Auto se dostává ke koncovému spotřebiteli za určitou částku, kterou si nastaví sám výrobce nebo dealer. Ale pokryje cena veškeré náklady spojené s výrobou, nebo je naopak zbytečně přemrštěná? Jednoduše řečeno „někdy pokryje, jindy ne“, protože ne každý model je úspěšný. Podívali jsme se, kolik skutečně automobilku stojí výroba jednotlivých aut, ačkoliv nám žádná přesné údaje neposkytla.

Cena za výrobu auta

V roce 2012 tvrdil jeden z redaktorů časopisu Reuters, že americká automobilka GMC (výrobce velkých luxusních SUV) vynaloží na výrobu každého vozu 89 000USD, tj. necelé dva miliony korun, ačkoliv jejich prodejní cena činí „pouhých“ 49 tisíc dolarů, tedy bezmála 1,1 milionu Kč. Ale to by přeci pro automobilku finančně ani existenčně nevycházelo, což ostatně potvrzuje i odmítnutí Boba Lutze, jednoho z největších leaderů v oblasti auto-moto. Že ví, o čem mluví, dokazuje i fakt, že býval více-prezidentem Ford Motor Company, prezidentem a místopředsedou Chrysleru a místopředseda General Motors (zmíněného GMC).

Kolik stojí automobilku výroba auta

Jak už jsme zmínili výše, žádný z výrobců nechtěl sdělit, jaké jsou reálné náklady na výrobu jakéhokoliv z jejich aut. To je pochopitelné, musí chránit své know-how, citlivé informace, a předcházet si konkurenci. Výpočet celkové částky tak bude záviset na spoustě „kdyby“ a „jestli“, přesto se nám podařilo dát dohromady díky pomocí zkušených odborníků zajímavé závěry.

Obecně platí, že čím větší množství se vyrábí, tím náklady klesají. Jako příklad si uveďme tuzemskou Škodu, která během jediného roku (2017) vyrobila celosvětově 1 232 042 vozů, za něž společnost utržila 343,43 miliardy Kč, což v průměru vychází na 279 000Kč / auto. Celkové tržby společnosti byly o něco vyšší, zmíněná částka je čistě z prodejů osobních a nákladních automobilů Škoda. Jenomže ona výroba auta není jenom skládačka na výrobních linkách, vůbec ne – ale o tom až jindy…

Škoda Auto - cena výroby

Při vyrábění 1,25 milionu aut lze očekávat, že jsou náklady výrazně nižší, než kdyby jich automobilka vyrobila jenom polovinu. Mnohem dražší je potom vývoj i výroba luxusních vozů, za něž může dát automobilka stejnou částku, ačkoliv vyrobí jenom třetinu aut.

Výrobní náklady ovlivňují fixní a variabilní náklady

Některé náklady prostě nelze snížit, a představují tak pro firmu stálé výdaje ve stejné výši. Mnohem „zajímavější“ jsou ale variabilní náklady, které v závislosti na tržním prostředí klesají nebo stoupají.




Do fixních nákladů lze zahrnout výzkum a vývoj, který je pro vytvoření nového auta nezbytný. Mezi další patří náklady na údržbu, testování prototypů, platy zaměstnanců, energie na provoz továren, školení zaměstnanců, dotování stravy a jiné benefity, plnění závazků apod. Ano, i spousta z těchto nákladů se průběžně pohybuje, ale obvykle nevznikají v cenách takové rozdíly.

Variabilní náklady jsou mnohem „pohyblivější“, a lze do nich zařadit nákup surovin, jejichž cena může často kolísat. Automobilka má obvykle smlouvu s jinou firmou, která jim konstantně dodává určité množství za výhodnou cenu, konkurenční boj nicméně udělá své, a tak dodavatelům nezbývá než jít s cenou dolů. Dalšími jsou třeba práce techniků a externích pracovníků nebo nákup pracovních pomůcek, které ne vždy vydrží tak dlouho, co by měly.

Chcete konkrétní čísla? Nelze říct, kolik přesně automobilka za výrobu jednoho auta zaplatí, neboť je v produkci stovky až tisíce modelů. Náklady ale můžeme vyjádřit procentuálně:

  • Za suroviny a komponenty vyráběné externími firmami: 57% z celkové ceny
  • Výzkum, vývoj, inženýring a provoz zařízení (stroje, linky, energie atd.): 16%

Dohromady tak padne 73% z konečné ceny auta na jeho výrobu a vývoj, a zbylých 27% slouží k placení daní a vytváření finančních zásob společnosti. Že výrobcům zůstává zbytečně moc? No, 27% z 279 tisíc je nějakých 75 530Kč, z nichž jde na účet firmy cca „šedesátka“.

Jenomže těch šedesát tisíc slouží na případnou expanzi společnosti, výstavbu nových prostor, pořizování jiných strojů, odměny zaměstnancům, další vývoj a výzkum, testování, umoření škod v případě, že něco nedopadne dle představ (třeba nižší než potřebný prodej nových modelů, který nevydělá ani na výplaty), případně jiné sporadické výdaje. Říkáte si, že ani za 280 tisíc přeci novou Škodovku neseženete? To je pravda, ale tržby nejsou jediným faktorem, který udává cenu nového auta.

Značné částky se výrobci vrací za odpočet materiálu, mezd, pracovních nástrojů apod., zkrátka za všechno, co musí v souvislosti se svou činností platit. V případě giganta jako je Škoda hodí potom odčitatelné položky stovky milionů korun, a proto stojí některé auto 400 tisíc, zatímco jiné 300 nebo naopak 500.