Nová vládní garnitura plánuje celkem zásadní změny v oblasti měření rychlosti. A je dost pravděpodobné, že se přestane měřit úplně, minimálně v některých obcích.
Není to tak dávno, co jsem v jednom ze svých článků kritizoval dnes již celkem zavedenou praxi, kdy si mnohé obce z radarů umístěných na svém katastru udělaly celkem slušně vynášející „zlatý důl“ a ani se tím nijak zvlášť netajily. Využití místních specifik a záludností, kdy nemalé procento řidičů má na tachometru místo 50 km/h třeba 58 km/h, jim pak zajistilo stálou „dotaci obecní kasy“, na niž se opravdu mohou spolehnout. Jak se ale zdá, této malinko nefér praxi bude brzy konec. Pojďme se na to nyní podívat společně.
Výběr místa pro radar? Peníze na prvním místě
A nebudu zřejmě sám, komu se někdy „poštěstilo“ do osidel podobných pastí a pastiček spadnout, aby pak ve své schránce našel „luxusní záběr“ z místa, kde by ho opravdu nenapadlo, že se bude měřit. A u ní složenku, která snímek automaticky katapultuje do kategorie nejdražších fotek, co si dotyčný pořídil. Včetně mě. Co už, člověk si řekne, že je zkrátka hlupák, zaplatí to a dá si příště větší pozor. Kolik takových jedinců je do měsíce? Troufnu si tvrdit, že nemálo.
Obce totiž velmi pečlivě vybírají místo, kde budou měřit. A jakkoli nechci všem starostkám a starostům sahat do svědomí, někdy je to místo vybírané spíše podle tradice a zkušeností („všichni tady jezdí o kus rychleji, odjakživa“) než s ohledem na zvýšenou bezpečnost. Protože co si budeme povídat, možnost stabilního zlepšování obecního rozpočtu je natolik lákavá, že jí nakonec málokdo odolá. Zejména pokud to celé je „přikryté“ státem, schválené a zcela legální.
Nová politická scéna = nová pravidla pro radary
S touto praxí však je, zdá se, konec. A co je na celém možná nejzajímavější, jedním z iniciátorů změny je nové politické uskupení Motoristé sobě. Netroufám si tady jakkoli „fušovat do řemesla“ kolegům politickým komentátorům, navíc ctím striktní apolitičnost našeho automagazínu, každopádně zajímavý počin této „motoristické partičky” to bezpochyby je. A je navíc velmi v duchu samotného názvu tohoto nového politického uskupení na české politické scéně.
Není totiž žádným tajemstvím, že právě Motoristé sobě si nárokují ministerstvo dopravy v tomto novém volebním období. Jejich nominantem na post ministra je pak Ivan Bednárik, nyní stále ještě generální ředitel Železnic Slovenskej republiky. Zajímavá kombinace, mimochodem. Právě Bednárik v několika rozhovorech prohlásil zcela jasně, že dle jeho názoru nemá být provozování obecních a městských radarů „privátním byznysem“ pro dané obce a města. Ale že by jejich výnosy měly směřovat do státní kasy.
Nevyděláváme už na měření? Tak to jednoduše ukončíme
Popravdě, podepsal bych to všemi deseti. Podobně ostatně argumentuje i předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný, který dokonce neváhá obcím, které by po „odklonění“ příjmů (pokud k němu s novou vládou a novým ministrem dopravy dojde) měly pocit, že na radaru již tak mohutně nevydělávají, doporučit, ať se jej rovnou zbaví. Radary by dle Šťastného neměly fungovat jako dotace přebytkových městských rozpočtů. Ostatně, od měření máme u nás Policii ČR, poznamenal mimo jiné Boris Šťastný.
Dost dobře to totiž může dopadnout tak, že obce, pokud přijdou o zdroj příjmů, radary jednoduše vypnou a odstraní. „Oslíčku otřes se“ zkrátka skončí, tak proč bychom je udržovali při životě. A s tím také skončí měření v mnoha městech a obcích. Mimochodem, co na to říkáte? Nebylo by to nakonec dobře? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!
