Vyměnit klínový řemen se může zdát jako složitá práce, což je pravda jenom částečně. U novějších vozů doporučujeme rovnou navštívit autoservis, obvykle je totiž tahle část hůře přístupná a samotné nasazování nemusí být ve změti „koleček“ úplně snadné. Oproti tomu mají výhodu majitelé starších aut, u nichž bývá klínový řemen snadno viditelný a dostupný, takže ho lze s trochou trpělivosti a zručnosti vyměnit na místě.

Obecně je mnoho oprav, které si na autě zvládnete udělat sami – ať už doma nebo třeba u kamaráda v dílně. Taková domácí oprava je pochopitelně mnohem levnější, ale zároveň i trochu terapeutická. Nebo si umíte představit lepší odpočinek než při smysluplné práci na svém autu? Napadá mě ještě zahrádka, jenže ta obvykle nevoní benzínem a pachem světa motorů, a navíc je spíš pro ženy (bez urážky, samozřejmě).

A teď už k výměně klínového řemene, jak na to?

Jednou ze z takových oprav je výměna klínového řemene, a jak ji provést, vám krok po kroku ukážeme:

Zkontrolujte aktuální stav řemene

Nejdříve je potřeba provést kontrolu stávajícího řemene. Před samotnou výměnou je dobré zjisit, zda řemen výměnu opravdu potřebuje nebo jestli hledat závadu jinde. V každém případě není od věci vědět, v jakém je stavu a vyvodit si, kolik času mu ještě zbývá. Preventivní kontrola je vždy lepší než zůstat stát na krajnici s nepojízdným vozem. Navíc nejde jenom o zdržení na cestách, protože pokud praskne klínový řemen, přestane běžet vodní čerpadlo v chladicím okruhu, zároveň se zastaví i alternátor, který přestane dobíjet baterii.

Pokud už stojíte u krajnice, krok jedna můžete vynechat. A pokud u té krajnice stojíte s veteránem a nemáte řemen náhradní, lze ho dočasně nahradit svázanými silonkami …alespoň mě to tak učil můj děda.

Nervěte řemen silou, musíte ho uvolnit

Abyste vůbec mohli klínový řemen sundat, bude nezbytné ho vzhledem k jeho značnému napnutí nejdříve uvolnit. Řemen jednoduše povolíte pootočením napínacího šroubu, který bývá umístěn na alternátoru (ale není to pravidlo). Obecně by neměl být problém jej v motoru najít – v opačném případě berte do ruky manuál k vozidlu nebo požádejte o pomoc strýčka Google.

Jakmile šroubek najdete a povolíte, zbývá ho vyjmout. Máte-li s povolením napínacího šroubu problém, lze si pomoci třeba WD40 nebo jiným mazivem.

Vyjměte a zkontrolujte řemen

Jakmile je uchycení řemenu, potažmo řemen samotný, povolen, jednoduše ho uvolněte z drážek, v nichž sedí na převodových kolech. Někteří řidiči ho po sundání zkontrolují a případně vrátí zpět; není ale od věci ho rovnou vyměnit za nový, jeho pořizovací cena je totiž kolem stovky, u některých aut o trochu více.

Nasaďte nový řemen

Dalším krokem je nasazení nového klínového řemene (řemeny se liší dle vozu, potažmo vrcholového úhlu nebo průřezu). Samotné nasazení už není složité; usadíme jej do stejné polohy a do stejných drážek, jako byl usazen ten původní. Zkontrolujeme zda opravdu sedí správně, nikde nepřeskakuje a nedrhne.

Napnutí řemene a jeho zajištění

Nově usazený klínový řemen opět napneme, což provedeme opětovným utažením napínacího šroubu. Opět zkontrolujeme, zda je ve stejné poloze jako ten předchozí (já si to vždycky vyfotím na mobil pro případ, že bych si nebyla jistá), a zda není nikde prověšený, respektive je-li opravdu dostatečně napnutý. To zjistíte jednoduše tak, že se o něj opřete v místech, kde je volně v prostoru motoru. Nesmí se prověsit o víc než 10-15 cm, a po uvolnění tlaku se musí vrátit na své místo. Pokud by se prověsil více nebo se nevrátil zpět do své polohy, musíte šroub více dotáhnout. Stane-li se vám, že se tlakem nepovolí ani o píď, je nutné napínací šroub naopak trochu povolit, čímž předejdete možným technickým potížím v budoucnu.

Odzkoušejte řemen při spuštěném motoru

Posledním krokem je zkušební test motoru: během něho sledujeme, jak se motor chová v otáčkách a jak při volnoběhu, jaké vydává zvuky apod. Například pískání (slyšitelné zejména při rozjezdech) je způsobeno prokluzováním klínového řemene, a značí, že ho je třeba více utáhnout. K testu si nejlépe vezměte ještě někoho dalšího, kdo bude šlapat na pedál, zatímco vy budete sledovat chod klínového řemene.

Pokud je něco v nepořádku, může být dalším indikátorem kontrolka dobíjení baterie. Pokud nesvítí, můžeme si být jisti, že alternátor poháněný klínovým řemenem a dobíjející baterii pracuje správně, a tedy je v pořádku i samotný klínový řemen. Nejprve zkusíme motor jen tak na parkovišti či před domem, a pokud nezjistíme žádnou neplechu, můžeme s automobilem do běžného provozu.

Co je klínový řemen a k čemu slouží

Klínový řemen je součást motoru, která spojuje hnací hřídel s hřídelí hnanou. V momentě, kdy dojde k jeho přetržení nebo se začne dotýkat řemenice svým vnitřním průměrem, je potřeba vozidlo odstavit. Nejdříve dojde ke ztrátě přenášeného momentu, později také k zahřívání součástí převodu a jejich následné degradaci. A jednoduše řečeno, klínový řemen přenáší pohon z klikové hřídele na hřídel pohánějící pomocné agregáty motoru.

Klínový řemen by se neměl měnit teprve v případě, kdy zůstanete viset u krajnice; doporučujeme jeho pravidelnou výměnu nejenom, abyste předešli takové sitauci, ale také aby byla udržena jeho efektivita.