Komunistický gigant, kdysi pro Čechy symbol luxusu, představí světu po 30leté pauze nejdražší SUV. Bude mít problémy s Dacií

Před třiceti lety by Češi trhali prodejci ruce, dneska je situace jiná. A navíc ta cena, tady asi narazí kosa na kámen.

i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Existovala řada firem a značek, která „prosperovala“ jen díky komunismu. Už třeba jenom proto, že žádná jiná taková ve státě nebyla. Anebo byla uměle vedená státem s tím, že na volném trhu by třeba ani nepřežila. Dnes už je to jinak, komunismus je pryč. Tedy v té formě, jak jsme ho znali do roku 1989, uvidíme, co přinesou nejbližší volby. Ruská Lada, to je takový příklad, automobilový gigant formovaný a dlouhá léta živený dobou komunismu. Přežil. Tak ono se moc Rusko od doby Sovětského svazu nezměnilo.

V dobách SSSR a RVHP český trh tohle značku miloval a chtěl

Výrobce se po výrazně dlouhé pauze vrací do teritoria SUV, Niva nestačí. A rovnou s modelem, který má být symbolem soběstačnosti i svébytné cesty domácího průmyslu. Azimut je crossover/SUV, který se má jevit jako deklarovaný průnik do třídy, kde dnes kralují pragmatické volby a cenová racionalita. Ambice jsou přitom zřejmé, vůz mířit přímo do prostoru, který opanovala Dacia. Azimut se chce vměstnat konkrétně do sousedství Dusteru a Bigsteru. Jenže se všemi praktickými otázkami, které k tomu nutně patří.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Lada

Počínaje dostupností a konče politickými překážkami. Výroba má odstartovat v roce 2026 v Rusku. Už tato informace sama o sobě nastavuje jasný rámec. Válka s Ukrajinou a mezinárodní sankce znamenají, že dosažitelnost vozu na evropských trzích bude přinejmenším problematická a pro řadu zákazníků prakticky nemožná. Takže Azimut, ač zjevně koncipovaný tak, aby obstál v mainstreamovém srovnání, bude zatím především ruskou záležitostí. Cenové zařazení napovídá, že Lada se rozhodla posunout laťku v rámci vlastní nabídky úplně nejvýš. Spekuluje se o ceně v přepočtu cca 750 000 Kč.

Na evropský trh nesmí, chce ale porazit Dacii, a to je dražší

To dělá z Azimutu nejdražší model značky, ale také ho staví do horší pozice ke zmíněné Dacii. Ta je objektivně levnější. Azimut musí část rozdílu obhájit výbavou, zpracováním a tím, jak moc bude odpovídat tomu, co běžný zákazník od „rozumného SUV“ čeká. My v reakci AutoŽivě sledujeme ruský trh a ruská auta. A řekl bych, že tohle je hodně přehnaná ambice. Pohonné jednotky jsou zvolené konzervativně a v kontextu domácího dodavatelského řetězce i současné izolace logicky.

iZdroj fotografie: Lada

Výhradně spalovací motory, přičemž základ tvoří atmosférický čtyřválec 1,6 l se 120 koňmi a nad ním je atmosférická osmnáctistovka se 132 koňmi. Výrobce avizuje i příchod přeplňované varianty s výkonem 150 koní. Žádné elektrifikované finesy, žádné plug-in náznaky, ale naopak jednoduchost a příslib snadné údržby. Otázka pro budoucí kupce pak zní, zda je to v roce 2026 výhoda, nebo promarněná příležitost. Ve stínu sankcí je tato strategie zcela pochopitelná. A v Rusku vlastně standardní.

Na těžký terén auto může zapomenout, bude to předohrab

Z hlediska technického základu stojí Azimut na platformě modelu Vesta, to opět zapadá do snahy minimalizovat závislost na západní technologii. Současně vytěžit maximum z už ověřených zdrojů. Nové je přitom naladění podvozku a údaj, který bude rezonovat hlavně u řidičů pohybujících se po horších cestách. Koncepce pohonu bude podle dostupných informací „nejspíš“ řešená přední nápravou. To jasně napovídá, že Azimut cílí spíše na lehce terénní, praktický provoz než na regulérní off-road výpravy. Výbava?

iZdroj fotografie: Lada

Už v základu se počítá se šesti reproduktory, kamerou pro couvání a bezklíčovým přístupem. Jde o pragmatický mix základního komfortu a bezpečnosti. V seznamu příplatků se pak objevuje bezdrátové nabíjení telefonu, střešní okno, klimatizace, vyhřívaná okna. Bude toho zřejmě víc, ale jak jsem naznačil, my se na tohle auto nejspíš nikdy nepodíváme. Je to škoda? Nemyslím si. Budu rád za vaše komentáře na téma ruská auta na českém trhu, dole pod článkem. Já si myslím, že doby, kdy u nás auta z Ruska budila zájem, už jsou dávno pryč.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Koupili byste si Ladu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články