Kdy zatáhnout ruční brzdu a kdy je lepší zařadit rychlost? A jak to udělat s automatem?

Zda raději používat ruční brzdu nebo zařazení rychlosti je odjakživa velmi sporné téma, které může vyvrcholit v několikahodinovou diskusi. V tomto článku se dozvíte, co je tedy doopravdy lepší.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řidiči se rozdělují na dva tábory. Jeden věří, že zatahovat ruční brzdu je zbytečné, a ještě jí to škodí. Takže všude, kde je to možné, místo toho pouze zařadí rychlost. Druhá skupina si stojí za parkovací brzdou, a to nejen kvůli tomu, že už jen podle svého názvu dělá nejlépe právě to, že udržuje zaparkované auto na místě, ale i kvůli jiným důvodům, na které se nyní společně podíváme.

Ruční brzda

Většinou funguje na principu páky, která táhne za lanka vedoucí k zadním kolům. Ve výjimečných případech, například u Citroenu C5, brzdí kola přední. Zatažením ruční brzdy se u bubnových brzd roztáhnou pakny na stěny bubnu, čímž mu zabraní v pohybu. U vozu s kotoučovými brzdami se pootočí pístek třmenu na šroubovici a destičky stáhnou kotouč mezi sebe. Existují ale i vozidla, která mají parkovací brzdu přímo na kardanu vedoucím z převodovky, nebo na poloosách. Většinou se jedná o terénní vozy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Můžeme se také setkat s elektronickou ruční brzdou, která začíná být téměř standardem moderních vozidel. Tam místo páky vykonává tažný nebo tlačný pohyb servomotor. Ať už se ale jedná o jakékoliv řešení, s ručním brzdou většinou nebývají velké problémy. Případné poruchy jsou spíše následky únavy nebo stárnutí materiálu způsobené působením vnějších vlivů.

Zařazená rychlost

Princip je jednoduchý. Díky tomu, že necháte zařazenou rychlost, se napevno spojí kola přímo s motorem. Motor samotný pak klade odpor, a ten je díky převodům tak silný, že se vůz ve většině případů nerozjede. Toto řešení se však dá doporučit spíše jen v zimním období, kdy klasická ruční brzda může zamrznout, a kola se pak neotáčí. Lidé, kteří si toho nevšimnou, pak mohou jet i několik kilometrů se zaseklými koly. To může mít za následek zničení pneumatik, nebo to dokonce může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem a následně i k nehodě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Naopak se brzdění zařazenou rychlostí nedá z principu doporučit v kopci nebo na jinak nerovném povrchu. Skryté nebezpečí však číhá v něčem úplně jiném. Pokud do vás někdo i v malé rychlosti narazí, může to mít fatální následky nejen pro karoserii, ale i pro převodovku a celý převodový systém. Ráz, který v takové situaci vznikne, je tak veliký, že může úplně zničit převodovku, případně může vést i k přeskočení rozvodů motoru.

I přesto je tento druh brzdění vozidla velmi oblíbený. Další problém však nastává ve chvíli, kdy si do auta, které střídá řidiče, sedne někdo, kdo nečeká zařazenou rychlost, a ze zvyku hned nastartuje. Silnější vozy nemají problém se v takovém případě ihned rozjet.

Automatická převodovka

U většiny automatů, když zařadíme režim „P“, se v převodovce zasune ocelový kolík do aretačního kola. Ten do určité míry zabrání rozjezdu vozidla. Pokud však do takto zaparkovaného vozidla například někdo narazí, může to mít taktéž velmi destruktivní následky. Oprava automatické převodovky pak bývá dražší než oprava převodovky manuální.

U některých druhů vozidel a převodovek se však používá elektronická ruční brzda, která se vždy automaticky aktivuje po zařazení režimu „P“ nebo po vypnutí zapalování. Pokud se takto zabrzdí poháněná náprava, žádné riziko nehrozí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Obecně je možné říct, že kromě zimního období je mnohem lepší používat pouze ruční brzdu. Případná výměna vytahaných nebo utržených lanovodů není drahá, a máme jistotu, že se třeba při nárazu nic víc zbytečně nepoškodí. Samozřejmě i ruční brzda může selhat. Proto se dá například v prudkých kopcích pochopit, že někdo použije obě možnosti zároveň. Ovšem u automatické brzdy nic řešit nemusíme a užíváme si pohodlí, které takový systém nabízí.

Zdroj: CarMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví