Konec pokusům o dosažení rychlosti 1609km/h. Proč projekt končí a co jste o něm možná nevěděli?

                   

Možná neznáte jeho název, ale projekt BloodhoundSSC jistá většina pozná podle vzhledu. Vozidlo připomínající spíše letoun se začalo vyvíjet před necelými deseti lety. Jeho cílem bylo překonat stávající rychlost dosaženou vozidlem na zemi 1228 km/h. Tyto pokusy však minulým týdnem skončily z důvodu nedostatku financí.

Rekordmani se překonávají

Hlavou projektu se stal Richard Noble, který v roce 1983 překonal tehdy stávající rychlostní rekord 1019 km/h (tento rekord od té doby překonali pouze dva lidé). Taktéž vedl vývoj vozu ThrustSSC, jehož pilot Andy Green, jako první dosáhl rychlosti zvuku ve vozidle jedoucím po zemi. Zmiňovaný Green byl oznámen i jako pilot pro projekt BloodhoundSSC. Dva rekordmani tedy vedli projekt zahájený v roce 2008.

Osmiválec, tryskový pohon a raketa

O pohon vozu se starali dvě různé jednotky. První je tryskový motor vyvinutý jako prototyp pro letoun Eurofighter Typhoon – ten „roztáhl“ vozidlo na rychlost 480 km/h. Poté přišel na řadu hybridní raketový pohon, jež měl vůz vystřelit na hranici 1609 km/h. Jenže v útrobách šasí připomínající spíše stíhačku se nacházel i pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec z Jaguaru. Ten nepoháněl vůz, nýbrž dopravoval palivo pro raketový pohon.

Dosažení nejvyšší laťky 1609 km/h mělo trvat 42 vteřin. Na pilota by ve chvíli akcelerace působila síla 2,5g a při brždění až 3g.

Vše na voze bylo samozřejmě plně přizpůsobeno a na míru vyrobeno pro dosažení požadovaného rekordu. Například kola v maximální rychlosti mohla mít až 10200 otáček za minutu, proto musela být patřičně vyrobena ze slitin hliníku a zinku, aby překonala odstředivou sílu 50000g. Vezmeme-li dnešní nejrychlejší auto světa, na pneumatiky Chironu působí při maximální rychlosti „pouhých“ 3800g (což například z lehké čepičky ventilku udělá kus vážící 7,5 kg).

Příliš velká cena za rychlost

Náklady spojené s vývojem tohoto stroje bořícího rekordy jsou enormní. Přibližně 5 miliónů liber (143 miliónů Kč) stálo dostat se na rychlost 600 mph (956 km/h) spolu s výstavbou speciálního zázemí a 21 km dlouhou dráhou v Jižní Africe, kde se takový rekord dal překonat. Množství peněz k dosažení hranice 800 mph (1287 km/h) rostlo exponenciálně – potřeba bylo 15 miliónů liber (429,7 miliónů Kč).

Bez investorů není rekord

Po celou dobu projektu byly sponzoři a investoři nejdůležitější částí pro fungování celého projektu. K dosažení zdárného konce a rekordu však naposledy tým stojící za celým tímto strojem požadoval sumu ve výši 25 miliónů liber (716 miliónů Kč). Jenže toto sousto pro dosažení magické hranice 1000 mph (1609 km/h) bylo na jakéhokoliv investora příliš velké.

Z důvodu nedostatku financí tak projekt musel být ukončen, i přes dřívější naději v podobě zájmu firmy FRP Advisory – firmy, která tuto sezónu převzala vlastnictví stáje Force India F1. Z prohlášení vyplývá i skutečnost, že pro co nejmenší ztráty budou veškerá aktiva prodána a z dosavadního vývoje nezbude nic.

Deset let trvající vývoj a pokusy o překonání dosavadních rekordů jsou u konce.

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články