Konec technické kontroly. Proč už od ledna řidiči nemusí jezdit na pravidelné prohlídky svých aut?

Kde došlo ke zrušení povinných technických kontrol a jak se to projeví na poplatcích za tuto státem definovanou povinnost majitelů vozů? Máme pro vás několik rad, jak v rámci „technické“ neutrpět zbytečné náklady.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Technická kontrola má rozhodně svůj smysl. Díky ní se na silnice nedostanou vozy, které by mohly ohrozit své provozovatele, ale také ostatní účastníky provozu. Navíc technická kontrola (zkráceně lidové označení „technická“) pomáhá udržet vozy v kondici, což ocení budoucí majitelé daných ojetin.

V České republice je povinnost jezdit na technickou od 4 roků stáří vozů, což znamená, že pouze první čtyři roky od zakoupení nového auta máte od technických kontrol klid. Následně je však ze zákona povinné absolvovat „technickou“ každé dva roky.

Zkratka STK neznamená samotnou technickou prohlídku

Technická kontrola motorových vozidel podléhá podmínkám jasně stanoveným zákonem a provádí se na dobře známých Stanicích technické kontroly, které se často označují zkratkou STK. Nicméně mnoho lidí si v tomto ohledu plete pojmy a za STK považuje samotnou servisní prohlídku vozu. Zkratka totiž svádí k výkladu, že se nejedná o Stanici technické kontroly, ale o Státní technickou kontrolu, což je chyba.

Stanice technické kontroly prověřují výrobní čísla vozů, stav tachometru a technický stav vozů, a to od podvozku přes karoserii až po skla, ale také třeba světla, na nichž už u kontroly pohořel nejeden majitel starší ojetiny. Majitelé aut totiž často zapomínají před „technickou“ zkontrolovat takové drobnosti, jako je třeba osvětlení SPZ, a velmi se diví, když z takovýchto pro ně zanedbatelných důvodů kontrolou neprojdou.  

i

Vozidel kategorie R se technická netýká

Každopádně Stanice technické kontroly také provádějí evidenční kontroly aut, měření emisí a další služby, což je pro nás majitele aut vlastně dobře. Řadu věcí ohledně našeho vozu nám zajistí i jediná provozovna STK v našem okolí, a tak nemusíme s autem objíždět více institucí. Mimochodem, víte, která kategorie vozidel jako jediná u nás není povinna pravidelně absolvovat „technickou“? Jedná se o kategorii s označením R, což jsou jízdní kola, odrážedla, ruční vozíky, ale také kolové potahy a saně.

Jak si ohlídat termín další kontroly? SMSkám moc nevěřte

Pokud si nejste jistí, kdy vás další návštěva stanice technické kontroly čeká, stačí buď nahlédnout do velkého technického průkazu, kde najdete záznam o poslední technické kontrole, anebo zkontrolovat nálepku na zadní poznávací značce vašeho vozidla. Nálepka je srozumitelně proštípnutá tak, abyste z ní byli schopni snadno vyčíst měsíc a také rok, kdy vůz prošel poslední technickou kontrolou.

Některé stanice technické kontroly vás na přání dokáží upozornit pomocí SMS zprávy na blížící se nutnost návštěvy stanice, ale z vlastní zkušenosti mohu říci – nespoléhejte na to. I já jsem byl zaevidován u jedné stanice do jejich „chytrého“ systému, ale v inkriminovanou domu mi žádná zpráva upozorňující na blížící se nutnost provedení technické kontroly nedorazila. Raději si pohlídejte následující termín „technické“ sami.  

Už i Texas od technických prohlídek ustoupil

Od ledna došlo ke zrušení pravidelných návštěv technické kontroly. Bohužel (nebo bohudík) však ne v České republice, ale v USA – konkrétně ve státě Texas. A je třeba říci, že to byl jeden z posledních států USA, který ještě v loňském roce pravidelné technické kontroly vyžadoval. Většina ostatních států, které jsou součástí Spojených států amerických, totiž přistoupila ke zrušení technických již v sedmdesátých letech minulého století s tím, že technické kontroly jsou na jejich území pouze na dobrovolné bázi.  

iZdroj fotografie: Depositphotos

Obyvatelé Texasu se patrně původně radovali, že se vyhnou nejen technické kontrole, ale také poplatku s ní spojenému. Ten činil v přepočtu 200 korun. Ovšem poplatek bude od majitelů vozů vybírán i nadále, ovšem pod novým označením a bude ještě o v přepočtu 100 korun vyšší.

Poplatek za technickou je v ČR vysoký

Také se nyní usmíváte při čtení této částky? Ani se vám nedivím. Poplatek 300 korun je ve srovnání s poplatkem za technickou v ČR opravdu úsměvný, když jsme my nuceni platit celých 1 500 až 2 000 korun.

Dokáži si představit, že časem dojde ještě ke zdražení technické kontroly, ale určitě nebude v naší zemi zrušena. Nepříjemného čekání, než se dostaneme na STK na řadu, ani nervů z toho, zda kontrolou skutečně projdeme, se tak nezbavíme. Ale zase bude na našich silnicích o něco bezpečněji, protože po vozovkách nebudou jezdit trosky, které by nás mohly svým zanedbaným stavem ohrozit.

Pozor na pokuty a zákaz řízení

Každopádně termíny technických prohlídek si opravdu dobře hlídejte. Pokud vás zastaví policejní hlídka a zjistí, že máte „technickou“ propadlou, může vám udělit pokutu až do výše 2 500 korun. A to pouze za předpokladu, že je váš vůz v pořádku. Pokud by však policisté odhalili na vašem autě vážnou závadu, může se pokuta vyšplhat až na 10 000 korun, a dokonce můžete dostat zákaz řízení vozidel na dobu 6 nebo až 12 měsíců. A to může být například pro řidiče z povolání vyslovená tragédie.

Máte nějakou negativní zkušenost s technickou kontrolou, se kterou byste se chtěli svěřit ostatním řidičům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články