Na palubní desce auta se může v březnu rozsvítit oranžová kontrolka. Buďte ve střehu, je nutné zasáhnout

Zimní teploty nás řidiče dokáží pořádně potrápit. A to z mnoha běžných úhlů pohledu. Ale také je nutné věnovat pozornost systémům, které hlídají stav našeho vozu. A patřičně reagovat.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Mnozí řidiči zimu doslova nenávidí. Představuje pro ně totiž fyzickou námahu, aby vůbec mohli se svými vozy vyjet na silnici. Škrábání oken, rozmrazování zámků dveří, čištění stěračů od ledu, ale také odhazování sněhu z vozu nebo kolem něj. To všechno nás nutí vyrazit ráno cestou do práce k vozu podstatně dříve, než je nám milé. A tak si buď přivstaneme s předstihem, nebo si zkrátíme čas na snídani. A pak ještě lehce rozespalí nadáváme jako špačci a přitom se snažíme co nejdříve vůz dostat do kondice, abychom mohli konečně vyjet. Nepříjemné počasí nás nicméně může potkat i v březnu, tedy podle aktuálního varování meteorologů.

Auto pod střechou je výhra

Výhodu mají samozřejmě ti majitelé aut, kteří mají možnost parkovat v garáži. Anebo alespoň pod zastřešením, ideálně tak, že je vůz co nejblíže domu. Teplo, které stěna domu sálá, nemusí být velké, ale i tak dokáže proti námraze na voze pomoci. Stejně jako samotná střecha nad autem. Ta zabrání sněhu a dešti, aby padal na vůz a následně zmrzl na kost.

Buďte na mráz připravení

Pokud těmito benefity nedisponujeme, přichází na řadu naše hrubá síla. Kvalitní škrabku na okna, teplé rukavice, lopatku a smetáček se vám v zimě rozhodně ve voze vyplatí mít. Ale ani větší bytelná lopatka není na škodu. Třeba pro případ, kdy nám sněhové závěje vytvoří kolem vozu bariéru, kvůli které nemůžeme vyjet z parkovacího místa. Stojí za to vyzkoušet také chemické rozmrazovací prostředky, jež nám dokáží ušetřit spoustu energie jinak vynaložené na zprůhlednění oken. Těchto přípravků je na trhu celá řada a nejsou drahé. Prodávají se v podobě rozprašovačů a půllitrovka stojí už od 60 korun.

iZdroj: Depositphotos

Šikovný fén, který odmrazí i zahřeje

Případně lze sáhnout ještě po jednom pomocníkovi. Jedná se o rozmrazovač oken a vyhřívač vozu v jednom. Je to malý, konstrukčně jednoduchý přístroj, jenž sálá teplo. Často ho lze přísavkou ukotvit na okno, palubní desku apod. Jeho kabel se zástrčkou jednoduše zapojíte do 12V zásuvky, nebo dokonce i do USB. Tahle mašinka se dá koupit již od 250 korun.

Jeden takový jsem si sám pořídil a funguje skvěle. Především na odmrazení vnitřní strany okének auta za skutečně hlubokých mrazů. Ale samozřejmě i na rychlé odmlžení čelního skla nebo téměř okamžité vyhřátí interiéru. Je to laciný pomocník, který vám doporučuji vyzkoušet v praxi. A navíc je velmi malý, takže nezabírá přehršel místa uvnitř interiéru. A v zavazadelníku, tam už o něm vůbec nevíte.

Svítící trojúhelník nepodceňujte

Ovšem i když se jakýmikoli prostředky zbavíme ledu a sněhu na voze a kolem něj (případně i zamlžených oken), může nastat ještě další zádrhel. Nastartovali jsme v mraze vůz, hodláme se rozjet a ejhle. Na přístrojové desce se nám rozsvítil oranžový trojúhelník s vykřičníkem a nevypadá to, že by chtěl zhasnout. „Zase nějaký problém, sakra,“ napadne nás. Co ten zpropadený trojúhelník znamená? Je to prosté, vůz vám dává najevo, že došlo k poklesu tlaku v pneumatikách. Ale je nutné hned daný problém řešit? Odpověď zní: Rozhodně ano.

iZdroj: Depositphotos

Nejde jen o to, že jízda na „měkčích“ pneumatikách není nejbezpečnější. Ale ani další související bezpečnostní sytém, jenž je ve voze zásadní, nebude pracovat správně. Mluvíme konkrétně o ABS, který z informací vozu o tlaku v jednotlivých kolech vychází a dle toho také reaguje.

ABS nebude reagovat správně, hrozí vám nebezpečí

Za zkratkou ABS se skrývá název Anti-lock Brake System, česky pak Anti-blokovací systém. Jedná se o elektronického asistenta, který má na starosti maximální efektivitu brzd. Dokáže vás ochránit před smykem, přináší vám lepší ovladatelnost auta na kluzkém povrchu. Prostě celkově přináší vašemu vozu lepší stabilitu, což oceníte především v krizových okamžicích.

Jakmile ale není tlak stejný ve všech pneumatikách, má vůz problém. Kalkuluje totiž najednou v požadovaných momentech s různým obvodem kol, a tedy i s různou rychlostí jejich otáčení. A tím pádem nemusí ABS zareagovat včas nebo správně. V praxi to může znamenat, že při jízdě v kluzké zatáčce vás nepodrží a vy se dostanete nečekaně do smyku. S ním si pak musíte sami poradit správnou reakcí v rámci řízení, protože jinak vám hrozí nehoda. Mimochodem bez ohledu na plně funkční ABS vám doporučuji absolvovat školu smyku. Pochopíte, jak se váš vůz chová ve kterých momentech a proč. A především jak na různé situace reagovat co nejlépe.

iZdroj: Depositphotos

S kontrolou a doplněním tlaku buďte opravdu důslední

Věděli jste, že v mrazech se běžně snižuje tlak v pneumatikách i o 0,3 baru? Stačí, když je venku deset stupňů pod nulou. A přesně v takový moment může přijít na řadu výstraha v podobě svítícího trojúhelníku s vykřičníkem. Nicméně daná výstraha může vypadat i jinak. U starších vozidel třeba v podobě svítící kontrolky ve tvaru pneumatiky, kola apod. Měli byste si ověřit, jak vypadá kontrolka právě ve vašem autě, abyste poznali, že na vás křičí, že je třeba tlak v pneumatikách řešit.

A vám pak nezbyde nic jiného, než tlak postupně ve všech pneumatikách zkontrolovat. A případně do nich hned také patřičný tlak dohustit na hodnoty předepsané pro daný vůz a daný formát kol. Teprve pak bude vaše jízda zase bezpečná. Tedy alespoň z pohledu jízdních vlastností vycházejících z pneumatik a správně fungujících bezpečnostních systémů.       

Jak velkou přikládáte důležitost bezpečnostním upozorněním svého vozu?

Zdroj: Michelin
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články