaparkovat kdekoli a pak taky zamezit autu v opětovném rozjetí je přece tak jednoduché, ne? Nebo je to možná trochu jinak? Všechno je o úhlu pohledu, a pokud si parkování důkladně rozebereme, mohou nás některé skutečnosti poměrně překvapit. A to i zkušené matadory silnic, kteří tuto operaci skutečně dělají naprosto mimoděk a ještě přitom komentují okolí, povídají si se spolujezdcem a přemýšlí, kam večer zajít na pivo.

Užitečné schopnosti převodovky

Nejdříve se budeme věnovat jednoduchému řešení, tedy automatické převodovce. V naprosté většině případů má totiž polohu označenou písmenem P, ve které je kompletně blokovaná pomocí tzv. parkovací západky. Při tomto nastavení může auto v naprosté pohodě stát na rovině, na kopci rozhodně doporučujeme přidat zataženou ruční brzdu ještě předtím, než této západce „svěříme“ celou váhu vozu. Jinak je mechanismus zbytečně namáhán a může se snadno uvolnit.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pokud ale do hry vstoupí převodovka manuální, celou operaci nám docela razantně zkomplikuje a přijde ke slovu ona výše zmíněná formulka. Jenže kdy zpátečky a kdy jedničku? Možná už vám došlo, že technicky je to vlastně jedno – ačkoli většina převodovek má na první rychlost kratší převod než zpátečka, obě pozice dosti spolehlivě drží vůz na místě. Pokud tedy zrovna nestojíte na vrcholu černé sjezdovky nebo nemáte zcela vyběhaný motor a tudíž žádnou kompresi.

Zpátečka či jednička a „ručka“ dle okolností

I tak existuje jedna okolnost určující vhodnost spíš jedničky nebo zpátečky. Pokud nemáte před vozem volný prostor – třeba parkujete proti zdi – zařaďte zpátečku. Pokud omylem během startování sundáte nohu ze spojky a auto sebou škubne, nebude to dopředu a nic si neomlátíte. Navíc nikdy nevíte, v jakém rozpoložení mysli můžete startovat, a když se člověku honí něco hlavou a dělá věci automaticky, vždycky je tu větší prostor na chybu.

iZdroj fotografie: Freepik

Pokud jste na rovině, není ruční brzda potřeba a na parkovišti mezi auty je kontraproduktivní. Někdo jiný vám totiž může lehce drcnout do nárazníku a ruční brzda by eliminovala volnost vozu. Taková pohyblivost může také znamenat rozdíl mezi prasknutím nebo zachováním nárazníku. Pokud jste na kopci, samozřejmě dávejte ruční brzdu pokaždé, i když máte zařazenou rychlost. Nakloněná rovina totiž namáhá převodovku, rozvody i pružiny kmitů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články