Proč je lepší parkovat „zadkem napřed“ v kolmých parkovištích?

                   

Každý řidič si po nějaké době aktivního řízení najde vlastní způsob jízdy, který mu nejvíce vyhovuje. To samé platí také pro parkování. Jeden do volného parkovacího místa nacouvá, druhý do něho vjede popředu. Je to čistě o pohodlí (lenosti), nebo mají jednotliví způsoby další odlišnosti?

Je bezpečnější parkovat „zádí“ napřed?

Parkování je stále velkým strašákem jak pro začínající, tak pro mnohé pokročilé řidiče. Strach z toho, jestli vůbec budete mít kde zaparkovat a nervy na pochodu při vjezdu a výjezdu z parkoviště …to je jenom zlomek „parkovacích problémů“. Obzvláště, pokud máte z parkování strach, je důležité si zjistit, jaké způsoby jsou ty nejbezpečnější a jestli vám vyhovují.

Řidiči se při parkování do kolmých parkovacích míst dělí na dvě skupiny. Ta první dává přednost hladkému zajetí popředu na zvolené parkovací místo, a couvání odloží až na čas, kdy budou parkoviště opouštět. Druhá skupina to dělá přesně naopak, a nenese tak jistá bezpečnostní rizika jako je zhoršená viditelnost okolí. Je tedy lepší parkovat opačně neboli „zadkem ke zdi“? Následující důvody objasní, proč si myslíme, že ano.

Lepší přehled o okolních autech

Po celou dobu couvání na parkovací místo můžete lépe odhadovat vzdálenost od okolních vozidel, a to hlavně díky zpětným zrcátkům po stranách. Pokud na místo vjíždíte, vše závisí pouze na vašem odhadu, který nemusí být vždy přesný. Ano, pokud někdo parkuje na prase, rád se hájí tím, že bílé čáry vyznačují pouze doporučené místo ke stání – ale jak by to potom vypadalo, kdyby každý parkoval přes čáry nebo těsně na ní, a komplikoval tím jinému řidiči vstup do auta?

Součástí některých modernějších automobilů jsou i různé parkovací senzory, s nimiž půjde zacouvání prakticky samo. Ty nejnovější potom disponují asistentem, který snímá okolí auta, sám otočí volantem a zacouvá na zvolené místo.

Rozvážnější manévrování

Ne vždy je možné jednoduše vjet na vámi zvolené místo, hlavně pokud kolem sebe nemáte dost místa nebo se těsně za vás nacpal nedočkavec, kvůli němuž nemůžu couvnout zpět, srovnat volant a zajet popředu. Následuje proto zařazení zpátečky a couvání, při němž využijete zadní kola jako otočný bod, a nebudete tak muset složitě manévrovat s celým vozem ani se domlouvat s řidičem za vámi, ať couvne.

Lepší vyjíždět popředu

S couváním do silnice se pojí jedno velké riziko, a sice nedostatečný rozhled. Abyste se mohli podívat, jestli je nacouvání do silnice bezpečné, musíte nejdříve vyjet s cca polovinou vozu, než uvidíte na jízdní pruhy (záleží, kterým směrem se potom vydáte). Pokud ale stojíte naopak – tedy předkem k silnici – získáváte tím kompletní přehled o svém okolí, a nemusíte se stresovat s prudkým vycouváním, následným zařazením kvaltu a rychlým odpichem.

Když parkujete, soustřeďte se!

Nepatříte-li ke zrovna zkušeným řidičům, co mají většinu procesů (včetně couvání) zautomatizovaných, odložte telefon, nepovídejte si se spolujezdcem ani se nesnažte narychlo dojíst svačinu …zkrátka se oprostěte od všeho, co by vás mohlo rozptylovat. Zkušení řidiči nejspíše mávnou nad touhle radou rukou. Bohužel ale není výjimkou, že řidič píšící SMS za volantem narazil do jiného auta, protože nevěnoval řízení dostatečnou pozornost.

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články